Verschil blauwe en groene koelvloeistof??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch zijn er wel motorblokken bekend, die heel erg gevoelig voor de samenstelling van de koelvloeistof zijn. Bijvoorbeeld de Triumph Stag met de 3 liter vol-aluminium Buick V8 motor. die kregen op de lange termijn allemaal problemen met cylinderwanden waar de koelvloeistof doorheen zweette.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Pierre,Pierre van Aert schreef : Bijvoorbeeld de Triumph Stag met de 3 liter vol-aluminium Buick V8 motor.
Haal je hier niet iets door elkaar?
De Triumph V8 3.0 ltr van de Stag is een eigen ontwikkeling van Triumph. En inderdaad een probleem motor (toen, nu niet meer).
De kleine Buick V8 uit begin jaren '60 vormde de basis voor de Rover V8 3.5 ltr. Later zelfs tot 4.9ltr en mega-veel-vermogen in een TVR.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, in de Stag ligt een eigen Triumph ontwerp en niet de Buick V8, die verder bekend is uit de Rover.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Huidige g12 kan je probleemloos mengen met g11 en andere soorten koelvloeistof.
Dus als je niet weet wat voor koelvloeistof je in je motor hebt zitten, en je hoeft alleen wat bij te vullen, kun je het beste gewoon gedistileerd water pakken. Dan natuurlijk wel de vorstbestendigheid chekke. Ik zelf gebruik altijd bij allerlei merken auto`s gewoon antivries concentraat (blauw) 1 op 1 gemengd met gedistileerd water.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals Robert eerder beschreef, er zijn verschillende soorten koelvloeistof, met een totaal andere samenstelling. Het (internet)advies gegeven is deze niet te mengen, noch over te stappen op een andere soort, daar achtergebleven resten koelvloeistof elkaar negatief kunnen beinvloeden.
Welnu, toen ik mijn 960 kocht had ik geen flauw idee wat erin zat, en kreeg ik later (toevallig?) lekkage. Een tijdje doorgereden en regelmatig bijvullen met water, toen uiteindelijk begaf de radiator het.
Toen ben ik het systeem gaan spoelen, en echte drek kwam eruit. Ik weet niet wat de vorige eigena(a)r(en) erin gedaan hebben, maar goed was het niet. Vervolgens een nieuwe radiator geplaatst en het systeem volgezet met originele Volvo koelvloeistof, en nu 100% lekvrij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kijk HIER ook maar eens.
En dit vond ik ook nog:
Even heel globaal: In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof: één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s) en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL. Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water. Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst. Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden. Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen. Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten. Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur. Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen. In de Dacia’s zit standaard Renault (ELF) type D-5 koelvloeistof fel geel/groen van kleur. (Renault Glaceol RX type D) Deze koelvloeistof is volledig te vergelijken met G-12, van hoge kwaliteit dus. Om deze kwaliteit te waarborgen, is bijvullen met een ander merk niet aan te raden en al helemaal niet met een soort van mindere kwaliteit zoals de meeste koelvloeistoffen (blauw) in de bouwmarkten enz. Renault raadt zelfs ook af bij te mengen met het oudere type “C” van Renault.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-