Nieuw tussenaslager en rubber -> bonken en trillen bij wegrijden

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 21:33 #1254993 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kennis

Mathy schreef : Hallo Thijs
Er zit geen homokineet in de cardanas.  Ik denk dat je deHardy-schijf bedoelt.
groetjes
Mathy

Mathy toch! Ik denk dat jij het bij het verkeerde eind hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 21:59 #1254998 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verkeerde eind...
Verkeerde eind is hier een mooie woordspeling...Op het eind van de cardanas van een 960 MKII zit echt een homokineet. Bij voorgaande modellen zit hier een kruiskoppeling en zit het schuif gedeelte verder vooraan de as. Van de vijftig assen die ik bij Rima heb moeten door worstelen zaten er uiteindelijk maar twee tussen met zo'n homokineet:

groet, Thijs 

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 23:03 #1255006 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic rima
Ook ik heb me in eerste instantie door die berg assen geworsteld bij Rima. Heb hem echter niet gebruikt, dus mochten er nog liefhebbers zijn voor een aandrijfas (komt van een FT), mag ie weer voor 50 euro weg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 09:06 #1255103 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thijs, hetzelfde probleem
Ik rijdt met plezier een v90 van 1997. bij het wegrijden hoor en voel ik ook gebonk en de auto trilde ook vanaf 60 en begon echt vervelend te rijden bij 140.
De garage heeft hem een week gehad, heeft van alles geprobeerd, eerst de as gebalanceerd, toen de cardanlagers en rubbers vervangen, toen nieuwe ophangdelen, toen tussenas rubbers,toen nieuwe lagers en ga zo maar door.
resultaat? de auto trilt niet meer en bij 140 rijdt hij heerlijk ( alleen in duitsland dan he ) echter hij zoemt nu wel, waar jij over spreekt en bonkt nog steeds bij het wegrijden.......dit zelfs voelbaar als je je arm op de middenconsole laat rusten.
dit zijn mijn (dure) ervaringen, zou je graag willen helpen, maar sluit me aan bij jou vraag om hulp.
groet,
 Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 11:12 #1255123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic van de
week bij Timen geweest en toevallig hebben ook een tussenaslager vervangen ook de homokneet kwam ter sprake ( toeval bestaat niet)
@ Jan. Je kunt natuurlijk even bij Timen langs gaan voor DE oplossing <a href="mailto:.Timen.Smit@planet.nl">.Timen.Smit@planet.nl
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 12:10 #1255132 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dit?

jan van benthem schreef : ...en bonkt nog steeds bij het wegrijden.......dit zelfs voelbaar als je je arm op de middenconsole laat rusten.

zou dat misschien<a href="/node/27987" target="_blank"> dit </a>kunnen zijn?? (ik ga dit de volgende servivebeurt iig laten vervangen)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 16:31 #1255179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hetzelfde
Ik heb hetzelfde probleem,
Uiteindelijk bleek mijn as krom te zijn en nu heb ik er een goede as onder alleen zit er nu nog een lichte onbalans in.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 22:43 #1255263 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rubber en lager
Ik heb met de tweedehands as in 1 keer het probleem gelukkig op weten te lossen. Ik heb nog wel een nieuw lager en nieuw rubber liggen (gemonteerd, dat wel). Als iemand deze wilt gebruiken dan hoor ik het wel...
groet Thijs. 

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2010 11:15 #1282125 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic dE oplossing voor drijfastrillingen

Thijs schreef : heren,
Ik heb het tussenas lager met rubber van onze 960 bj'95 vervangen. Dit advies kreeg ik omdat het rubber te veel speling had. De as was zo ver heen en weer te bewegen dat hij tegen de maximale aanslag binnen het rubber bonkte. 
 Na het plaatsen van het nieuwe rubber en lager trilt de hele auto bij optrekken en zoemt er iets zachtjes vanuit het middenonder bij een snelheid van ong. 100. Dit was bij het oude rubber en lager niet. Omgekeerde wereld eigelijk. Je zou zeggen dat ik er beter vanaf had kunnen blijven!
Iemand ideeën wat er mis kan zijn? 
Bvd, Thijs 

Ik heb precies dezelfde klacht gehad, dus zal ik het niet herhalen. Eerst heb ik een ruilas geplaatst. Hiermee was de trilling gedempt tot acceptabel niveau. Daarna heb ik mijn eigen as uit laten balanceren in veendam bij www.technotransbv.nl/ . Kosten 95 euro. Hierdoor was de trilling nog minder geworden. Daarna heb ik de bouten van de tussenaslager en de houderplaat (verbindt de tussenaslagerhouder met de chasis van de auto) vervangd met rubberen trillingsdempers. 6 stuks voor 17,5 bij Perdok. Dit heeft een grote verbetering gebracht. Nu kan ik de trilling nog voelen wannere ik op let, maar ik moet het 'zoeken'.
Verder heb ik de artikel hieronder gevolgd. Het zegt zoveel als: verhoog de tussenaslagerpositie met max 12 mm. De mijne staat al op een verhoging van 5 mm af fabriek. Ik heb het nogmaals verhoogd mer twee ringen per bout. ongeveer 3 mm. In totaal staat het nu op +8 mm.
Driveline Take-Off Vibration: Shimming May Be Required.From Volvo Technical Service Bulletin 45/102 Jan '91.  [Symptom:]  Take-off vibrations at low speed, especially with high acceleration and/or heavy load, can occur in some cases.[Solution:]  Before you conclude this is the problem, make sure your engine and transmission mounts are in good shape. The level of driveshaft vibration can be reduced by changing the vertical position of the center support bearing.  The support bearing is bolted to a bracket, which in turn is bolted to the underside of the car body. Adding shims or washers between the car body floor and bracket will shift the bearing down. Adding shims inside the bracket between the bracket and support bearing will shift the bearing up. Best results differ from car to car.  Start with a change of 6mm (1/4") upwards.  If results are not acceptable, try positions from 5mm (3/16") downwards to 12mm (1/2") upwards from the original position. Note that clearance between drive shaft and fuel lines must be at least 20mm, and between drive shaft and the fuel tank at least 16mm.  Shimming upwards should not exceed 12mm (1/2") and after re-positioning the center support bearing housing should not contact the floor pan. 
&#160;
Samenvatting: De auto heeft een eigen resonantie en met de leeftijd wordt het erger. Door de as te balanceren en het geheel op te hangen met trillingdempers is mijn trillingsprobleem verholpen. 

Moderators: Jerry Stam