stuurbekrachtigingsolie is bruine smurrie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Miquelangelo1969 schreef :
Maar goed,wanneer ik bij demontage een koperen ringetje tegenkom, stap ik niet in de auto om een nieuwe ringetje te halen (want ze kosten toch bijna niets ) maar gloei het even uit boven het fornuis, en monteer deze weer.
groet,
Mischa
(die graag in de Volvo mag rijden,maar niet voor ieder wissewasje)
[/quote]
.... en in dat geval raad ik je aan het langzaam te laten afkoelen, en niet in water af te blussen. Daardoor wordt het broos....
GG,
[/quote]
Wellicht haal je brons/messing/koper door elkaar? De ringen in de volvo zijn toch van koper? (wellicht zit ik fout?)
Voor de goede orde: brons (groen/geel) is een legering van koper en tin (ca. 10 tot 30%), messing (geel) is een legering van koper en zink, koper (rood) is het element en weinig tot niet reactief.
Brons en messing <u>kunnen</u> broos worden afhankelijk van de samenstelling.
groet,
Mischa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Alle legeringen, ook het 'koper' wat Volvo gebruikt (is ook een legeringals het puur koper zou zijn zou het veel te zacht zijn, worden (soms welliswaar harder) maar daardoor ook broos, door te snelle afkoeling omdat de materialen er verschillend op reageren, het afkoelen dus.
Maar euh, het zijn jou ringetjes hoor...... mag je dus helemaal zelf weten!!

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb dit 3 maanden geleden gedaan.De retourslang (de bovenste) aan het reservoir heb ik losgekoppeld.Kompagne schreef : Beste,
Ik heb vanmiddag een 0,5 liter ATF vervangen. En... minder smurrie natuurlijk, maar ook geen geluid meer uit de pomp.
Nu ben ik van plan om de dikke slange bij het reservoir los tenemen. De opening inhet reservoir af te sluiten met een kurk. Vervolgens de boel te flushen met lopende motor. Dus olie in het reservoir en opvangen in uit de dikke toevoerslang.
Volgens mij spoel je dan het hele circuit.
groeten Ad
Daar heb ik vervolgens het uiteinde van een 2 meter lange transparante slang in geschoven die er strak in past.
Die slang in een lege cola-fles gehangen (m'n oom hield de fles vast
Retourslang weer aangesloten, afgetopt op het "max" niveau en klaar.In het begin nog wat luchtbelletjes maar die gaan vanzelf weg
Ik had 2 liter ATF gehaald en uiteindelijk slechts 1,5 liter nodig gehad.
- André Struis
- Nieuw lid
-
NB voor montage wel even die zwarte korst eraf schuren.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 Miquelangelo1969 schreef : Nee hoor, niet in war!
Alle legeringen, ook het 'koper' wat Volvo gebruikt (is ook een legeringals het puur koper zou zijn zou het veel te zacht zijn, worden (<u>soms welliswaar harder</u>) maar daardoor <u>ook broos</u>, door te snelle afkoeling omdat de materialen er verschillend op reageren, het afkoelen dus.
GG,
Goed lezen!
<u>Soms</u> worden materialen (legeringen) harder na verhitting en snel afkoelen, <u>soms</u> ook niet. Materialen worden <u>altijd</u> broser door deze methode, maar <u>soms</u> is dit een gewenst resultaat.
Maar koper wordt <u>wel</u> broos na verhitting en snel afkoelen, of zacht.... wat je wil. Het komt de stevigheid van het materiaal in ieder geval <u>niet</u> ten goede!!
Duidelijker kan ik het echt niet verwoorden hoor.....

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Broos (synoniem: bros) is toch echt niet hetzelfde als zacht (woordenboek). Maar google eens op brittle en wat je zult vinden is (dat om te voorkomen dat koper broos wordt) dat men koper verhit en daarna afkoelt met water om broosheid te voorkomen!Miquelangelo1969 schreef :
Miquelangelo1969 schreef : Nee hoor, niet in war!
Alle legeringen, ook het 'koper' wat Volvo gebruikt (is ook een legeringals het puur koper zou zijn zou het veel te zacht zijn, worden (<u>soms welliswaar harder</u>) maar daardoor <u>ook broos</u>, door te snelle afkoeling omdat de materialen er verschillend op reageren, het afkoelen dus.
GG,
Goed lezen!
Maar koper wordt <u>wel</u> broos na verhitting en snel afkoelen, of zacht.... wat je wil.
Duidelijker kan ik het echt niet verwoorden hoor.....
Extensive hammering causes the copper to become brittle. Heating the copper and cooling it in water during hammering prevents the copper from becoming brittle.
En zachte ringetjes is juist wat je wil, het moet immers (licht) vervormen om af te dichten.
En duidelijker dan dit kan ik me weer niet verwoorden.
groet,
Mischa
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Uitgloeien zorgt ervoor dat de temperatuur oploopt, de molekulen sneller gaan bewegen en er tusen de molekulen meer ruimte komt ("het materiaal zet uit"). Na afkoeling (snel of niet, volgens mij doet er niet zoveel toe, snel is in ieder geval handiger..) is de ring nog niet samengeperst geweest tussen boutkop en huis en kan opnieuw de functie vervullen waarvoor 'ie er zit. Daarbij knapt'ie echt niet hoor en dat is niet alleen omdat de krachten mooi gelijkmatig over de ring worden verdeeld.
Ik doe dit al jaren: niet alleen in mn auto, ook bij het blok van m'n motoren, die toch veelal van veel zachter materiaal gemaakt zijn dan onze redblocks.....
Ach, en hoe een ander het doet? Moet'ie zelf weten: de ringetjes kosten inderdaad niet zo veel, maar ja.. beetje zuinig (vooral in te maken kilometers om de ringetjes te halen) ..
Nog veel plezier met jullie woordenspelletje..
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

En dáár ga je de mist in!
Ik zal jullie hier niet al mijn lessen als goudsmid ten gehore brengen, maar materiaal reageert wel degelijk anders bij snelle afkoeling (geforceerd moleculen op hun plaats zetten) dan bij rustige afkoeling.
Maar het gaat hier over ringetjes van een dubbeltje, en het zijn niet eens mijn ringetjes.....
I rest my case....

GG,

- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dus als ik wil dat het koper zacht wordt bij verhitting en snel afkoelen, dan wordt het zacht en als ik wil dat het koper bros wordt, dan wordt het bros!Miquelangelo1969 schreef : Goed lezen!
Maar koper wordt <u>wel</u> broos na verhitting en snel afkoelen, of zacht.... wat je wil.
GG,
Trouwens nog nooit Cu ringetjes voor dit doel zacht gemaakt. Lijkt ook wat teveel werk en lijkt mij ook te ver gezocht!