Olie alweer zwart na 500 kilometer. Hoe kan dat nu weer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2010 14:43 #1272549 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ??

Jeroen schreef : De olie blijft schoner,  maar de motor, hoe goed ook is niet ontworpen om op zo'n brandstof te draaien, een LPG auto heeft dus meer onderhoud nodig.

Kan zo niet meer bedenken dan vaker klepspeling controleren en indien nodig stellen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2010 16:00 #1272557 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Ik heb eens begrepen van een LPG-inbouwer dat bij LPG motoren de uitlaten, filters, olie (zoals gezegd), bougies en nog wat dingen langer meegaan. Daarentegen zitten er bij een LPG-auto meer onderdelen op en dus bijbehorend onderhoud.

Ik heb trouwens nog nooit mijn olie ververst, alleen toen er een vers filter op kwam. Ik gooi er zo rond de 10000km een half litertje goedkope wat-er-op-de-plank-staat-olie in en dat gaat heel goed, olie is prachtig helder en schoon. Ik heb van heel wat (oudere) monteurs al zo vaak gehoord dat al die toevoegingen en dure olieën bij oudere en robuuste motoren geen fluit uitmaken.Gewoon op tijd je filter wisselen en hobbelen maar.

maar goed, dat zal ook wel een beetje tussen de oren zitten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2010 19:32 #1272572 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oude tip die ik met oudere
Oude tip die ik met oudere motoren nog wel eens gebruik. Ipv dure toevoegingen een halve liter ATF toevoegen aan je motorolie ongeveer 200 km. voor je oliewissel. De ATf heeft een sterk oplossende werking op vuildeeltjes en is heel dun en kruipt dus overal tussen. Veel op te lossen vuildeeltjes komen er op die manier uit en je hebt geen dure toevoegingen nodig. Als je motor al zweet is de kans natuurlijk wel wat groter dat je net die dichtende vervuilingen ook oplost en dat je dus eindigt met een lek maar dat is mij nog nooit overkomen. Ik heb het zelf meerdere keren met succes toegepast op oudere automotoren en motorfietsen. naderhand blijft de olie aanmerkelijk schoner.

Succes,

Benno

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2010 20:57 #1272594 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat ook helpt
Ik doe meestal een paar korte olie wissels achter elkaar met bijvoorbeeld hema olie.
Dit werkt ook erg goed en je maakt er niks mee kapot..

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 00:29 #1272633 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Schaadt wel....
Het baat je niks.
Zoals ik al schreef, hij gaat lekken en olie verbruiken.
NB als de olie zwart van kleur is zegt dit nog niets over de eigenschappen die deze "nog verse" olie nog heeft.
De grove vervuiling wordt er door het filter uit-gezeefd.
De fabrikant van de motor heeft destijds bepaald hoe fijn de maaswijte van het filter moest zijn.
Gebaseerd op de spelingen/toleranties in de motor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 06:40 #1272636 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst olie proberen

scaniar164 schreef : Ik doe meestal een paar korte olie wissels achter elkaar met bijvoorbeeld hema olie.

Dat zou ik ook als eerste proberen. Zoals Chris ook aangeeft, kosten vallen mee en je weet zeker dat je niets kapot maakt. Qua toevoegingen: Als het erin zit, zit het erin.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 09:46 #1272653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens.

henk 940LPT schreef : Dat zou ik ook als eerste proberen. Zoals Chris ook aangeeft, kosten vallen mee en je weet zeker dat je niets kapot maakt. Qua toevoegingen: Als het erin zit, zit het erin.

Dat laatste is ook mijn grote bezwaar tegen dat soort spullen.Die keering van de ontsteker gaat niet voor niet weer lekken.
De voorste nokkenas-keerring is ook al lek, riem moet er ook uit.
Ik heb olie van Kroon gekocht, kan van 5 liter, dat moet het voorlopig weer even doen lijkt me, mik het er na 1000 kilometer wel weeruit als ie zwart is..;-)Misschien wel in Frankrijk, daar kost Shell Helix geen drol, ik meen 27 euro per 5 liter, vaak krijg je zelfs 7 liter, voor de prijsvan 5, dus als daar ook de 10W40 tussen zit, heb ik weer iets te doen...;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 09:51 #1272654 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je vraagt

Baseman schreef : Misschien wel in Frankrijk, daar kost Shell Helix geen drol, ik meen 27 euro per 5 liter

Je vraagt je dan toch af waarom het hier zo duur moet zijn.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 10:27 #1272658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn idee
Misschien dubbel, aangezien ik niet alles gelezen heb.
Vroeger gooide ik er nog wel eens een klein beetje petroleum bij, dan hoor je hem stationair al hoger gaan draaien en dan stoppen en aftappen.
Tegenwoordig zou ik extra verversen, aangezien een liter olie ook bijna niets meer kost.
Het zwart worden is niet erg, de reinigings dopes doen dan goed hun werk.
Gewoon eerst wat vaker verversen incl filter.
Dat reinigings spul kost al bijna meer dan een verversing met olie.
Voor 16 euro heb je de olie+filter al vervangen, dus no problemo toch ...
Gr.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 20:49 #1272711 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oliewissel
Heb je er een volsynthetische-olie in gedaan bij Carlo ?

Moderators: Jerry Stam