Nieuw tussenaslager en rubber -> bonken en trillen bij wegrijden

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2009 18:20 #1254416 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic terbergtechniek
<a href=" www.terbergtechniek.nl/service/aandrijfassen-balanceerderij.php " target="_blank">Terbergtechniek in Ijsselstein bij Utrecht.
Groet Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 12:28 #1254488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terberg
Ik heb Terberg gemaild en ik werd vrijwel meteen terug gebeld. Even kort besproken wat een oorzaak kan zijn en hoe op te lossen. Door een slap lager rubber schijnt de voor as meer te kunnen gaan bewegen. Als deze schuifbeweging in de as er dan voor zorgt dat deze droog loopt (vet weg) kan deze in elkaar gaan vreten. Dit verklaart ook waarom de vooras niet makkelijk loos schoof maar letterlijk echt uit elkaar geslagen moest worden. Uiteraard met beleid, ik denk niet dat deze daardoor krom kan zijn.
Terberg bood aan dat ik zelf daar in Ijsselstein op de brug mijn as mocht demonteren om kosten te besparen. Tot nu toe al uitstekende service dus!
 To be continued...
&#160;
grt Thijs

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 20:48 #1254541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geluk
De aandrijfas van Slurpje wil helemaal niet uitelkaar (ja,met een slijptol ja)
De monteurs zijn 27 jaar geleden in Zweden vergeten dat er vet aan moest.
De as zit nl. aan/in  elkaar geroest,.... en met geen mogelijkheid los te krijgen.....
Maar wie wat bewaard heeft wat een vervangende as ligt klaar.......

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 22:21 #1254557 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic goede ervaring
Heb ook zeer goede ervaring met de man van de balanceerderij, heeft mij ook alles uitgelegd en zijn werkplaats vol trots laten zien. Weet zeker dat het goed komt!

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 22:28 #1254559 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Re: Terberg

Thijs schreef : Ik heb Terberg gemaild en ik werd vrijwel meteen terug gebeld. Even kort besproken wat een oorzaak kan zijn en hoe op te lossen. Door een slap lager rubber schijnt de voor as meer te kunnen gaan bewegen. Als deze schuifbeweging in de as er dan voor zorgt dat deze droog loopt (vet weg) kan deze in elkaar gaan vreten. Dit verklaart ook waarom de vooras niet makkelijk loos schoof maar letterlijk echt uit elkaar geslagen moest worden. Uiteraard met beleid, ik denk niet dat deze daardoor krom kan zijn.
Terberg bood aan dat ik zelf daar in Ijsselstein op de brug mijn as mocht demonteren om kosten te besparen. Tot nu toe al uitstekende service dus!
 To be continued...
grt Thijs

Thijs, ik mag toch hopen dat dat timmeren pas was nadat dat miniscule imbusschroefje losgedraait was of niet? Dat zit er nl. bij een 960 en dient eerst losgedraait te worden en dan schuif je em negen van de tien keer zo uit elkaar..... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 18:34 #1254641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Imbus
De imbus was verwijderd. Deze had echter wel een hoop beschadigingen veroorzaakt op de groeven van de as. Daardoor hebben we deze er uit moeten slaan. De groeven zijn weer netjes gangbaar gemaakt met een vijltje en de as schoof er weer op.
Is dit imbus schroefje ervoor dat de as er niet af valt als de voorste flens al los is gemaakt?

grt Thijs 

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 21:20 #1254673 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Re: Imbus
Als de imbus los is gedraait voor verwijderen dan kan ie absoluut geen schade aanbrengen. En het is inderdaad dat ie er niet afvalt als de as aan de voorkant wordt losgeschroefd. Het is een imbusje met een scherp puntje en dat zorgt voor de grip op de as.
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat zo'n as na demontage vd imbus zo vast zat dat hij uit elkaar geslagen moest worden.
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2009 22:51 #1254688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

ldoensen schreef : Als de imbus los is gedraait voor verwijderen dan kan ie absoluut geen schade aanbrengen. En het is inderdaad dat ie er niet afvalt als de as aan de voorkant wordt losgeschroefd. Het is een imbusje met een scherp puntje en dat zorgt voor de grip op de as.
Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat zo'n as na demontage vd imbus zo vast zat dat hij uit elkaar geslagen moest worden.

Als die imbus erg vast gezet is kunnen de splines beschadigd zijn, en daarmee het uit elkaar schuiven blokkeren, tenminste, dat heb ik een keer meegemaakt. Met veel gehamer lost gekregen uiteindelijk. Vreemde constructie..
Gr,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 18:31 #1254953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terberg
Woensdag bij Terberg in ijsselsteijn geweest. Inderdaad geweldige service. Ik mocht geheel zelfstandig de as demonteren mbv de brug buiten. Gereedschap lenen: no problem.
Na demontage bleek dat de homokineet net voor het diff wat speling had en dit was niet helemaal fris. Balanceren kon maar dan zou ik nog steeds met die speling zitten (of je dat merkt is een tweede). Omdat balanceren ook nog eens ong 150 ex btw zou gaan kostten heb ik gekozen voor een tweedehandse as bij Rima voor 50,- (!). Ding gemonteerd en hij rijd weer als een tiet.
Zonde van het  nieuwe lager en rubber, dat wel..gelukkig had de tweede as een aardig strak rubber

Ik had nog even de hoop dat het jankend aandrijf geluid van die homokineet zou komen (<a href="#mce_temp_url#"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/26284 ), maar helaas we zingen 'vrolijk' verder!

groet Thijs. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2009 20:17 #1254977 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Rubber
Hallo Thijs
Er zit geen homokineet in de cardanas.  Ik denk dat je Hardy-schijf bedoelt.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam