OPGELOST! - Kloink-achtige kraak bij scherpe bocht of rotonde

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 18:16 #1271243 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het kan toch echt

Miquelangelo1969 schreef : Het bevreemd mij dat wanneer het het tussenaslager zou zijn, het geluid zich alleen in een bocht en dan ook nog naar een bepaalde kant zich voordoet.
Ik wil niet zeggen dat je tussenaslager niet aan vervanging zou toezijn, maar ik vind de diagnose op zijn minst vreemd.
GG,

ik heb eens lang geleden, toen ik nog een 244 diesel reed, met wat hulp de drijfstanglagers van de motor vervangen. Een heel gedoe waarbij je de motor zover omhoog moest zien te krijgen dat de carterpan er onderuit kan.
Afijn, na de operatie had ik ook een soort 'tsjoeng-tsjoeng' geluid bij een bocht naar rechts. Auto weer omhoog en na een hele tijd speuren kwam ik er achter dat het tussenlager van de aandrijfas na al dat gewrik een klein beetje scheef zat. Ding losgedraaid en rechtgezet. En probleem was over.
Dus de link tussen tussenlager en rare geluiden in een bocht naar 1 kant heb ik ook meegemaakt. Vreemd maar waar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 18:25 #1271244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan
ik kan me ook niet voorstellen wat het anders kan zijn...na bestudering klinkt het ook midden onder de auto en is beetje voelbaar in de pook van de automaat...
schokbrekers -nee
stabi-stangen/reactiestang rubbers - nee (geen speling)
uitlaat - nee (hangt vast, kan nergens tegenaan komen)
fusee/stuurinr/wielaang - nee (geen speling) 
blijft er volgens mij niet veel meer over...;-)
maar we gaan het meemaken...al kon ik die sluitringen nergens vinden...hoop dat die worden meegeleverd met lager, zoniet...dan wordt het hergebruiken (nordicar besteld) 

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 19:33 #1271260 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic lager, veren en paddestoelrubbers
Het zou natuurlijk kunnen, maar de omschrijving van het probleem doet mij niet direct aan je tussenaslager denken, maar je weet maar nooit!
Toch zou ik ook nog even je voor veren, dus niet de schokbrekers maar de veren, controleren. Ik vind de diagnose van Bouke ook heel plausibel en als ie toch op de brug staat...
Die sluitring is volgens mij niet los te bestellen en je krijgt hem bij Nordicar er iig niet bij, dus een beetje voorzichtig de lager eruit persen en de ring hergebruiken.
Ik zou ook je reactiestangrubbers (zgn. paddestoelrubbers) even nakijken, die lijken vaak ok, maar zijn vaak totaal weggevreten, en omdat daar stalen schalen voor zitten zie je het niet direct.
Succes en wel even laten weten wat er voor verschil is als je je lager hebt vervangen....

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2010 20:14 #1271271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou
Misschien heb ik mijn probleem niet goed omschreven, maar het doet zich inderdaad alleen maar voor als de auto scheef hangt (in een bocht, afslag, rotonde), wellicht dat de door de speling van het rubber de as bonkt?!? ik weet het niet...we gaan hem gewoon vervangen...en dan zien we wel weer verder... 
De veren hebben we gecontroleerd, en zijn nog heel. De reactiestangrubbers heb ik twee weken geleden nog vervangen, ivm met trillen bij remmen. Die waren HELEMAAL gaar...maar dat mag ook wel na 14 jaar...en tsja...dan moeten we maar voorzichtig met de sluit/stof-ringen zijn ;-) 
Ik laat zeker weten wat het resultaat is! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 16:36 #1272672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic baksteun
Tussentijds bericht: De steun van de automaatbak (die waar het rubber in zit) is aan een kant losgebroken, dat kwam pas aan het licht toen we het rubber vervingen...Onder de auto leek de steun gewoon vast te zitten, maar na losdraaien bleek het intern wel gebroken te zijn. 
nieuwe steun besteld, en morgen testrit ;-) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2010 20:16 #1272702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst
Eerst vanavond maar een borrel drinken op je verjaardag!

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2010 08:06 #1272772 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Ouder?
Joost, ben je nu van al dat gesleutel ouder geworden of vierde je inderdaad je verjaardag gisteren? In dat geval van harte ! Ben benieuwd of de nieuwe steun van de automatenbak inderdaad de oplossing is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2010 14:02 #1272813 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic haha
Ha Ries, Nou...ouder wordt ik er niet van....de sleuteldingetjes bij mijn volvo zijn altijd redelijk mechanisch, en dus logisch...daar wordt ik niet ouder van ;-) Wel mocht ik gisteren mijn 33e verjaardag vieren ;) Vanavond weet ik of de steun inderdaad de boosdoener was... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2010 18:53 #1272835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als de auto op de banden
als de auto op de banden staat, druk dan eens stevig tegen de achterkant aan,
als de auto beweegt en je kijkt naar de banden en die zie je schokkend bewegen zit het waarschijnlijk in de lagers in je achter as,

Dit omdat mijn oude rode monster hier ook last van had en daar waren die lagers van overleden, maar daar had ik ook in het begin af en toe die kloink en later bij iedere bocht en drempel probeer maar eens 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2010 21:22 #1272862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic steun
Nou, de boosdoener is gevonden! Het aluminium blok (waar je het rubber opschroeft voor de baksteun), daar was een stuk uitgebroken. Precies bij het gat van de bout. Daardoor kon de bout naar een kant bewegen, wat waarschijnlijk verklaart waarom ik het vooral had in een BOCHT naar rechts. Daarna was het geluid weg. 
Voor de zekerheid ook nog maar even het tussenaslager en rubber vervangen...want die had ik toch al liggen...;-) Rubber daarvan was niet helemaal 100 procent meer, lager voelde nog redelijk goed aan. 

Moderators: Jerry Stam