Motor wordt langzaam warm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 10:22 #1077855 door V700 register
Motor wordt langzaam warm is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik ben gewend van mijn vorige Volvo's dat na een kilometer of 3 de temperatuurmeter al in het midden staat.
Bij mijn huidige duurt het zo'n 7 kilometer (half binnendoor, half snelweg met max. 80 km/u) totdat de meter in het midden staat.
De thermostaat is deze zomer vernieuwd (door de vorige eigenaar) en de radiateur is onlangs vernieuwd.
Is dit normaal te noemen of moet ik ergens anders aan denken dan de thermostaat? 
Groet,
Joost 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 10:29 #1256348 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic zomer / winter
Ik denk dat het, met de toch betrekkelijk lage temperatuur op dit moment dat het vrij normaal is dat het wat langer duurt. Helemaal aangezien de meeste ook gelijk hun kachel op vol zetten.
Het duurt bij mij rond deze tijd ook altijd een stuk langer dan zomers. Dus niet iets om je druk over te maken denk ik.

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 10:59 #1256350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm...
Dat klinkt al goed.
Maar het is wellicht goed te weten dat de kachel vanochtend (expres) niet aan stond.
Joost 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 11:10 #1256351 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou?

Miquelangelo1969 schreef : Dus niet iets om je druk over te maken denk ik.

Ik heb er een 82 of 87 (weet ik niet meer, maar volgens mij het eerste) en nu duurt het 15 kilometer, voor de wijzer op een kwart staat.Ik kan van huis naar Oss (20 kilometer) en terug zonder dat de meter het midden ooit bereikt.
Kennelijk heb ik in mijn enthousiastme een iets te groot gaatje geboord, of komt het door de thermostaat, mar het zal het eerste wel zijn.Dus....
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat als je thermostaat stuk zou zijn en open blijft staan, het ook heel lang duurt voor ie warm wordt, daar ging het eigenlijk om.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 12:32 #1256359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mijn vorige volvo
Mijn vorige volvo kwam helemaal niet in het midden te staan.Bleef op een kwart staan. Misschien off- topic.
Mijn volvo heeft ook wel de nodige km's nodig. Ook zo'n 5 a 7 denk ik.... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 12:42 #1256362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo hee...
Zeg Bas, dan moet jouw auto toch wel erg veel brandstof verbruiken!  
Liever heb ik een thermostaat die ervoor zorgt (zoals bij mijn Turbo) dat na 2 km. de boel al in het midden staat.
Scheelt volgens mij veel peut bij koude motor. Maar wat bedoel je met 'gaatje boren'?
 JST

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 13:17 #1256365 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pennetje
In de thermostaat zit een pennetje in een gaatje wat bij vullen met koelvloeistof de lucht laat ontsnappen. Dat gaatje (met het pennetje) erin is niet zo groot en je moet de koelvloeistof er dus langzaam in gieten. Monteurs die sneller willen boren soms een extra gaatje in de thermostaat of knippen het pennetje eruit. Gevolg is wel dat je een soort bypass langs de thermostaat maakt waardoor warm koelwater in het lange circuit terechtkomt en het koelwater in het korte circuit minder snel opwarmt en de thermostaat minder snel opent. Ook niet goed voor je motor hoor, halfwarm rondrijden. Zeker als je tijdens de normale ritten niet m niet helemaal warm krijgt. Ik heb het ook gedaan en vond het waardeloos. Warmworden duurde ipv nog geen 5 opeens 12km. Gewoon die koelvloeistof er rustig ingieten met een maatbeker oid. Eerste keer rustig warmrijden om te kijken of alles goed gaat.Als je geen toeren maakt (bij 80 maak je nog niet veel toeren) duurt het sowieso wat langer. Maar binnen 5km moet en 940 in het midden kunnen staan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 13:33 #1256367 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet helemaal.

henk 940LPT schreef : In de thermostaat zit een pennetje in een gaatje wat bij vullen met koelvloeistof de lucht laat ontsnappen. Dat gaatje (met het pennetje) erin is niet zo groot en je moet de koelvloeistof er dus langzaam in gieten. Monteurs die sneller willen boren soms een extra gaatje in de thermostaat of knippen het pennetje eruit.

Niet helemaalHenk,hoewel dat natuurlij wel een bijkomend voordeel is.Mocht je thermostaat defect gaan, heb je die bypass nodig om te zorgen dat er toch nog enige koelwatercirculatie plaats vind.Datwas voor mij de reden, maar echt geweldig gelukkig ben ik er niet mee,
@JJager: Vergeet niet, dat de aanduiding in je dash en de sensor voor de ECU twee verschillende zijn.Verbruik is niet dramatisch, ik weet niet beter dan dat ie met mijn rijstijl niet boven de 1 op 7 uitkomt, al sinds ik hem heb, dat is niet ineens een hoger verbruik geworden met dat extra gaatje.Hij gaat er wel weer uit, want dit vind ik niks.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 13:55 #1256368 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Een defecte thermostaat kan OF open blijven en niet sluiten OF gesloten blijven en niet openen. Het eerste is irritant (kachel niet warm, hoog verbruik), het 2e kan oververhitting van je motor betekenen. Dacht altijd dat een defecte thermostaat geopend blijft maar dat is dus niet zo. Denk trouwens dat het gaatje totale oververhitting niet kan voorkomen maar hooguit de schade kan beperken als het je niet opvalt dat die meter helemaal rechts staat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 20:50 #1256390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trillen
Wat zou er aan de hand zijn als de thermostaatwijzer erg trilt en steeds uitschieters maakt naar onderen. Is dan de sensor stuk? Ik heb in principe een nieuwe thermostaat waar ook ik het "piemeltje" heb afgeknipt en het gaatje iets uitgeboord. Moet ik mij zorgen maken, volgens een ander draadje is naar boven uitschieten wel erg. Waar zou het aan kunnen liggen.

Moderators: Jerry Stam