toerental wanneer Turbo inzet verlagen: tips?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 14:28 #1255324 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snap
Snap niet helemaal waarom een MBC zou werken. Voor mn gevoel zit je rond de 2000 toeren toch nog lang niet aan de 0.35 (of zelfs aan de 0.65) bar ? Of zit mijn gevoel er helemaal naast ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 15:49 #1255332 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic goedkoopste
Begin maar eens met de goedkoopste modificatie: het leeghalen van je luchtfilterhuis. Dus foam eruit, gaten erin, eventueel de gaasjes voor en na je LMM eruithalen. Ook een K&N kan helpen, al is niet iedereen daar van overtuigd.

Met een MBC zul je niet veel winnen, je hebt al een HPT. Zelf vind ik het niet verstandig om de druk nog verder op te schroeven zonder de auto te chippen.

Een dikkere downpipe zal zeker wel helpen voor het sneller opspoelen van je turbo. Een JT 3" pijp is niet overdreven duur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 17:13 #1255341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic abc

henk 940LPT schreef : Snap niet helemaal waarom een MBC zou werken. Voor mn gevoel zit je rond de 2000 toeren toch nog lang niet aan de 0.35 (of zelfs aan de 0.65) bar ? Of zit mijn gevoel er helemaal naast ?

de ball-and-spring MBC blokkeerd het druksignaal naar de wastegate. dus ipv bij .6 bar (FT) vol open en bij .3 bar al half open (dat laatste laat de boel minder snel spoelen), gaat er pas bij de 0.6-0.7-wat je hebt ingesteld het klepje in de MBC open en dan dus ook pas je wastegate.
Bij grotere turbo's ga je het meer merken dat de wastegate die open gaat de spool tegen gaat werken, nog voor de maximale druk bereikt is. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 17:26 #1255344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opent
Zou de wastegate al bij 2000 rpm gaan openen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 19:30 #1255359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wastegate
Henk die wastegate word door een veer dichtgeduwt en door luchtdruk opengeduwt.Het is niet zo dat hij bij 0.64 bar overdruk nog helemaal dicht is en pas bij 0.65 bar opengaat.Aannemelijker is het dat hij bij 0.4 bar al gaat lekken bijvoorbeeld.Zet je er een mbc tussen dan schijnt het wel dicht te bijven tot de ingestelde druk.Stel je die druk dan in op 0.65 bar dan verander je niks aan de totale druk maar zal de turbowel sneller druk opbouwen.Of het echt zo werkt dat weet ik niet maar de mensen met een mbc zeggen wel dat de turbo eerder druk opbouwt.En het klinkt wel logisch dus neem ik maar aan dat het klopt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 20:04 #1255372 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bij welke toeren ie precies
bij welke toeren ie precies al open gaat weet ik niet.
De (hoge) druk in het uitlaatspruitstuk geeft de wastegate flapper ook een flinke druk richting open. dus de veer moet tegen de boost en tegen de kracht van de flapper zelf inwerken. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 09:09 #1255425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmm veel verschillende
hmm veel verschillende tips...thanx..maakt het ook lastig om te beslissen wat ik ga doen.
 De turbo werkt nu in ieder geval nog niet. Klopt het dat de HPT een Garrett is en de LPT een Mitsubischi?
Als ik het goed onthouden heb moet ik een whaistvalve hebben voor het type Garrett...
Het liefst wil ik die eentje gebruikt hebben want nieuw zijn ze toch wel redelijk duur (althans voor mijn portomonnaie dan)
 Daar nog tips voor misschien?

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 09:40 #1255430 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Hoeft niet
LPT is altijd een Mitsubishi (een TD04H-13C), een HPT kan zowel een Garrett als een Mitsubishi (ook een TD04H-13C) zijn.
Wanneer er een Garrett of een Mitsubishi gebruikt wordt, is mij ook niet geheel duidelijk. Modeljaar is hiervoor (bij mijn weten) niet onderscheidend.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 09:59 #1255434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok thanx hein ik heb in
ok thanx hein
ik heb in ieder geval een Garrett turbo. Klopt het als ik zeg dat de whaistvalve hetzelfde is als de klep in de whaistgate?
Momenteel is er in ieder geval een klep kapot waardoor de turbodruk niet weggelaten wordt, hij bouwt op en blijft op druk zegmaar.
Mijn broertje is automonteur en heeft dit geconstateerd, hij gebruikte alleen een andere term (whaistvalve dus als ik het goed zeg) maar die zie ik hier op het forum niet terugkomen dus ben ik even in de war...

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 13:21 #1255454 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Wastegate
Alette,
In "turbo-termen" spreken we over de wastegate.  Dit is een klep die door de "wastegate-actuator" geopend kan worden.
Die actuator wordt gestuurd door een drukslangetje dat van het turbocompressorhuis naar de actuator loopt. De actuator zit aan de turbo vastgeschroefd.  Als de turbo opspoelt en "boost" gaat produceren, wordt deze boost doorgegeven naar de actuator.
Die actuator is in feite een balg met een "luchtkamer" erachter.  Door de boost wordt de luchtkamer gevuld en zet de balg uit bij een bepaalde druk. De maximale druk wordt door de actuator bepaald (HPT = 0.65bar, LPT = 0.35bar).  Aan het einde van de balg zit een stang die verbonden is met de wastegate.  Doordat de balg uitzet wordt de wastegate (=klep) geopend en worden de uitlaatgassen direct in de uitlaat geblazen i.p.v. langs de compressorwielen. Op deze manier wordt de maximale boost door de turbo geregeld. 
NB. Een op dit forum veel langskomend fenomeen, de MBC (Manual Boost Controller), wordt juist "in" dat slangetje geplaatst waardoor het mogelijk wordt om openen van de wastegate bij een hogere boostwaarde dan die van de actuator te regelen.
Als de wategaste niet open gaat kan dit meerdere redenen hebben:
- Wastegate zit vast(geroest) Dit is makkelijk te controleren door het stangetje van de actuator even los te maken van het hendeltje van de wastegate klep.  Je moet het hendeltje dan makkelijk kunnen bewegen. Kan dat niet dan eerst proberen of e.e.a. m.b.v. WD40 weer gangbaar gemaakt kan worden. Maar let op: als dit lukt dan moet je daarna de boel met bijv keramisch vet nogmaals insmeren.  WD40 is ongeveer 10 sec na het starten van de motor al verbrand, keramisch vet kan iets van 1400C weerstaan 
- Drukslang lekt, zit los of zit er helemaal niet.  Vervang het slangetje, de meest eenvoudige oplossing en kost niets 
- Actuator kapot  Dit is in een goede garage makkelijk te testen. Even de actuator losmaken van de wastegate en van de turbo schroeven (2 boutjes) en dan m.b.v. een pompje even iets van 0.8 bar op de actuator zetten.  Het armpje moet nu naar buiten bewegen. Doet ie dat niet dan is het einde oefening en moet de actuator vervangen worden.

Laatste woord van waarschuwing: Als de turbo op druk blijft en je maakt flink toeren dan kan dat het einde van je motor inluiden! Het mengsel wordt dan veel te arm (te veel lucht in verhouding tot de ingespoten brandstof) en dat kost je je zuigers en/of kleppen.

Moderators: Jerry Stam