16v heeft het wat moeilijk..Verstopte KAT?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2010 00:28 #1080758 door Gerben Mol
16v heeft het wat moeilijk..Verstopte KAT? is gemaakt door Gerben Mol
Omdat de uitlaat letterlijk onder mijn wagen eruit was gekukkeld een mooi Simmons setje besteld uit sweden.Helaas gaat dat niet van de 1 op de andere dag, en dus heeft de wagen ongeveer een maand stilgestaan.
Voor het starten dus alles gecontroleerd: allemaal in ordnung.Starten en meteen lopen! dus heel tevreden.
Hij bleef wel 1200 toeren stationair draaien..maar goed dat mag wel eventjes na een tijd stil staan.Dus wat KM's gemaakt met de super simons uitlaat, helemaal tevree, en nu liep die ook weer netjes 900 toeren.
Dus stil gezet.
En vandaag weer met een koude start gestart, en dat opzich ook netjes, maar hij ging weer naar 1200 toeren...okeDus maar rijden..je merkte meteen dat er bijna geen vermogen was, gaspedaal op dezelfde stand en zelfs wat gas bijgeven, toch ging die langzamer..[inhouden] [neiging tot afslaan]
Eventjes..pruttel pruttel pruttel, en toen ging die weer, hop in de 2, gas geven...plof motor slaat een paar slagen over..weer plof plof plof..En toen ging die weer. maar ondertussen toch wel wat aardige gekleurde wolkjes uit de uitlaat. [onverbrande diesel look a like wolkjes?, je zag bijna niks meer achter je, zoveel wolkjes kwamen eruit..]Ook als je hem uitzet zie je de wolkjes nog uit de uitlaat komen...
Ook bij het uitrollen, en dan de koppeling indrukken, zakt ie meteen richting de 400-500 toeren, en kuch kuch kuch..en dan pakt ie hem weer op, richting de 900.
Maar tijdens het rijden, merk je ook dat ie er geen zin in heeft, hij trekt absoluut niet.
En als je dan eventjes richting de 3500-4000 toeren gaat, voel je hem inhouden/overslaan.
Gasklephuis is schoon, alles is in orde, alles is op peil.
Bij koude blokje is die absoluut niet fijn, bij warm blokje wat beter, maar niet zoals het hoort.
Iniedergeval> iets om zorgen over te maken? ik kan niks en nada vinden, geen foutcodes, geen lambda lampie.
Of misschien door de wat 'oude' benzine?
Vind het wat bizar, en het rolt niet fijn.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 10:08 #1274835 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic CIS?
Hoi Gerry,

ik zou je CIS klep even nakijken en schoonmaken, en is je olie wel op peil? Bij Carlo, na het vervangen van je distributie vond ik dat je kleppen nogal luidruchtig waren, wat goed kan liggen aan een te laag oliepeil, weet ik uit ervaring, maar daar zal de motor niet direct rottiger van gaan lopen.
Verder klinkt het ook een beetje als iets wat niet helemaal lekker zit qua ontsteking.....

GG,

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2010 12:04 #1274845 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Check
Hey Miquel,
Olie is helemaal op peil.[ik heb er 15W40 in zitten]Opzich valt het kleppen getikker nu wel mee.
Ik zal inderdaad de CIS klep er is tussen uit plukken.
Ik heb vlak voor de DB riem wissel de bougietjes nog vervangen, in loop merkte ik geen verschil.
Ik zal de verdeler er ook eens af plukken, misschien lekt er een O ringetje..
Groeten,Gerben

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 12:38 #1274854 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic LMM
Heb je de LMM al los gehad? Als ie dan nog zo rot loopt doet de LMM zijn werk niet of is er iets in de bedrading erheen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 14:34 #1274868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stap 1: foutcodes
Zoals altijd: stap 1: welke foutcodes heb je?
Groet, Lieme Huib

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2010 14:48 #1274870 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Al gecheckt

LHOsinga schreef : Zoals altijd: stap 1: welke foutcodes heb je?
Groet, Lieme Huib

<div class="content">Uhm? als je goed leest:

gerryberrie schreef : Iniedergeval&gt; iets om zorgen over te maken? ik kan niks en nada vinden, geen foutcodes, geen lambda lampie.

Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 17:32 #1274888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Connector van de LMM
Enkele symptomen herken ik en hebben inderdaad te maken met de suggestie van Ries: "rommel" eens aan de connector van de LMM; is bij mij twee keer "bingo" geweest. Ook bij geen foutcodes, hoewel je dan volgens mij een lambda-signaal zou moeten kunnen aflezen. Is je lambdasondelampje OK?
Groet, Lieme Huib

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 18:46 #1274897 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic voorzichtig!
Wees bij het lostrekken van de LMM wel voorzichtig, dit alleen met het contact af doen, dus niet met draaiende motor de stekker van de LMM lostrekken en weer vast zetten. Grote kans dat ie dit niet overleeft!
Dus, motor laten draaien mét LMM, motor uit, LMM los en dan weer starten.... geeft dit in motor loop geen verschil dan heb je waarschijnlijk een kapotte LMM.

GG,

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2010 23:20 #1274944 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Druk druk druk
Vandaag helaas geen tijd gehad, akelig weer en visite over de vloer.
Maar zal er naar kijken en er voorzichtig mee zijn.
Heb hier nog een LMM liggen van een 8V, codes weet ik op dit moment niet.Maar enige kans dat dit zou werken? of zijn daar grootse verschillen in?
Groeten,Gerben

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-05-2010 22:49 #1275188 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Resultaat
Vandaag even bezig geweest.
LMM werkt wel gewoon, als je die losneemt loopt de motor mega beroerd, en zit stationair dan rond de 500 toeren.
LMM die ik nog had liggen, is helaas wel anders [ander nummer] dus die heb ik maar niet uitgeprobeerd.
Verder merkte ik, dat bij gasrol, de gaskleppositiesensor geen klikje gaf..aha..Hij zat ook helemaal aan het einde vastgeschroefd.
Het 'stangetje' van rol naar klep wat ingekort, de positiesensor wat meer naar het midden verplaatst, en de stelschroef wat verschroefd...Voila klikje was er weer, wat bijstellen, en klaar.
Ook natuurlijk gasklephuis wat bijgeboend, het viel nog behoorlijk mee, maar toch maar gedaan.
Ook de verdeler en de rotor er even afgehaald, en ja&gt; die zat vol met olie.Dat dus weer schoongemaakt, en terugeplaatst.
Nu loopt die weer mooi en ook mooi +-900 toeren stationair.Reageert ook een stuk vlotter/lekerder.

Ik zal de BPD sensor er ook eens uitplukken en wat schoonmaken.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam