2 of 4 sneeuwkettingen ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 22:42 #1077485 door V700 register
2 of 4 sneeuwkettingen ? is gemaakt door V700 register
We zijn geen wintersporters en bezoeken de bergen dus altijd in de zomer.
Toch gaan we nu óók in december eens naar onze geliefde Franse Alpen (Queyras).
Niet met <a href="/node/23591">KoBus+daktent</a> maar met <a href="/node/23966">IJsbeer</a> naar een lief <a href=" www.leschaletsduqueyras.com/en/locations/chanaroux-0 ">chaletje op plm 1800 m hoogte.
Ik leg de winterbanden er onder en ik kan van vrienden 2 sets (4 stuks) passende sneeuwkettingen lenen.
Vraag 1 : is het voldoende om de aangedreven achterwielen van sneeuwkettingen te voorzien,
of beter om ze ook om de voorwielen te leggen ? Er zijn veel haarspeldbochten en hellingen van 10-15%
Vraag 2 : hoeveel kwaad kan het als we eens een stukje met sneeuwkettingen over kaal asfalt rijden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2009 23:58 #1253843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aandrijving
sneeuwkettingen altijd op de aangedreven wielen en als je auto achterwielaandrijving heeft is het verstandiger om alle wielen van een sneeuwketting te voorzien.

Controleer na een aantal tientallen meters of de sneeuwkettingen nog strak op het loopvlak liggen.
Rijd niet harder dan 50 km/u met sneeuwkettingen om de wielen. Op wegen zonder sneeuw of ijs slijten uw sneeuwkettingen erg snel, dus rijd niet langer dan noodzakelijk op uw sneeuwkettingen. Reinig de kettingen met warm water en droog ze af, bewaar de kettingen op een droge plaats.

en nog zo wat...
wintersport.blog.nl/algemeen/2008/02/12/...e-tips-op-een-rijtje
en dit 
wintersport.blog.nl/algemeen/2009/02/09/...en-ketting-het-beste

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 01:27 #1253851 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Achter
Hallo Henk
In een ander draadje staat een link naar de site van Michelin, waarin wordt uitgelegd, dat je de beste banden altijd op de achteras moet leggen. Volgens mij is het dan niet meer dan logisch, dat je ook de sneeuwkettingen, als je er maar twee wilt gebruiken, om de achterwielen legt. Maar persoonlijk lijkt het me verstandiger, om op alle banden sneeuwkettingen te leggen. Ga je helemaal voor veiligheid, dan kijk je of je sneeuwkettingen ook op je thuiskomer passen.
Veel lichtmetalen velgen mogen volgens de accessoirescatalogus van Volvo overigens niet met sneeuwkettingen gebruikt worden.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 16:54 #1253908 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 7-9 serie

Mathy schreef : Hallo Henk

Veel lichtmetalen velgen mogen volgens de accessoirescatalogus van Volvo overigens niet met sneeuwkettingen gebruikt worden.
groetjes
Mathy

Geld dat alleen voor de 7-9serie ?

Weet dat ik bij S60 wel ketting mocht gebruiken op LM velgen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 17:05 #1253910 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Geen idee
Hallo Frits
De accessoirescatalogus van de 7/900 zegt niks over de S60.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 17:32 #1253913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tuurlijk.

960 estate 1996 schreef : Weet dat ik bij S60 wel ketting mocht gebruiken op LM velgen.

Tuurlijk, alles mag, alleen heeft Volvo gemeld dat het niet kan, omdat de lichtmetalen velgen dan beschadigen.Dus tuurlijk kan het, maar ze worden er niet mooier van, tenzij je kettingen van centrax gebruikt, met zo'n afstandhouder in het midden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 18:44 #1253928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kettingen
Ik ga al 25 jaar naar de franse alpen en heb nog nooit een auto met 4 kettingen gezien dus 2 op de achterwielen lijkt me voldoende in combinatie met goede winterbanden. Als je de berg afdaalt moet je zodra de weg sneeuwvrij is de kettingen eraf halen, verder naar beneden ligt zeker geen sneeuw meer. Bergop geldt het omgekeerde.
De velgen kun je beschermen door bijv een plastic deksel van een latexemmer er tussen te doen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 19:06 #1253931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Franse auto's?

Harry schreef : Ik ga al 25 jaar naar de franse alpen en heb nog nooit een auto met 4 kettingen gezien dus 2 op de achterwielen lijkt me voldoende in combinatie met goede winterbanden.

Deze opmerking heeft alleen waarde, als we weten aan welke kant de door jouw geziene automobielen aangedreven waren.Franse auto's hebben voorwielaandrijving (dan zit ie achter sowieso verkeerd) en met achterwielaandrijving moet je ze toch echt vor én achter hebben, hoe wil je anders sturen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 19:12 #1253933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jaarlijkse
Volgens mij een jaarlijkse discussie: Waar moeten de sneeuwkettingen komen. Die van vorig jaar is <a href="/node/22720" target="_blank">hier</a> terug te lezen.Kort samengevat, als ik het goed begrepen heb: In ieder geval altijd achter, ongeacht waar de aandrijving zit. Sturen met je voorwielen lukt niet als je achterwielen er maar wat achteraan zwabberen. Vandaar dus op de achterwielen.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2009 19:36 #1253945 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic GRIP
Alles staat of valt met grip!
Waarom moeten we hier nu ieder jaar dezelfde discussie hebben, je moet er ALTIJD voor zorgen dat je de meeste grip op de achteras hebt, ongeacht welke aandrijving er op jouw wagen zit.
Met de beste grip op de voorwielen zal de achteras ALTIJD eerder zijn grip verliezen en dus uitbreken.
Ik heb in het verleden wel vrachtwagens met defecte, niet werkende remmen als sleepwagen gebruikt, een vrachtwagen met wel werkende remmen erachter verbonden door een sleepstang, als er geremd moest worden gebruikten we de lichtschakelaar om te seinen en de bestuurder van de gesleepte wagen remde, niks aan de hand, werkte perfect!
Zo brachten we een wagen met defecte remmen thuis!
Stel je die situatie nu eens andersom voor.............................................. 
Om even bij de vraag te blijven: als je de beschikking hebt over twee kettingen moet je die ALTIJD op de achteras monteren ONGEACHT of je een voor, achter of vierwiel aangedreven voertuig hebt!
Veel plezier in de Alpen,

Ton. 

Moderators: Jerry Stam