Toerental Turbodiesel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
we hebben sinds kort een 740 estate uit 1986. het betreft de 2.4 Turbodiesel. deze draait echter nogal veel toeren als je 120 rijdt. namelijk 3200 in zijn 5e versnelling. ik vind dit persoonlijk nogal veel en vraag me af of de 2.3 carb. en injec. dezelfde eindoverbrenging hebben en dus ook 3200 toeren draaien bij 120. weet iemand dit ?
en hoe zit dat bij de turbo en de 760 met de 2.8 motor ?
graag zou ik de toerentallen weten van deze motoren bij een snelheid van 120 km/h.
Groeten Kevin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn 940 2.3 LPT op benzine draait inderdaad een stuk minder toeren dan de diesel. Dat zit zo rond de 2500 rpm. Overigens met M90 5 versnellingsbak.
Mijn 960 2.5 draait volgens mij ook zoveel toeren bij 120k/m maar dat weet ik even niet zeker. Overigens ook gekoppeld aan een M90 bak/.
De toeren van je diesel kloppen volgens mij wel met die snelheid hoor. Je hebt niet de stilste diesel gekocht
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik ben nog niet zo "in" de verschillende bak-types en motortypes, maar ik denk dat het niet dezelfde bak is, want er zitten gewoon 5 versnellingen op. en ik denk dat wat jij bedoelt een 4-bak is met zo'n knopje bovenop, is het niet ?
ik weet verder niet of de bakken onder de 940 en 960 hetzelfde zijn als die van de 740 en 760 ??
ik neem aan dat de 2.8 in de 760 toch wel minder als 2500 toeren draait ??
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb nu weliswaar geen 745 bj´89 4bak+overdrive meer, maar die van mij draaide bij 120 km slechts 2700 toeren.
De 855 tdi doet bij 120 maar 2400 toeren
Hej då Toon
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Een turbo kan makkelijk een 3,54 of zelfs een 3,33 trekken, wanneer de motor nog goed presteert.
Misschien is de versnellingsbak eens gewisseld van een m46 naar een m47. Een m46 heeft een iets zwaardere overdrive: 0,78 tov m47 0,83.
- V700 register
- Nieuw lid
-
-grotere bandenmaat monteren zoek op tyre-calculator voor de verschillen in toerental die dat oplevert.
Ik herken je verhaal volkomen, juist omdat die motor zo enorm soepel en krachtig is tussen stationair en 2000 toeren is alles daarboven vor je gehoor pure waanzin.
Uiteindelijk heb ik mijn achteras zodanig verbouwt dat er nu een Jeep-cherokee (limitedslip)dif inzit met een ratio van 3.07:1
Ook heb ik 15 i.p.v. 14 inch banden met hoge zijwangen 215/80/15 (bijna ballonbanden )
Mijn volvo 245 D24TIC draait nu 2165 Toeren bij 100 echte(ge-ijkte) km/uur en bijna 2600 toeren bij 120 km/uur.
Ik ben er heel tevreden over, het rijcomford/ beleving is verdubbeld.
Een M90 versnellingsbak heeft trouwens ook een hele gunstige 5e versnelling (afhankelijk van het type M90)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alleen knoop je een M90 niet zo gemakkelijk achter een D24...Geen problemen dat je traag op gang komt ?240diesel schreef : Een M90 versnellingsbak heeft trouwens ook een hele gunstige 5e versnelling (afhankelijk van het type M90)
- John Blummel
- Nieuw lid
-
Maar ik heb er nog wel 1!
Al 18 jaar, 4 bak + elektr. overdrive, nimmer enig defect aan gehad. Toerental ligt bij 120 inderdaad rond 3000.
En verder is het een kei-goeie TURBO diesel, die, ondanks het feit dat hij inmiddels bij de bejaarden hoort, nog menig zenuwachtig auto'tje van het petjeslegioen zijn achterzijde laat zien, als ze die al kunnen zien, want tegelijkertijd wordt op vernuftige wijze een enorm rookgordijn aangelegd, en trek je dus drie strepen op de weg.

mvh

John B