965 trilt, vermoeden rubber stuk? [Oorzaak gevonden: kromme remschijf achter]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2010 22:34 #1081012 door V700 register
Mijn 965 trilt en het lijkt erger te worden. Het trillen neemt toe met de snelheid. Komt voor tijdens rijden met en zonder aandrijving (in vrij zetten). In eerste instantie was het trillen alleen merkbaar bij remmen. Vandaar dat ik mijn remschijven voor vervangen heb. Remblokken waren nog voldoende dik dus heb ik deze vlak afgedraaid en weer gemonteerd. Het trillen leek minder maar nog steeds aanwezig. Nieuwe blokken erop: geen verbetering. Auto is vorig jaar uitgelijnd en wielen gebalanceerd. Ik zal komende week de winterbanden er nog eens onder zetten om echt uit te sluiten dat het trillen veroorzaakt wordt door een onbalans.
Omdat het trillen erger lijkt te worden vermoed ik dat het veroorzaakt wordt door een rubber dat stuk is. Heeft iemand hier ervaring mee zodat ik gericht kan zoeken? Van <a href="/node/8951" target="_blank">dit</a> draadje wordt ik niet veel wijzer. Kan het trillen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een kapot draagarmrubber?
Alvast bedankt voor het meedenken. 
Groet,
Jan-Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 08:29 #1276546 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic combinatie?
Kan het trillen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een kapot draagarmrubber?

Ja, dat kan! Het zouden ook heel goed je 'champignon rubbers' kunnen zijn of een combinatie van die twee. Ik weet niet waar je woont maar ik wil best eens voor je kijken, vervangen is ook geen probleem...

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 08:46 #1276547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubbers
Hoi Miquel,
Bedankt voor je reactie. Ik woon in Utrecht en heb een smeerkuil. Denk dat het dus wel gaat lukken.
Groet,
Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 09:58 #1276554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Jan-Willem, Ik herkende
Hoi Jan-Willem,
Ik herkende het harder trillen bij toename van de snelheid. Het remmen gaf bij mij geen trillingen. Na vervanging van 1 motorsteun (was gescheurd, links en meest voorkomend) en versnellingsbakrubber heb ik geen problemen meer.
Succes.
Groet Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 10:20 #1276559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tussenlager?
Hoi Jan-Willem,

Toevallig heb ik, weliswaar met een 740, hetzelfde euvel; trillen dat synchroon loopt aan de snelheid (onafhankelijk van welke versnelling of in z'n vrij)

Bij mij zit er dusdanig veel speling op het rubber van het tussenlager dat dit onbalans in de cardanas veroorzaakt. (en die draait altijd mee als je rijdt...)

ben momenteel bezig om onderdelen te vergaren voor de vervanging van dit rubber, <a href="/node/32524" target="_blank">zie dit topic </a>

Succes

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2010 10:36 #1276561 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic niet het tussenaslager?
Ik denk ik dit geval toch niet aan het tussenaslager aangezien het zich voordoet tijdens het remmen, bij een slecht tussenaslager merk je het in eerste instantie voornamelijk tijdens het optrekken en bij bepaalde snelheden.
Bij slechte champignonrubbers merk je het bv. door trilling tijdens het remmen en aan trillingen in het stuurterwijl bij een kaopt tussenaslager het meestal goed hoorbaar van onder de auto lijkt te komen. Ik denk dat beide problemen totaal verschillende kenmerken hebben en ook niet op elkaar lijken. Dit denk ik te weten omdat ik beide problemen van héél dichtbij heb mee mogen maken en heb verholpen.
Oh ja, Alex, dat tussenasrubber is volgens mij gewoon los te krijgen, je moet alleen het lager eruit en erin laten persen, denk bij het verwijderen dat het ijzeren plaatje niet nieuw meegeleverd wordt en dus behouden zal moeten worden, deze zijn nogal kwetsbaar en willen nogal eens sneuvelen bij het verwijderen van het tussenaslager!
&#160;
GG,
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2010 22:36 #1284590 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubbers

Jan-Willem schreef : Ik zal komende week de winterbanden er nog eens onder zetten om echt uit te sluiten dat het trillen veroorzaakt wordt door een onbalans.
Groet,
Jan-Willem

'Komende week' werd dus 3 maanden later . Heb de winterbanden eronder gezet en ben een stapje verder: het trillen tijdens het rijden is weg en wordt dus vermoedelijk veroorzaakt door een onbalans in een van mijn zomerbanden. Voorbanden worden slecht dus waarschijnlijk is dit euvel verdwenen als daar nieuw rubber opzit. Het trillen tijdens het remmen is echter gebleven en zelfs nog meer geworden. Omdat ik nieuwe schijven en blokken heb ga ik ervan uit dat het trillen door een rubber veroorzaakt wordt. Ik ga dus de smeerkuil in om alle rubbers na te kijken.
Groet,
Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 09:15 #1284604 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic achter ook?
Heb je achter ook nieuwe schijven? De vorige keer dat ik dit tril-probleem weer eens had, bleken het de achterschijven te zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 11:27 #1284609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter

mbroeren schreef : Heb je achter ook nieuwe schijven? De vorige keer dat ik dit tril-probleem weer eens had, bleken het de achterschijven te zijn.

Nee, 
Alleen nieuwe schijven voor. Echter vorig jaar de achterschijven afgedraaid omdat ze nog voldoende waren. Maar ik zal ze nog eens bekijken.
Groet,
Jan-Willem

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 11:44 #1284610 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Naaf,
Je zou de slingering van de remschijf, nog beter de slag van de naaf waar de remschijf opzit kunnen meten. Wanneer de naaf slingert dan kun je het wiel wel balanceren maar dat helpt dan natuurlijk niet.

Moderators: Jerry Stam