toerental wanneer Turbo inzet verlagen: tips?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb sinds kort een 940 uit 91 met high pressure turbo. Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat het mogelijk is om het moment waarop de turbo inzet en je dus meer koppel hebt te verlagen. Ik vind het zelf wel fijn om bij een lager toerental veel koppel te hebben dus dat leek mij wel interessant.
Een van de beste mogelijkheden is schijnbaar een andere / dikkere downpipe eronder monteren. Heeft iemand tips wat voor iets zou passen en wat het ongeveer zou kosten? Is zoiets ook gebruikt te verkrijgen? (lees: heb niet zo heel veel centjes)
Zijn er andere goede manieren om dit echt te verlagen, zijn die verantwoord?
Wie kan mij tips geven hierover?
Bedankt alvast!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Dat komt ook omdat er steeds nieuwe leden bij komen. Is alleen maar goed toch?krots4 schreef : Het valt mij steeds meer op dat mensen hier en op het volvo-forum, iedere keer dezelfde vragen stellen.
En de zoekfunctie laat idd wel eens wat te wensen over, soms erg onoverzichtelijk....

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Bovendien kan het geen kwaad af en toe een nieuw licht te laten schijnen op een oud probleem, er komt af en toe toch nog iets nieuws uit!
Even over de vraag: als je wilt dat een turbo eerder inkomt zul je volgens mij: 1. een kleinere turbo moeten gebruiken 2. een kleiner uitlaatkanaal moeten gebruiken om een hogere uitlaatgassnelheid bij lage toeren te krijgen. De oplossing uit de link is m.i. niet zo effectief als je het vergelijkt met de moeite die moet worden gedaan.
En als je nu de HPT actuator op de turbo eens vervangt door de LPT actuator? De turbo's zijn hetzelfde, dus als de LPT eerder inkomt ligt het daaraan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jerry schreef : Ik geloof niet dat de turbo van de lpt eerder inkomt dan die van de hpt.De lpt levert 230nm koppel vanaf 2300 toeren De hpt levert iets van 260nm koppel vanaf een hoger toerental maar levert waarschijnlijk ook al 230nm vanaf 2300 toeren maar ik denk zelfs al iets eerder.
klopt.
ik zou een mbc en goede uitlaat gebruiken. eventueel kun je ook met wat ontstekingsvervroeging in die lage toeren ook wat koppel winnen. een kleinere turbo is niet mogelijk, volvo heeft al de kleinste turbo die er is gemonteerd
met de uitlaat/mbc etc is al echt veel verschil te merken..