Motor wordt langzaam warm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 21:12 #1256394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mannen
De Redblocks horen echt binnen zeer korte tijd op temp te zijn op het dashboard!
Helemaal op lpg,de mijne is al na 3 km op z'n middenstand....en de vorige ook en die daarvoor ook.....
Wel altijd verse Thermostaat gemonteerd bij aanschaf.

Groeten Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 21:17 #1256396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snelle
Snelle beweging van de meter lijkt me vooral een elektrisch probleem. Die sensor zit in het blok geschroefd en heeft best wat warmtecapaciteit. Zelfs als het koelwater afwisselend koud en heet is denk ik niet dat de meter dat snel (binnen 0.5 - 1 seconde) aangeeft. De andere meters (bijv benzine) doen niet mee ? Dan zou het nog aan de boordspanning kunnen liggen. Maar die zou dan wel behoorlijk moeten varieren wat je ECU (en LPi, als je die hebt) ook echt niet leuk vinden en dat laten merken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 21:22 #1256397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mmmm..

henk 940LPT schreef : (bla)De andere meters (bijv benzine) doen niet mee ? Dan zou het nog aan de boordspanning kunnen liggen. Maar die zou dan wel behoorlijk moeten varieren wat je ECU (en LPi, als je die hebt) ook echt niet leuk vinden en dat laten merken.

Hoi Henk, rijd op lpi en verder nergens last van qua inhouden o.i.d. andere meters staan allemaal als "gebeiteld". Conclusie tempsensor stuk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 21:27 #1256399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk
Denk meer aan massaprobleem, kabelbreuk of slechte (gecorrodeerde) stekkerverbindingen. Mogelijk een slechte printplaat achterop je tellerunit. Hoewel je daar niet vaak over leest bij de latere 940's.Misschien het signaal een tijdje meten/uitlezen op een extra voltmeter en kijken of je daar gekke dingen in ziet ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 21:45 #1256404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitschieters
Die van mij maakte uitschieters naar boven. Isolatie was eraf en als de draad tegen ijzer aan wiebelde ging de wijzer omhoog. Omlaag zou dan het omgekeerde, een slecht contactje moeten zijn.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 21:50 #1256405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic o.k.
O.k. we gaan eens onder de motorkap duiken, ik meld me wel weer, dank allen  ;b

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 22:10 #1256408 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaatje in thermostaat
Bij mijn lpt op lpi staat met een km of 7 de temp meter in het midden.Er zit een 82 graden thermostaat in met het penetje eruit geknipt.Verbruik op lpg 1 op 9.Niks hoger of lager dan voorheen.Het pennetje knip ik er niet uit om sneller te kunnen vullen trouwens.Het pennetje knip ik eruit om eventuele dampbellen bij een te hete motor de thermostaat makkelijker te laten passeren.Vraag me trouwens af of iemand wel weet bij wat voor temperatuur de motor nog een rijk mengsel krijgt ingespoten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 22:18 #1256409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekende weg?

Jerry schreef : Vraag me trouwens af of iemand wel weet bij wat voor temperatuur de motor nog een rijk mengsel krijgt ingespoten.

Is dit een testvraag, om te zien of iemand erbij stilgestaan heeft, of wil je het graag weten?Het laatste geld vor mij, want het lijkt me inderdaad wel een goede vraag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 23:52 #1256427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen testvraag
Nee hoor Bas het is geen testvraag en ik zou het ook wel willen weten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2009 10:10 #1256436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snel
Bij koude motor slaat de benzine tegen de wand (condenseert) en heb je dus meer nodig. Volgens mij zal het grootste gedeelte van de 'choke' (of extra inspuiting) niet meer nodig zijn bij zo'n 20 graden, bij een kapotte thermostaat haalt een motor dat meestal wel.
Ik denk dat bij een 'koude' motor de 'choke' dan op 25%-50% blijft hangen wat resulteerd in 0,5 tot 2 liter meerverbruik.
De motor moet zeker binnen 3-4 km op temperatuur zijn, al helemaal met deze zachte winter.
Meestal als de thermostaat kapot gaat, blijft ie open. Om een gaatje te maken om in geval van een kapotte thermostaat nog enige koeling te krijgen raad ik niet aan (ook niet het balletje verwijderen).  Immers, bij kapotte 'dichte' thermostaat moet je gewoon niet verder willen rijden, neem dan reparatiespullen mee of knal er 60 Euro per jaar ivm de ANWB en Co tegen aan.
Om tijdens het vullen van het systeem met koelvloeistof een paar minuten te winnen door een gaatje te maken in je thermostaat maar daarvoor een gedeelte van de werking dus om zeep te helpen, lijkt mij niet echt zinvol. Trek dan de slang los en vul ook vanaf de andere zijde. Ook koelvloeistof flushen is een veel betere methode.
Beste manier is auto warmrijden en telkens tempen (ik heb zo'n 'keuken prikker' tot 220 graden). Al snel moet je 50 graden kunnen meten en na 3-4 km eigenlijk al de 90.
Gebeurt dat niet is de thermostaat kapot, of zit er een verkeerde in, of heeft iemand lopen prutsen aan het systeem, of is het heel, heel erg koud buiten.
Als je lang met je automotortje wil doen, laat de vewarming uit en koop een electrisch blowertje.
PS: Na 3-4 km moet dus je koelwater al een prima temperatuurtje hebben, na 15-20 km is je olie pas echt warm, een oliekoeler (warmtewisselaar) is een prima extraatje, maar meestal zit zo'n ding er al standaard op.

Moderators: Jerry Stam