Motor wordt langzaam warm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2009 21:01 #1256574 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Redbook
Heb het Bosch redbook er op nageslagen. Bij K-jetronic wordt vermeld dat de koudestart verrijking ingeschakeld wordt/blijft totdat de motor (het koelwater) een temperatuur van 35 graden heeft. Bij L-jectonic wordt gezegd dat bij -20, afhankelijk van motortype, 2x tot 3x meer brandstof worrdt ingespoten dan op bedrijfstemperatuur. Bij hogere temperaturen zal dat natuurlijk minder zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 00:35 #1256609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Themperatuur sensor
Hoi,
Stel nu, dat je temperatuur sensor ook stuk is en je computertje niet weet hoe warm de motor is, blijft het injectie systeem op volle choke draaien of zit er ook een 'tijdmeting' in, zodat hij na een aantal minuten toch een gedeelte van de choke afgaat (noodprogrammaatje).
Gr.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 09:05 #1256618 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij de systemen waarbij het vermeld werd in het Redbook (K en L jectronic) werd dat inderdaad vermeld. Na een 30 seconden wordt de koudestartverrrijking uitgeschakeld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 09:39 #1256622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en toch...

Baseman schreef :

henk 940LPT schreef : In de thermostaat zit een pennetje in een gaatje wat bij vullen met koelvloeistof de lucht laat ontsnappen. Dat gaatje (met het pennetje) erin is niet zo groot en je moet de koelvloeistof er dus langzaam in gieten. Monteurs die sneller willen boren soms een extra gaatje in de thermostaat of knippen het pennetje eruit.

Niet helemaalHenk,hoewel dat natuurlij wel een bijkomend voordeel is.Mocht je thermostaat defect gaan, heb je die bypass nodig om te zorgen dat er toch nog enige koelwatercirculatie plaats vind.Datwas voor mij de reden, maar echt geweldig gelukkig ben ik er niet mee,
@JJager: Vergeet niet, dat de aanduiding in je dash en de sensor voor de ECU twee verschillende zijn.Verbruik is niet dramatisch, ik weet niet beter dan dat ie met mijn rijstijl niet boven de 1 op 7 uitkomt, al sinds ik hem heb, dat is niet ineens een hoger verbruik geworden met dat extra gaatje.Hij gaat er wel weer uit, want dit vind ik niks.

En toch Bas, móet je verbruik nu hoger zijn dan wanneer je motor sneller op temperatuur zou komen. Vergeleken met auto's waarvan de motor binnen een paar kilometer op temperatuur is 'denkt' jouw ECU nog kilometers langer dat het nodig is om extra brandstof in te spuiten! Iets wat overigens niet aan dat extra gaatje te wijten is, dat heb ik namelijk ook.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 18:22 #1256644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ??

Wouter1973 schreef : Vergeleken met auto's waarvan de motor binnen een paar kilometer op temperatuur is 'denkt' jouw ECU nog kilometers langer dat het nodig is om extra brandstof in te spuiten! Iets wat overigens niet aan dat extra gaatje te wijten is, dat heb ik namelijk ook.

Ik begrijp jouw opmerking niet helemaal ? Ik heb een 87 graden thermostaat ingebouwd waarbij ik het pennetje eruit had geknipt. Toen duurde het echt een stuk langer voordat mijn meter in het midden stond. Een stuk langer in vergelijking met de oude 92 graden thermostaat (die bleek na inspectie goed) met pennetje nadat ik die terug had gezet.Overigens zat de rubber ring bij eerste demontage niet goed om de 92 graden thermostaat. Het is een rubber ring met aan de binnenomtrek een gleuf rondom. De buitenrand van de thermostaat moet in die gleuf vallen, de rubber ring moet dus om de buitenrand van de thermostaat zitten. Ik had mijn 87 graden thermostaat eerst ook zo gemonteerd (de oude zat immers ook zo) maar zag het licht bij terugmontage van de 92 graden thermostaat. Naar mij idee staat de meter nu sneller in het midden dan bij de 92 graden thermostaat met verkeerd gemonteerde ring. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2009 13:08 #1256724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine bij LPG
Gisteren stond ik weer stil zonder "start" benzine, ondanks het bijvullen met 30 liter. En dat is knap veel in minder dan 3 weken, met weinig, doch zeer lange ritten.
Het duurt inderdaad lang tot de verwarming aktief wordt? Toch maar de viscofan eraf en terug naar een e-fan? De thermostaat was volgens mij iets van 89 graden?
Gelukkig staat bij lange ritten de de temp-meter strak omhoog.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2009 13:12 #1256858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gecontroleerd
Vanmorgen maar eens opgelet en daar werd ik, temperatuur gezien, niet vrolijk van.
Na ongeveer 40 (veertig!) kilometer bij een buitentemp van rond het vriespunt werd de auto pas warm en na bijna 50 kilometer stond de waternaald op het hoogste punt.De topsnelheid lag rond de 130 kilometer, ben via een stukje stadsrit en 20 (?) kilometer provinciale weg op de A31 aangekomen waar ik langzamerhand de gasrol wat meer vrijheid gaf.
Geen wonder dat het benzine verbruik zo hoog is? Maar ook LPG gaat er "lekker snel" doorheen....
Ik hoop morgen weer op een (APK) wonder!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2009 14:49 #1256866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat
Ik zou de thermostaat even checken als ik jou was. Er zitten 2 koelwatertemperatuursensoren in het blok, eentje voor de ECU en eentje voor de meter in de tellerunit. Het beeld van een hoog verbruik icm met een meter die pas na veel km's omhoog komt duidt er in mijn ogen op dat die sensoren wel kloppen en dat het koelwater daadwerkelijk niet warm wordt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 00:31 #1256939 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eerst je probleem
Hallo JohnPeter

JP Elverding schreef : Toch maar de viscofan eraf en terug naar een e-fan?

Zoek eerst naar de oorzaak van je probleem.  Zit de viscofan vast, dan is ombouwen naar e-fan een optie.  Maar anders zou ik eerst de oorzaak van je problemen oplossen.  Anders geef je veel geld uit in de hoop dat daarmee je probleem opgelost is.  Als dat dan niet zo is, zorgt dat alleen maar voor desillusie.  Dus eerst het probleem oplossen en dan als beloning eventueel alsnog ombouwen naar e-fan.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 10:46 #1256996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Viscofan
Viscofannen zijn lekker goedkoop voor de industrie, maar kosten extra vermogen.
Ombouw naar electrisch is meestal een voordeel, maar kost wat.
Vaak ligt het probleem bij een kapotte thermosstaat, die hebben ook niet het eeuwige leven, vooral als er al een keer een 'goedkoper' merkje in gezet is (die na 2jr vaak al de gesst geven).
Bij mijn B280E trillde de dash-temp-meter als een gek of deed niets, nieuwe sensor geplaats, probleem was over.
Echter bij het kijken in de boeken, bleek deze sensor ook gegevens aan de computer te geven.

Moderators: Jerry Stam