Casus: Slecht lopende 940

• Timo Blom
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-12-2009 19:04 #1078021 door Timo Blom
Casus: Slecht lopende 940 is gemaakt door Timo Blom
Ik wilde bij deze jullie de volgende casus voorleggen:
 Ik heb 25.000 kilometer geleden een Volvo 940 Estate 2.3i op LPG (Vialle) gekocht (Motor B230FB).

Sinds ik deze auto in mijn bezit heb, loopt hij slecht op benzine (onregelmatig stationair, en onregelmatig tot aan half gas). Afijn,  ik rij toch altijd op gas, dus geen probleem. Wel was het zodat de auto bij vochtig weer ging stotteren, pruttelen en uiteindelijk stopte met lopen. Na veel speurwerk erachter gekomen dat er vocht tussen de motorkap en de parafan lekte, en op de verdelerkap kwam. Na dit verholpen te hebben, geen problemen meer. Wel slecht lopen op benzine nog steeds.
 Echter, een tijdje geleden (na ca. 25.000) begonnen de problemen weer. Na een tijd rijden op LPG (km of 50) begon de auto te stotteren, vooral na een tijdje het gas gelift te hebbenen weer gas geven. Dit probleem werd erger naarmate er neerslag was. Op het moment dat je dan even overschakelde op benzine, en weer terug op gas, was het probleem tijdelijk verholpen. Het kwam wel weer terug, met steeds kleinere intervallen.
 Een beurt doet wonderen, leek me, dus nu staat hij bij de garage. Inmiddels zijn vervangen:- Verdelerkap- Rotor- Bougies- Kleppen gesteld
Brandstof+ontstekingscomputer geven geen foutmeldingen.
Nu loopt ie nog even beroerd op benzine (gepaard met zwarte rook), maar ook op LPG, zij het minder erg! Stationair redelijk te doen, vol gas ook, maar tot ongeveer half gas stotteren...
 Ik hoop dat dit verhaal enigszins overzichtelijk is en dat mensen mij kunnen helpen, want zowel de garage als ik weten het niet meer Bij voorbaat dank...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 19:26 #1257272 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk verhaal
Duidelijk verhaal, de eerste stappen om een stabiele (en bewezen juiste) situatie zijn al genomen door het stellen van de klepspeling. Bij een auto op LPG altijd eerst zorgen dat die op benzine goed loopt, daarna naar het LPG gebeuren kijken. Zeker bij systemen (als LPi) die voor hun werking afhankelijk zijn van het benzinesysteem. Zwarte rook is onverbrande benzine, veroorzaakt door te weinig lucht of teveel brandstof. Het laatste lijkt me waarschijnlijker. Voor de zekerheid inlaattraject van filterbox tot gasklephuis controleren of daar geen verstoppingen in zit. Check of het luchtfilter schoon is. <a href="/node/17794" target="_blank">Hier</a> staat hoe je de afstelling van de gasklep kunt controleren om de stationairloop goed te krijgen. Omdat hij ook op benzine niet goed loopt zal de storing in het benzinesystem zitten. Check het ronde tonnetje voorop die buis die over de benzine injectoren loopt. Dat is de benzinedrukregelaar en deze zorgt ervoor dat de benzine altijd met dezelfde druk (tov de druk in het inlaatspruitstuk) in wordt gespoten. Deze gaan soms kapot waardoor de druk (en daarmee de ingespoten hoeveelheid benzine) te hoog is. Aan de voorkant zit een slangetje. Dat eraf halen, daar mag absoluut geen benzine uit lopen, mag ook niet (sterk) naar benzine ruiken.Heb je ook nog zaken als een luchtpomp of EGR ?

• Timo Blom
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-12-2009 19:41 #1257276 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Hoi Henk,  Hartelijk dank
Hoi Henk,
 Hartelijk dank voor je snelle reactie en duidelijke uitleg!
 Ik zal dit eens met de garagehouder bespreken...
Heb overigens geen LPI, maar een ouderwets systeem (AMS heet dat geloof ik?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 19:45 #1257278 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Keek al een beetje op van een FB met LPi. Kan wel, maar FB met AMS komt veel vaker voor, dat is ook "af fabriek" geleverd door Volvo. Inlaattraject en benzindrukregelaar controleren blijft staan, ook al gaat het om een andere installatie.

• Timo Blom
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-12-2009 19:49 #1257281 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic 2009-12-16   Is inderdaad
2009-12-16

Is inderdaad een installatie die "af fabriek" geleverd is.

Het enige vreemde vind ik: Na het vervangen van verdelerkap/rotor/bougies en het stellen der kleppen, loopt ie niet zo mooi meer op LPG... (ook stationair niet zoals hij deed, zijdezacht...)
Heerlijk dat stationaire Volvo-geluidje trouwens en dat blazende geluid van de fan als hij warmer wordt :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 20:04 #1257283 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Storingscodes
Ik zou trouwens eens beginnen met het uitlezen van de storingscodes.
In de documentatie staat uitgelegd hoe je dat kunt doen, in jouw geval de pigtail diagnose voor de EZ116k en de LH2.4

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 20:06 #1257284 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Was
Ik meende uit de topicstart te hebben begrepen dat dat al gedaan was, zonder storingen (1-1-1).

• Timo Blom
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-12-2009 20:08 #1257285 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Staat inderdaad vermeld in
Staat inderdaad vermeld in de openingspost, code 1-1-1

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 20:15 #1257290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh?

henk 940LPT schreef : Ik meende uit de topicstart te hebben begrepen dat dat al gedaan was, zonder storingen (1-1-1).

Is er nog een topic over dan, want ik zie het niet staan?
Maar goed, als het al gedaan is,  en hij geeft 1-1-1 is het als het goed is, dusgeen electronisch probleem, maar vermoedelijk mechanisch.

• Timo Blom
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-12-2009 20:18 #1257291 door Timo Blom
Beantwoord door Timo Blom in topic Quote:  Brandstof+ontsteking

Brandstof+ontstekingscomputer geven geen foutmeldingen.

Moderators: Jerry Stam