Toerental Turbodiesel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2009 23:50 #1248739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Alexander
Hoi Alexander,
Waarom schreeuw je zo?Ik heb een leesbril en kan de kleine lettertjes ook best lezen hoor .
Waarom denk je dat een groter bandenmaat geen verandering geeft? Leuk vorbeeld trouwens die tractorband,daar ga ik even op door.
Stel dat je nu een bandomtrek van 1,5 meter hebt en bij 1000 toeren van de motor 100km/uur rijdt.
Nu monteer ik jouw tractorbanden en heb ik een omtrek van 3 meter dus de afgelegde weg verdubbeld bij gelijkblijvende toeren.
De toerenteller zal dan dus 1000 toeren aangeven en de snelheidsmeter 200km/uur.De suggestie van de tyrecalculator is bedoelt om daarop je winst verlies eens te bekijken als je een andere bandenmaat/omtrek selekteerd.

Wat je overige opm. betreft m.b.t. constructeurs-keuzes voor bepaalde set-ups; je hebt helemaal gelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
06-10-2009 13:14 #1248764 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic oeps idd lettetype gedeelte
oeps idd lettetype gedeelte stond nog verkeerd. <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank"> cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/000203FB.gif " title="Click to get more." /> 
wat betreft de verhouding van toerental en snelheid op de snelheids meter (dus niet de echte km) is een vast gegeven zolang daar geen veranderingen worden aangebracht.zal deze hetzelfde bijven.
omdat de km's op de achteras gemeten worden heeft de band geen invloed op de teller.
omdat er verschillende uitvoeringen van overbrenging in achterassen en bakken kunnen er kleine verschillen idd zijn. maar als de bandenmaat verandert zal alleen de echte snelheid
dus in ons voorbeeld 1000 toeren 100km op de teller ong.97km echte km.
bij tractorbanden 1000 toeren 100km op de teller 194 echte km.
echter om het geheel in beweging te zetten komen er beduidend meer krachten vrij on het geheenl aan het rollen te brengen waardoor er een groter verbruik van brandstof nodig heeft.
en op het moment dat het geheel zou rollen op snelheid, zal er door het lagere toerental, iets minder verbruik zal zijn. Maar dit redement zal dubbel en dwas verbruikt zijn bij het optrekken. <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank"> cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/000201CD.gif " title="Click to get more." /> 

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2009 18:39 #1248955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je verhaal klopt
Je zult bij montage van wielen met een andere bandomtrek geen verschil waarnemen als je enkel en alleen op je dashboard afgaat.
Maar wil je jezelf voor de gek houden of niet??
Als we nu even teruggaan naar de waarneming van de topicstarter lezen we dat hij de auto behoorlijk veel toeren vind maken bij 120KM/uur.
Natuurlijk heb je gelijk dat de verhouding tussen snelheidsmeter en toerenteller vast ligt zolang er niets aan vers.bak en diff. gewijzigd word.
Maar in de praktijk veranderd er wel degelijk iets, de auto gaat bij hetzelfde toerental  bijv. 3200 , sneller rijden dan de eerder gemeten 120KM/uur.
Om die verandering goed in kaart te brengen kan je je snelheid meten met bijv. een navigatiesys. of een berekening maken van aantal hectometerpaaltjes/tijd.
Aangezien de meeste tellers iets sneller aangeven dan je in werkelijkheid rijdt zal het wel eens zo kunnen uitpakken dat je met wat grotere banden een snelheidsmeter "krijgt" die wel correct aangeeft.
Toch hoef je dat niet per se op de weg uit te testen, het gebruik van een tyre-calculator maakt het mogelijk dat je vanuit je luie computerstoel zelf eens experimenteerd met het ingeven van verschillende bandenmaten.

Tenslotte, ik heb een 700 klokkenset in m'n volvo 240 en zelf een snelheidssensor in m'n diff.deksel gelast (de auto had orgineel een mechanische teller), dat geeft natuurlijk een afwijking in de snelheidsweergave.....
Daarvoor kan ik de speedohealer aanbevelen, werkt super en altijd opnieuw weer te corrigeren na verandering van je bandenmaat of diff. of bak.

Je overige opm. over zwaardere belasting van de drijflijn, zijn correct maar ik heb ondervonden dat de overbemeten volvotechniek wel een stootje/wijzigingetje kan hebben.
Maar dat is een persoonlijke opvatting dus ik houdt het bij jouw gelijk v.w.b. de consequenties van wijzigingen aan wat voor auto dan ook.

groet, Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2009 22:09 #1248976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanningsregelaar

EndlessQuest schreef : Waar zou ik dat moeten zoeken dan?
Bedenk mij nu dat ik soms wel eens denk, hé "sprong" de toerenteller nou eventjes op? Zal er dan ook wel mee te maken hebben, of niet?

Een verspringende toerenteller is een indicatie, dat de spanningsregelaar ( op de dynamo ) niet goed werkt en daar moet je voorzichtig mee zijn, want voor hetzelfde geld geeft de dynamo dan veel meer spanning af dan de gebruikelijke 13 tot 14 volt. en dat is voor het hele systeem niet goed.Je zou in het donker eens op kunnen letten of de koplampen ook geen plotselinge verschillende lichtsterkten geven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2009 09:01 #1248997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Pierre, dank voor de
Hoi Pierre,
dank voor de tip, ik ga er op letten!
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2009 12:36 #1249245 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dus de eindoverbrengingen
dus de eindoverbrengingen van de bakken zijn dus allemaal redelijk verschillend ...
weet iemand waar ik een overzichtje kan vinden van de motoren en de type bakken die daarop passen, want ik neem aan dat een bak van een b230 niet past op een turbodiesel .
en kun je een B230 blok vervangen door een turbo-blok, zonder de bak te veranderen ??
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2009 13:05 #1249250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik moet een nuance plaatsen
Ik moet een nuance plaatsen bij het toerental van mijn D24TIC
Gisteren heb ik met Bouke een o-ring van de dieselpomp vervangen, die voor startproblemen zorgde. *Lucht in het systeem. We hadden de hoop dat daarmee ook het probleem van de luiheid opgelost zou zijn. Dat bleek niet zo te zijn. Na controle met een turbodruk meter, bleek dat de turbo op dit moment veel te weinig druk geeft. Bij loskoppelen van de wastegate kwam hij zelfs niet verder dan 0,9 bar. Dus ergens zit een probleem, wat er waarschijnlijk ook wel voor zou kunnen zorgen dat mijn toerental bij die snelheid niet helemaal klopt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2009 19:01 #1249282 door V700 register
toerental - snelheid verhouding ligt vast in de totale "setup" en niet in de conditie van de motor.
De krukas is uiteindelijk via de volgende overbrengingsverhoudingen "vast" verbonden met je achterwielen;
toerental motor &gt;&gt; overbrenging 5e versn. bijv. 0.79:1 &gt;&gt;  overbrengingdifferentieel bijv. 3.74:1 &gt;&gt; achterwielen.
je ziet dus dat de verhouding van motor-toerental recht-evenredig is met  snelheid;dwz als je bij 1000 toeren in z'n 5 60KM/uur rijdt zul je bij 2000 toeren 120KM/uur rijden.
alleen als je motorconditie heel slecht is zou je in z'n 5 de 120 niet kunnen halen maar dat is een heel ander verhaal dat buiten het toerenverhaaltje ligt.

0,9 bar is trouwens nog niet zo gek hoor, ik dacht uit m'n hoofd dat de D24TIC 1,1Bar boost hoort te hebben maar dat kan ik wel even opzoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2009 20:03 #1249288 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ehm, 0,9bar boost bij bijna
Ehm, 0,9bar boost bij bijna 5.000 rpm hé
Bij 4.000 rpm komt hij niet boven de 0,7 bar

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2009 20:18 #1249402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbodruk
Ik heb even mijn papieren-map er bij gepakt en heb een uitdraai voor me van Vadis;
D24T    bij 3000 toeren en volledige belasting;70-77kPa   turbodruk
D24TIC bij 4000 toeren en volledige belasting;90-100kPa turbodruk
overbelastingsensor, uitschakelpunt,ca. 110-130kPa turbodruk

Moderators: Jerry Stam