Opgelost? - Slecht starten op benzine en afslaan op LPG. Suggesties?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanmorgen startte mijn B230FK op LPi (G2) een aantal pogingen niet.Afgelopen week viel me ook al op dat ie af en toe slecht wilde aanslaan, maar dacht dat dat lag aan benzine-tekort en dus na bezoek aan het tankstation dacht ik dat het over was.
Tot vanmorgen.Auto van het slot me de AB, instappen, pook in P, sleutel om, maar meer dan de startmotor rondgooien gebeurde er niet.Keer of 4 geprobeerd, maar niet echt een ander resultaat.
Weer op slot met de AB, weer van het slot, sleutel omdraaien en hij liep.Ik dacht, dat is dus de Immobiliser, die roet in het spreekwoordelijke eten gooit.
Tot ik voor het stoplicht stond te wachten in Oss en hij afsloeg. Op LPG.
Ik concludeer daarmee, dat het dus niet speciefiek gerelateerd is aan brandstofselectie maar er een andere oorzaak is, die dioor beide gebruikt wordt.
Aangekomen op de bestemming, in Oss liet ik hem even stationair lopen, maar na een seconde of 10 vond het management het wel genoeg, zakte terug tot 500 rpm, liep weer ietsje op en sloeg vervolgens tegenstribbelend af.
Als ik hem boven de 1000rpm hou, blijft ie lopen.
Nu zit ik te denken in de richting van:
- BDP-sensor, maar die is 5 weken oud, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk- Brandstofpomprelais, maar dan zou ik denken dat ik er enkel last van heb op benzine, en niet ook op LPG (of slaat ie ook af bij dubbel brandstof?)- LMM, maar stationairlopen met koud blok doet ie prima.- Dus dan de temperatuursensor, dat zou zeker kunnen.
Foutcode uitgelezen, EZ116K geeft 1-1-1, LH2.4 doet niets.(wat ook vreemd is)
Andere suggesties?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ga ik doen, maar aangezien hij afsloeg op LPG had ik benzinedruk in de toevoer reeds uitgesloten.Of zit er ergens een sensor, die bij te lage druk de LH2.4 een seintje geeft de boel dicht te zetten?scaniar164 schreef : Controleer de brandstofdruk eens door er een bandenspannings meter op te zetten.(beetje benzine kan geen kwaad)
Dan zou die van de een op andere moment uit moeten gaan, niet?
Op het moment, sputtert ie een beetje tegen, voordat ie stil valt.
Dat kan ik dan weer niet zo goed rijmen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Het LPG mengsel word dacht ik namelijk niet via de LMM geregeld, maar meer via Lambda.
Brandstofrelais weet ik niet, lijkt me eerlijk gezegd weinig kans, maar zou kunnen, omdat die niet puur alleen de brandstofpomp aan/uit zet maar ook iets met de 'ontstekings onstoring' doet.Hij heeft 2 outputs, 1 voor de pomp, en de andere voor een ander relais dat dat om klikt.[en die zit bij de 740 aan het koelvloeistofvaatje]Maar eerlijk gezegd geen idee hoe dat zit.
Maar pomp blijft dacht ik altijd draaien bij lopen op LPG, de injectoren worden onderbroken.
Het kan ook zijn op dubbel brandstof, maar dan zou die stationair goed moeten lopen, en bij wat hogere toeren ernstig moeten inhouden/kuchen.
Misschien ergens een vacuumlek? Een CISklep die tegenstribbelt?
Of lekkende O-ringen bij je verdeelkap, dan loopt ie vol olie, loopt ook niet lekker.Dat is wat ik heb gehad, moeilijk starten, niet lekker stationair, en stotterend optrekken.Schoonpoetsen, andere ringen, en gefixt.
De tempsensor geef ik eerlijk gezegd ook een kleine kans, volgens mij word die alleen maar door de benzine ECU gebruikt om het koude start mengsel te beinvloeden.op LPG lijkt mij dat van weinig invloed.Maar kan er naast zitten.Tenzij je koude-start injector van benzine ervan blijft openstaan...
Als het aan de tempsensor lag zou die denk ik ook eerder of later moeten overschakelen op LPG?
Ik zou het eerder zoeken in de richting van een vacuumlek of een probleem bij de onsteking.
Veel success en hou ons op de hoogte.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Altijd hopen op een eenvoudige oplossing, zoals deze.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik het knopje bedien, knippert ie zoals het hoort, maar als ie continugroen is, slaat ie meteen af, het lijkt door gastekort, maar ik heb gisteren getankt, dus dat kan niet aan tankinhoud liggen.
Vanavond maar eens uitlezen dan, mijn idee is dan toch eindelijk een defecte pomp.
Wordt vervolgd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet het, ik wacht al 4 weken of 10 relaistjes uit de US, zodra die er zijn, kan ik hem nabouwen.henk 940LPT schreef : KRelais vervangen is voor jou goed te doen, helaas een niet-goedkope grap (150 euro, het orginele Vialle relais).
In theorie doet dat ding helemaal niets geks, volgens mij, gewoon het ene afschakelen, het andere aan, that's it (plus een weerstandje dan)
Overigens ook op de terugweg, geen problemen.
Een benzinesysteem wat blijft meedraaien, zou ook de uitslag van de diagnose verklaren, waaruit bleek dat deze nog meededen, bij gasloop.Overigens in datzelfde topic weer goed onderbouwd door een van de meedenkers.
Vanvond eerst mijn doorgerotte brandstoffilter maar eens vervangen, straks kapt die er ook nog mee......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waar zit dat motorlooprelais eigenlijk, weet jij dat?henk 940LPT schreef : Volgens mij is de LPi installatie wel verbonden met het brandstofrelais (LPi pomp uit als de benzinepomp ook uit gaat, "motorloopbeveiliging" in <a href="/files/elektrisch%20schema%20LPI%20installatie%20940%20met%20LPT.jpg" target="_blank">dit</a> schema).