Verschil blauwe en groene koelvloeistof??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weet iemand het verschil tussen de blauwe en groene koelvloeistof? Voor zo ver zie ik geen verschil. Zowel groen als blauw van Coma bijvoorbeeld is een ethyleenglycol (is hetzelfde als ethaandiol) en bevatten geen silicaten en fosfaten. Zoekend op het internet vind ik ook geen verschillen en men claimt dat ze gewoon uitwisselbaar zijn. Weet iemand iets meer?
Volgens mij is dit ook wat Volvo toeschrijft. Ik maak mij sterk dat Volvo een eigen geheime koelvloeistof heeft ontwikkeld maar dat dat gewoon ethyleenglycol betreft. Ik heb geen fles van hen besteld maar zou het wel eens willen weten. Heeft iemand een originele fles Volvo koelvloeistof en kan eens kijken wat er opstaat? En dan nog het verschil tussen blauw en groen wat je op de markt vindt...
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar goed, dit staat dus op de flacon.
PS: "en die kleuren: dit is naar mijn mening pure show" dat weet ik uit ervaring.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank je wel.
Ik weet genoeg. 1,2 ethaandiol is de ethyleenglycol. Ik koop in het vervolg dus gewoon de Comma vloeistof ethyleenglycol zonder fosfaten. Er zijn nog wat andere varianten, maar ethyleenglycol = ethyleenglycol. Ik ga niet het dure spul bij Volvo halen.
Robert
- André Struis
- Nieuw lid
-
De ene keer heb ik groene, dan heb ik weer blauwe.........
En ik ben juist zo'n liefhebber van koelvloeistof in de carrosserie kleur.
Ik heb een blauwe.
Alle gekheid op een stokje; het is de kleurstof die het hem doet.
Pas dacht ik met puur water te maken te hebben in een koelsysteem.
Het had stevig gevroren, dus ik vreesde het ergste........
Gecheck met zo'n optische meter (refracto meter meen ik) MIN 18 klein nulletje Cé
- V700 register
- Nieuw lid
-
struis schreef : Alle gekheid op een stokje; het is de kleurstof die het hem doet.
De kleur zegt ook wat over de toevoegingen.
Neem de G12, deze is roze en heeft extra sterke toevoegingen om oxideren van aluminium tegen te gaan i.v.m. het langzaam dichtrotten van de huidige generatie radiatoren.
Misschien zeg je nu dat je daar nog nooit van hebt gehoord.
Kan kloppen want in ons vlakke landje hoeven de motoren ook niet echt te werken
en raken ze niet snel aan de kook.
In de Alpenlanden b.v. is het een bekend verhaal.
Groet,
Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-
VErik schreef :
struis schreef : Alle gekheid op een stokje; het is de kleurstof die het hem doet.
De kleur zegt ook wat over de toevoegingen.
Neem de G12, deze is roze en heeft extra sterke toevoegingen om oxideren van aluminium tegen te gaan i.v.m. het langzaam dichtrotten van de huidige generatie radiatoren.
Misschien zeg je nu dat je daar nog nooit van hebt gehoord.
Kan kloppen want in ons vlakke landje hoeven de motoren ook niet echt te werken
en raken ze niet snel aan de kook.
In de Alpenlanden b.v. is het een bekend verhaal.
Groet,
Erik
Hier ben ik wel nieuwsgierig geworden, wat probeer je hier nu te vertellen?
Roze,aan de kook,vertel!
groet,
Mischa
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het koelsysteem is uitgelegt op een maximale thermische belasting plus een stukje reserve.
Door het dichtrotten van een radiator neem je de reserve weg en misschien nog wel een beetje meer.
Eigen praktijk voorbeeld; een jaar of wat geleden met de Fiat Marea 125 TDS, toen 4 jaar oud, met de sleurhut op vakantie naar Oosterijk.
Geen enkel probleem tot we bij de heuveltjes aankwamen en later bij de bergen.
Iedere keer de meter langzaam naar het rood bij heuveltje op. Balen! Wat is er aan de hand? Thermostaat, vloeistofnivo .....op een camping niet handig, dus noodgedwongen naar de dealer aldaar.
"Kuhlprobleme........ahaa! Zuhause kein problem nicht? " en de man begint met de karcher de radiator vanuit de motorruimte schoon te spuiten.
Rustig aan naar huis en voor de volgende vakantie, volgend jaar, een nieuwe radiator monteren want deze zit dicht! was het gortdroge commentaar.
"In jullie vlakke landje kom je daar alleen pas heel laat achter en meestal pas wanneer je hier bent met de sleurhut erachter. Onder zware belasting dus.
Elk jaar heb ik hier wel een paar Nederlanders staan met dit probleem".
De Marea heeft dus een aluminium radiator en Fiat gebruikte toen de blauwe G11.
Volkswagen heeft jaren geleden al de G12 laten ontwikkelen en in gebruik genomen om dit probleem te voorkomen.
Google maar eens wat. G12 -->> roze G11 -->> blauw
Ik zeg niet dat het per definitie zo is maar er zijn wel degelijk verschillen, los van de kleur.
Groet,
Erik
- André Struis
- Nieuw lid
-
(NB een Volvo uit Sweden is ook anders dan die uit zuid europa)
Een klein beetje "koekebak" in de NL-Fiat radiateur mag toch geen aanleiding zijn om stil te vallen op de brenner-pas?
Een lagere versneling kiezen, en dan maar wat langzamer de berg op met die sleurhut, kan ook een oplossing zijn.
We praten nu over corrosie werend-heid, en niet over `warmte inhoud` van de vloeistof.

- V700 register
- Nieuw lid
-
struis schreef : Een klein beetje "koekebak" in de NL-Fiat radiateur mag toch geen aanleiding zijn om stil te vallen op de brenner-pas?
Een lagere versneling kiezen, en dan maar wat langzamer de berg op met die sleurhut, kan ook een oplossing zijn.
We praten nu over corrosie werend-heid, en niet over `warmte inhoud` van de vloeistof.
* Een klein beetje niet, maar een beetje meer geeft toch echt problemen.
* Ik heb geprobeerd dit een oplossing te laten zijn. Is tenslotte ook het eerste wat je doet in zo'n geval.
* Je kan "warmte-inhoud" (capaciteit) hebben wat je wil maar zonder "warmte-overdracht" ben je uiteindelijk nergens en daar praten we over.
Het schoonspuiten van de radiator leverde een merkbaar verschil. Het probleem bleef maar kwam later, zeg maar bijna bovenaan in plaats van halverweg de klim.
Groet,
Erik
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Er staat op Coolant concentraat en kan 1 op 1 verdund worden. Voor 5 liter betaalde ik 26 euro.
Na verdunning 2,60 de liter.
In 2006 haalde ik een tempsensor voor 128 ex. Nu is de prijs ergens in de 70 euro.