Extreem snelle slijtage koppelingsplaat -> Dualmass vliegwiel vervangen

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2009 23:02 #1250438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas
Helaas kan ik je niet helpen Rob.
Wel interessant om te lezen cq te volgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2009 23:32 #1250444 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppeling ombouw van dual-mass naar single-mass

R. Korteweg schreef : Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar de oorzaak van de snelle slijtage van de koppelingsplaat. Als het mijn rijstijl niet is, wat is het dan?? Ik heb de vraag ook voorgelegd aan Nordicar. Zij suggereren dat het aan het dual-mass vliegwiel ligt en stellen voor het om te wisselen met een "normaal" vloiegwiel. Zie onderstaande mail:<pre>Uw 945 is waarschijnlijk uitgevoerd met een 2-massa vliegwiel. Dit kan ook de oorzaak zijn van uw probleem. In de meeste gevallen bouwen wij deze typen om naar een standaard vliegwiel met bijpassende koppeling.De koppeling set kost € 300,- (Sachs, ombouw van 2- naar 1 massa vliegwiel)Vliegwiel kost € 75,- (gebruikt, en geslepen).Vriendelijke groet,Nordicar BV </pre><pre>Wat vinden jullie van dit voorstel? Of zijn er andere oorzaken te bedenken voor het falen van de plaat? </pre><pre>Ik hoor het graag,</pre><pre>Rob K.</pre>

Nordicar gaat ervan uit dat jou auto een M90 bak heeft, die hebben een dual-mass vliegwiel. 
Die ombouw die zij voorstellen hebben ik (en mijn broer en  enkele anderen op dit forum) ook gedaan. Mijn ervaring: <u>prima te doen</u> als je weet hoe het moet. Dan ben je gelijk van dat dual-mass vliegwiel af, die gaan nog wel eens kapot en zijn erg duur om te vervangen. Zo'n dual-mass vliegwiel was bedoeld om trillingen in de aandrijflijn te dempen. Met het oude stijl vliegwiel merk je inderdaad dat er iets meer trillingen worden doorgegeven maar echt niet zoveel meer dat het gaat storen. Het oude stijl vliegwiel is ook iets lichter (ik meen 1kg) en ook dat merk je (in positieve zin)
ik heb er nu een zwaarder geveerde  sachs sport drukgroep ingebouwd ( duur...) samen met een oude stijl vliegwiel en een 850-R frictieplaat. Dat moet goed zijn voor 450Nm koppel. File rijden is echter nu nog minder leuk, voor een vrouw wellicht zelfs ondoenlijk (zware bediening). Maar je kan uiteraard ook gewoon een oude stijl vliegwiel combineren met een  oude stijl TURBO drukgroep en een 850-R frictieplaat. Dan zal de bedieningszwaarte normaal zijn. 
Overigens is dit ook mijn 3de koppeling in 5jaar/80000km De 1ste set zat erin toen ik 'm kocht, geen idee hoe lang dat ding er vooraf in heeft gezeten. De 2de set was nog orgineel 940LPT dus met dual-mass vliegwiel, die heeft er hooguit 30kkm ingezeten.... Nu is het wel zo dat mijn motor gekieteld is en ik gebruik 'm er ook naar. Maar ik laat mijn koppeling altijd minimaal slippen bij het schakelen en bij terugschakelen gebruik ik zelfs tussengas.  Je snapt waarom ook ik zwaar teleurgesteld was dat al na 30kkm de koppeling begon te slippen!
Met mijn huidige setup gaat dat niet gebeuren, daar ben ik van overtuigd!  
&#160;
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2009 23:42 #1250446 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppeling ombouw van dual-mass naar single-mass

JanV schreef :

R. Korteweg schreef : Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar de oorzaak van de snelle slijtage van de koppelingsplaat. Als het mijn rijstijl niet is, wat is het dan?? Ik heb de vraag ook voorgelegd aan Nordicar. Zij suggereren dat het aan het dual-mass vliegwiel ligt en stellen voor het om te wisselen met een "normaal" vloiegwiel. Zie onderstaande mail:<pre>Uw 945 is waarschijnlijk uitgevoerd met een 2-massa vliegwiel. Dit kan ook de oorzaak zijn van uw probleem. In de meeste gevallen bouwen wij deze typen om naar een standaard vliegwiel met bijpassende koppeling.De koppeling set kost € 300,- (Sachs, ombouw van 2- naar 1 massa vliegwiel)Vliegwiel kost € 75,- (gebruikt, en geslepen).Vriendelijke groet,Nordicar BV </pre><pre>Wat vinden jullie van dit voorstel? Of zijn er andere oorzaken te bedenken voor het falen van de plaat? </pre><pre>Ik hoor het graag,</pre><pre>Rob K.</pre>

Nordicar gaat ervan uit dat jou auto een M90 bak heeft, die hebben een dual-mass vliegwiel. 
Die ombouw die zij voorstellen hebben ik (en mijn broer en  enkele anderen op dit forum) ook gedaan. Mijn ervaring: <u>prima te doen</u> als je weet hoe het moet. Dan ben je gelijk van dat dual-mass vliegwiel af, die gaan nog wel eens kapot en zijn erg duur om te vervangen. Zo'n dual-mass vliegwiel was bedoeld om trillingen in de aandrijflijn te dempen. Met het oude stijl vliegwiel merk je inderdaad dat er iets meer trillingen worden doorgegeven maar echt niet zoveel meer dat het gaat storen. Het oude stijl vliegwiel is ook iets lichter (ik meen 1kg) en ook dat merk je (in positieve zin)
ik heb er nu een zwaarder geveerde  sachs sport drukgroep ingebouwd ( duur...) samen met een oude stijl vliegwiel en een 850-R frictieplaat. Dat moet goed zijn voor 450Nm koppel. File rijden is echter nu nog minder leuk, voor een vrouw wellicht zelfs ondoenlijk (zware bediening). Maar je kan uiteraard ook gewoon een oude stijl vliegwiel combineren met een  oude stijl TURBO drukgroep en een 850-R frictieplaat. Dan zal de bedieningszwaarte normaal zijn. 
Overigens is dit ook mijn 3de koppeling in 5jaar/80000km De 1ste set zat erin toen ik 'm kocht, geen idee hoe lang dat ding er vooraf in heeft gezeten. De 2de set was nog orgineel 940LPT dus met dual-mass vliegwiel, die heeft er hooguit 30kkm ingezeten.... Nu is het wel zo dat mijn motor gekieteld is en ik gebruik 'm er ook naar. Maar ik laat mijn koppeling altijd minimaal slippen bij het schakelen en bij terugschakelen gebruik ik zelfs tussengas.  Je snapt waarom ook ik zwaar teleurgesteld was dat al na 30kkm de koppeling begon te slippen!
Met mijn huidige setup gaat dat niet gebeuren, daar ben ik van overtuigd!  
Over de keuze LUK of Sachs: daar heeft het weinig mee van doen, beiden zijn bekende goede koppelingsfabrikanten. Waar het om gaat is dat je een plaat erin krijgt met goed frictiemateriaal. Dat kan je niet zien aan de plaat maar je mag er wel ervan uitgaan dat de koppeling van een T5R of 850R of van een 940TDic-met-M90  een standaard frictieplaat gebruiken die opgewassen is tegen de hoge koppels die die blokken leveren. Nu kan je dus een keuze maken voor de frictieplaat.
Maar als je die frictieplaat niet hard genoeg tegen het vliegwiel aan kan drukken dan gaat ook die snel slippen/slijten m.a.w. je moet ook een drukgroep kiezen die sterk genoeg is om die frictieplaat hard aan te drukken: een van een 940TD-oudmodel-M46 of van een 740/940Turbo-oudmodel-M46.
tip: vraag Nordicar maar eens met welke onderdelen ze dat alternatieve koppeling onderdelenpakket samenstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2009 23:49 #1250447 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Slip
Een koppeling slijt alleen maar als hij slipt
Is hij te ver versleten, vermindert de aanlegdruk, gaat tie slippen doordat hij het motorvermogen niet meer over kan brengen. (dan is tie zo weg!!)
Heb je wel voldoende vrije slag (maw kan de veer van de koppeling z'n volledige kracht op de platen uitoeffenen?)
Rij stijl? DWZ veel gas geven icm pedaal "langzaam op komen laten" (ANWB reclame)
Het merk van de plaat maakt volgens mij niet zoveel uit, het is meer de "hardheid van de voering", net als bij remblokken.
Is de boel mechanisch/hydraulisch wel in orde?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2009 11:46 #1250492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hey Jan, Wanneer je geen
Hey Jan,
Wanneer je geen extreem sterke drukgroep nodig hebt zou ik voor de diesel (95+) set gaan. Die kost rond de 200-250 euro bijde goede leverancie. Past dus ook zo op het oude stijl vliegwiel. De 850R plaat kan ik trouwens alleenmaar vinden als 240 mm, niet de 228 mm die de diesel en de gewone 850 heeft.
Zo heb ik het ook in mijn 240 nu zitten. Koppeling heeft een fijn aangrijpingspunt. Bediening is niet echt zwaar te noemen maar wel iets zwaarder, maar dat hangt waarschijnlijk ook af van de andere pediening bij de 240 (andere master cilinder en pedaal, rest is van 940).
Zelf heb ik in meerdere 940's gereden met het weggehaalde duall-mass vliegwiel, veel fijner. 
Let wel op dat je andere vliegwielbouten nodig hebt voor het gewone kom vliegwiel, het duall mass ding gebruikt langere. Misschien gelijk een nieuwe volvo krukaseerring.
75 euro voor een geslepen vliegwiel is heel net geprijsd. hopenlijk wel zo gedaan dat de kom even diep blijft, anders is de druk op de plaat anders, alhoewel een mm verschil geen ramp is wanneer je niet voor de laatste NM kracht gaat.. Hoeveel deze setup aankan weet ik (nog niet), maar ik hoop toch wel 350NM en een beetje. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2009 12:58 #1250501 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet goed..
Ik heb mijn 740 in augustus 2006 met een versleten koppeling gekocht....
Effies een knuppel in het hoederhok....Ik rijd niet ingetogen (voel mij soms een echte stoplichten coureur ,)  ben niet echt groot en als je dan lekker zicht wil blijven hebben, is een voetensteuntje niet gek, dus rijd ik bijna altijd met mijn voet op de koppeling als ik in de stad rijd en vrij vaak (merk ik) op de snelweg. Ik heb bij Estate Services in Obdam indertijd een komplete koppelingset (Sachs) inclusief drukgroep, -lager, plaat en toplager gekocht voor 125 euro en er sindsdien 180.000 km mee gereden. For the record: een enkel vliegwiel. Drie maanden na mijn vervanging, heb ik in een 940 met dual vliegwiel een Sachs groep ingebouwd, oud dametje (echt waar!!) heeft altijd een hele trein trouwe achtervolgers achter zich, twee voetjes steevast op de grond en twee handjes aan het stuur, en daar mag ik volgende week weer onder kruipen om de koppeling te vervangen. Zij gaat echter na 75.000 km de bietenbak op.
Ik weet wel waar ik op de VKB naar op zoek ga.....Dit verhaal staat in mijn omgeving niet op zich zelf (hoor je ook pas als je er zelf mee zit) dus is denk ik echt aan het (op een gegeven moment) falende dusl vliegwiel te wijten.
&#160;
Succes, Boy (die heel vroeg naar de VKB moet vrees ik:-)
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2009 21:55 #1253242 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hm
Das dus wel iets om in gedachten te houden als het DM vliegwiel versleten is. Las een een erg interessant autoblad bij mijn LPG specialist (te duur om zelf een abonnement op te nemen) dat een DM vliegwiel een levensduur heeft van een paar miljoen koppelingen. Het raakt dus ooit versleten. Er staat mij iets van bij dat bij een hydraulisch bediende koppeling (heb je bij de M90) het aangrijpingspunt bepaald wordt door een veer. Via de hydraulica voel je dat niet. Wel dat de auto begint te trekken, maar met het pedaalgevoel wordt je gefopt.
Vraag me dan wel af waarom Volvo het DM vliegwiel toch gemonteerd heeft. Als het zonder comfortabeler en stiller rijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2009 22:21 #1253247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja

henk 940LPT schreef : Das dus wel iets om in gedachten te houden als het DM vliegwiel versleten is. Las een een erg interessant autoblad bij mijn LPG specialist (te duur om zelf een abonnement op te nemen) dat een DM vliegwiel een levensduur heeft van een paar miljoen koppelingen. Het raakt dus ooit versleten. Er staat mij iets van bij dat bij een hydraulisch bediende koppeling (heb je bij de M90) het aangrijpingspunt bepaald wordt door een veer. Via de hydraulica voel je dat niet. Wel dat de auto begint te trekken, maar met het pedaalgevoel wordt je gefopt.
Vraag me dan wel af waarom Volvo het DM vliegwiel toch gemonteerd heeft. Als het zonder comfortabeler en stiller rijdt.


volvo heeft het uiteindelijk gemonteerd voor comfort. De M90 bak kun je wel heel licht horen klikken tijdens stationairloop in Neutraal zonder dat vliegwiel. Is heel weinig hoor, maar ik denk dat het daarvoor vooral was.
Een versleten dubbelmassavliegwiel zal meer herrie maken dan het voorkomt in de bak. Heb zelf ook het (origineel 240) enkel massa vliegwiel behouden toen ik de M90 bak in mijn 240 gezet heb. Is een degelijkere oplossing die langer meegaat. En fijner is vind ik qua gevoel. win win win.
Een 940 1995+ diesel koppelingskit paste bij mij er zo tussen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2009 22:27 #1253248 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voor de liefhebber heb ik
voor de liefhebber heb ik nog een goed dual mass vliegwiel met koppelingsset liggen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2009 17:08 #1254193 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DM vliegwiel
Een DM-vliegwiel kan een veel grotere hoekverdraaing opnemen dan die kleine veertjes in een normale koppelingsplaat. Bij een DM-vliegwiel ontbreken die axiaal veren in de koppelingsplaat dan ook. Dit vliegwiel zou dus beter in staat moeten zijn om bonken in de motor en aandrijflijn op te vangen dan een normaal vliegwiel. Denk bijvoorbeeld aan het in- en uitschakelen van de AC-compressor. Of het echt nodig was bij een 940 weet ik niet, want die is ontworpen om het zonder zo'n vliegwiel te stellen.
Vooral moderne diesels hebben zo'n DM-vliegwiel omdat die bij lage toeren al een flink koppel hebben. Net als bij zo'n ouderwetse één-cilinder tractorgeeft dat behoorlijke klappen in de aandrijflijn die gedempt moeten worden. Je hoort dat ook als je zo'n TDI-tje vanuit laag toerental hoort optrekken. Bij dit soort motoren heeft zo'n vliegwiel natuurlijk meer werk te doen dan bij onze "ouderwetse" benzinemotor, dus ik vermoed dat de levensduur ook langer zal zijn. Die van mij doet het tenminste al 400K km. Een defecte DM vliegwiel gaat rammelen en ratelen, vooral bij starten en uitzetten.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD