965 trilt, vermoeden rubber stuk? [Oorzaak gevonden: kromme remschijf achter]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 14:54 #1284615 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slingeren

wp001 schreef : Je zou de slingering van de remschijf, nog beter de slag van de naaf waar de remschijf opzit kunnen meten. Wanneer de naaf slingert dan kun je het wiel wel balanceren maar dat helpt dan natuurlijk niet.

Ik zal alle schijven er eens afhalen en op de draaibank controleren op afwijkingen. Dan kijk ik meteen ook of de naaf van de schijven misschien afwijkt.
Groet,
Jan-Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 17:19 #1284619 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schokbreker

Vandaag de smeerkuil ingekropen voor de rubberinspectie. Alles lijkt nog goed behalve de schokdemper linksachter die lek is. Zou dit de trillingen kunnen veroorzaken? Lijkt mij niet. Binnenkort dus de schijven controleren op afwijkingen met micrometer op draaibank.
Groet,
Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 19:57 #1284623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic opel wel
Hoe het met de Volvo zit weet ik niet, maar bij de wagen van mijn vrouw was dit wel het geval, versleten schokbrekers en trilen op de voor trein, hier natuurlijk het groten verschil tussen voor- en achterwiel aandrijving..

maar zou dus best kunnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2010 21:56 #1284742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achterschijven

Jan-Willem schreef : Vandaag de smeerkuil ingekropen voor de rubberinspectie. Alles lijkt nog goed behalve de schokdemper linksachter die lek is. Zou dit de trillingen kunnen veroorzaken? Lijkt mij niet. Binnenkort dus de schijven controleren op afwijkingen met micrometer op draaibank.
Groet,
Jan-Willem

Na controle van alle remschijven bleek dat één van de achterschijven krom was. Beide schijven afgedraaid en trilling is verdwenen!  Het was dus een combinatie van een onbalans in één van de wielen met zomerbanden en een kromme remschijf achter.
Bedankt voor jullie reacties. Die van Martijn was de gouden tip!
Groet,
Jan-Willem 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2011 12:43 #1323763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onbalans gemeten?
Hallo Jan-Willem,
Wat was precies de gemeten afwijking in de remschijf? Ik heb zelf een vergelijkbaar probleem met het heftige trillen van de achtertrein bij het remmen op snelheden boven de 100 km/h. Dit wordt erger naarmate je harder rijdt. Het vertragen gaat goed, maar de resonantie is/klinkt niet gezond.
Dit weekend de boel los gehad, schoongemaakt en de afwijking gemeten met een meetklok en uitgekomen op 0,1mm, linksachter en 0,05mm rechtsachter. Is dit nu al een dusdanige afwijking dat dit het trillen veroorzaakt/kan veroorzaken?
De klauwen zijn een halfjaar terug al eens geheel uit elkaar gehaald en gangbaar gemaakt. Geen probleem daarin dus...
Groet,
Robert
960 Estate - 1997
NB. Ook een lekkend stuurhuis... geconstateerd ('t is net een boot)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2011 13:30 #1323769 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Robert
Trilt de boel ook als je de koppeling ingedrukt houd? want ik kan niet uit je verhaal opmaken of je automaat hebt of niet.
Als het trillen over is als je de koppeling indrukt is je druk groep in een beginnend stadium van dood gaan(ik had het zelfde effect met de 760 met een gare drukgroep)
Mocht je auto maat hebben zou ik je tussen-as lager even chekken of die nog wel goed is en dan met name de houder waar het lager in zit(deel zit op je aandrijf-as).
De metingen die jij opgeeft zijn niet echt noemens waardig naar mijn mening, heb al grotere afwijkingen gemeten die geen trillingen veroozaakte.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2011 15:18 #1323778 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onbalans gemeten?
Hallo Tom,
't Is een automaat. Ik heb 'm in oktober 2010 gekocht. Nieuwe rubbers achterin op alle (on)mogelijke plaatsen en nieuwe remschijven en blokken. De eerste duizenden km's niets aan de hand, maar langzamerhand neemt de resonantie vooral bij het remmen toe en boven de 140 is ook een zacht trillen voelbaar. om de blokken uit te sluiten heb ik de 'bosch' ex. vervangen door ate. Klachten zijn gebleven. Vandaar dat ik de achterschijven verdenk/verdacht.
Het verhaal uit deze 'thread' van Jan-Willem lijkt overeenkomstig... Maar goed, als jij weet dat die afwijking op de schijven onderling geen probleem zou mogen geven... zou ik wellicht toch het tussenaslager kunnen verdenken. Maar hoe zie je daar het verband met de hevige resonantie bij het remmen?
Groet,
Robert
NB. Er zijn recent nieuwe michelins rondom geplaatst en de auto is uitgelijnd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2011 15:29 #1323779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aandrijfas
hoewel het niet strookt met 'de eerste 1000 km': zou het de aandrijfas kunnen zijn (voor dat deel boven de 140km)?
Uiteraard pas nadat je de schijven hebt uitgesloten.

Overigens heb ik hetzelfde meegemaakt met nieuwe schijven achter en na 1000km toch weer gezeur. In de garantie vervangen en nu is het te doen (behalve op hogere snelheden maar dat lijkt bij mij de aandrijfas te zijn). Het gebroem bij remmen van 140 naar 70 is er nooit helemaal uitgegaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2011 15:33 #1323781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aandrijfas
In hoeverre moet die trilling blijven optreden bij het van D in N zetten? De druk zou dan van de as moeten zijn... Ik heb dit uitgeprobeerd bij een snelwegafrit, maar de resonantie bij het remmen blijft. Vanaf 80km/h is dit resoneren al flink minder/gemarginaliseerd. Het probleem zit 'm dus echt bij snelheden vanaf 100km/h en meer en dan vnl. bij het remmen...
mmm....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2011 15:51 #1323782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmm
Reden dat ik het tussen-as lager noem is mn eigen ervaring, ben nu ook bezig met alles te vervangen en hoop dat de resonatie dan ook weg is.
het zou kunnen zijn dan het aan die minieme verschillen licht tussen de schijven, maar hij doet het alleen als je rustig remt begrijp ik, en als je stevig remt, zeg maar alle ankers over boord als hij dan ook nog hevig trilt zouden het de schijven kunnen zijn,
Wat me te binnen schiet 960 is standaart geleverd met abs toch? als je pedaal ook zou trillen moet je de abs sensor en sensor ringen schoonmaken, dan zou het kunnen zijn dat die een verkeerd signaal krijgen/door geven waardoor de abs in werkig treed?
En nog iets je weet zeker dat ze de banden goed hebben gebalanceert?

Tom.

Moderators: Jerry Stam