Motor wordt langzaam warm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben gewend van mijn vorige Volvo's dat na een kilometer of 3 de temperatuurmeter al in het midden staat.
Bij mijn huidige duurt het zo'n 7 kilometer (half binnendoor, half snelweg met max. 80 km/u) totdat de meter in het midden staat.
De thermostaat is deze zomer vernieuwd (door de vorige eigenaar) en de radiateur is onlangs vernieuwd.
Is dit normaal te noemen of moet ik ergens anders aan denken dan de thermostaat?
Groet,
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Het duurt bij mij rond deze tijd ook altijd een stuk langer dan zomers. Dus niet iets om je druk over te maken denk ik.

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar het is wellicht goed te weten dat de kachel vanochtend (expres) niet aan stond.
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb er een 82 of 87 (weet ik niet meer, maar volgens mij het eerste) en nu duurt het 15 kilometer, voor de wijzer op een kwart staat.Ik kan van huis naar Oss (20 kilometer) en terug zonder dat de meter het midden ooit bereikt.Miquelangelo1969 schreef : Dus niet iets om je druk over te maken denk ik.
Kennelijk heb ik in mijn enthousiastme een iets te groot gaatje geboord, of komt het door de thermostaat, mar het zal het eerste wel zijn.Dus....
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat als je thermostaat stuk zou zijn en open blijft staan, het ook heel lang duurt voor ie warm wordt, daar ging het eigenlijk om.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn volvo heeft ook wel de nodige km's nodig. Ook zo'n 5 a 7 denk ik....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Liever heb ik een thermostaat die ervoor zorgt (zoals bij mijn Turbo) dat na 2 km. de boel al in het midden staat.
Scheelt volgens mij veel peut bij koude motor. Maar wat bedoel je met 'gaatje boren'?
JST
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Niet helemaalHenk,hoewel dat natuurlij wel een bijkomend voordeel is.Mocht je thermostaat defect gaan, heb je die bypass nodig om te zorgen dat er toch nog enige koelwatercirculatie plaats vind.Datwas voor mij de reden, maar echt geweldig gelukkig ben ik er niet mee,henk 940LPT schreef : In de thermostaat zit een pennetje in een gaatje wat bij vullen met koelvloeistof de lucht laat ontsnappen. Dat gaatje (met het pennetje) erin is niet zo groot en je moet de koelvloeistof er dus langzaam in gieten. Monteurs die sneller willen boren soms een extra gaatje in de thermostaat of knippen het pennetje eruit.
@JJager: Vergeet niet, dat de aanduiding in je dash en de sensor voor de ECU twee verschillende zijn.Verbruik is niet dramatisch, ik weet niet beter dan dat ie met mijn rijstijl niet boven de 1 op 7 uitkomt, al sinds ik hem heb, dat is niet ineens een hoger verbruik geworden met dat extra gaatje.Hij gaat er wel weer uit, want dit vind ik niks.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-