Motor wordt langzaam warm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helemaal op lpg,de mijne is al na 3 km op z'n middenstand....en de vorige ook en die daarvoor ook.....
Wel altijd verse Thermostaat gemonteerd bij aanschaf.
Groeten Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Henk, rijd op lpi en verder nergens last van qua inhouden o.i.d. andere meters staan allemaal als "gebeiteld". Conclusie tempsensor stuk?henk 940LPT schreef : (bla)De andere meters (bijv benzine) doen niet mee ? Dan zou het nog aan de boordspanning kunnen liggen. Maar die zou dan wel behoorlijk moeten varieren wat je ECU (en LPi, als je die hebt) ook echt niet leuk vinden en dat laten merken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is dit een testvraag, om te zien of iemand erbij stilgestaan heeft, of wil je het graag weten?Het laatste geld vor mij, want het lijkt me inderdaad wel een goede vraag.Jerry schreef : Vraag me trouwens af of iemand wel weet bij wat voor temperatuur de motor nog een rijk mengsel krijgt ingespoten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat bij een 'koude' motor de 'choke' dan op 25%-50% blijft hangen wat resulteerd in 0,5 tot 2 liter meerverbruik.
De motor moet zeker binnen 3-4 km op temperatuur zijn, al helemaal met deze zachte winter.
Meestal als de thermostaat kapot gaat, blijft ie open. Om een gaatje te maken om in geval van een kapotte thermostaat nog enige koeling te krijgen raad ik niet aan (ook niet het balletje verwijderen). Immers, bij kapotte 'dichte' thermostaat moet je gewoon niet verder willen rijden, neem dan reparatiespullen mee of knal er 60 Euro per jaar ivm de ANWB en Co tegen aan.
Om tijdens het vullen van het systeem met koelvloeistof een paar minuten te winnen door een gaatje te maken in je thermostaat maar daarvoor een gedeelte van de werking dus om zeep te helpen, lijkt mij niet echt zinvol. Trek dan de slang los en vul ook vanaf de andere zijde. Ook koelvloeistof flushen is een veel betere methode.
Beste manier is auto warmrijden en telkens tempen (ik heb zo'n 'keuken prikker' tot 220 graden). Al snel moet je 50 graden kunnen meten en na 3-4 km eigenlijk al de 90.
Gebeurt dat niet is de thermostaat kapot, of zit er een verkeerde in, of heeft iemand lopen prutsen aan het systeem, of is het heel, heel erg koud buiten.
Als je lang met je automotortje wil doen, laat de vewarming uit en koop een electrisch blowertje.
PS: Na 3-4 km moet dus je koelwater al een prima temperatuurtje hebben, na 15-20 km is je olie pas echt warm, een oliekoeler (warmtewisselaar) is een prima extraatje, maar meestal zit zo'n ding er al standaard op.