Ellende met B230F
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van het weekend maar eens alle kabels op de ECU doormeten of ze nog goed contact maken. Mijn vriendin baalt enorm van de auto en wil hem weg doen. Deze heeft veel onderhoud en geld gekost. Ik heb ook nog nooit zo'n slechte Volvo meegemaakt waar vrijwel altijd iets aan mankeert. Ik kijk het nog even aan van het weekend, boel doormeten en iets proberen te ontdekken. Een collega heeft toevallig een 740 te koop, maar is geen automaat helaas. Ik zou de boel kunnen overzetten. Op 1 voorwaarde: dat zij zelf komt helpen met het 1 en ander. Koffie zetten, gereedschap aanreiken, mijn handen wassen en afdrogen, eten klaar maken en zorgen dat de loods van een vriend van mij lekker warm blijft door flink hout in de kachel te blijven gooien Die 740 van mijn collega loopt trouwens op gas. Vraagje: mag ik dat er zelf uithalen en hoe gaat dat in zijn werk met het kentekenbewijs en keuring? Moeten we dan naar de RDW met de wagen? Het is een Nederlandse auto die in Nederland blijft ingeschreven. Ja, we hebben een LAT relatie die over de landsgrenzen heen reikt.
Robert
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik meen me te herinneren, dat de kop vrijwel uitgesteld was toen, en dat we hadden geconstateerd dat er nog wel een 20-30K mee te doen was, maar het daarna uit is. Wat is er in de tussentijd gereden?
Ik heb overigens nog een complete kop (een verbrande klep, verder grote stelruimte) en ecu van een B230F liggen, en ook nog wel wat kleingrut.
LPG mag je wel zelf uitbouwen, je moet alleen even laten keuren dat het er netjes uit is (ook voro eht geval je een deeltje over het hoofd hebt gezien).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Thuis alle draden van de ECU doorgemeten en vond de weerstand op het massapunt wel aan de hoge kant. 5 Ohm. Heb alle stekkers met contactspray schoongemaakt, ook van de injectoren. Massacontact op het blok uit de kabelboom schoon geschuurd en die van de platte aarddraad. Starten en lopen. Wel in de hoge toeren (1200rpm) maar wel strak. De stationairregelaar (CIS-klep) is gaar. Een slangeklem op 1 van de leidingen gezet en proefritten gemaakt. De wagen loopt nu weer goed. Gewoon onderin goed trekken en niet haperen. Alleen bij opklimmen vanaf 120km/u nog af en toe schokjes. Iets met ontsteking? Bougies heb ik vandaag vervangen, verdelerkap is nog nieuw.
En Bas,
Ja, mijn verdenkingen gingen ook uit naar de LMM (nieuw model, omruil type). Het ziet er naar uit dat de auto nu goed rijdt en hoop dat-ie dat blijft doen en we niet de 740 Estate van mijn collega hoeven aanspreken.
Willem,
Yep, het is die rooie (net als mijn vriendin). Ik heb op zolder ook nog een goede kop liggen, uit een B230E. Als de kop van de B230F helmaal gaar is zet ik de kop uit de B23OE er wel in. Heb je ook wat meer power met de andere nokkenas, en het past nog ook. Lijken wel LEGO steentjes die motoren. Er is sindsdien ongeveer 10000km mee gereden, ze rijdt niet zo veel dus het zal nog wel inorde zijn.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bang dat ik hem stuk maak en dan krijg ik de wagen nooit meer weg. Morgen met daglicht maar eens voorzichtig proberen en schoonmaken, anders een nieuwe er in en dat is het laatste wat ik probeer aan die wagen. Ik heb overal gezocht, maar kon er geen 1 vinden op zolder. Ik had hem al eens vervangen met een tweedehands..
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
EDIT: weer een proefrit gemaakt met behoorlijke heuvel en de automaat in een hoge versnelling houden. Hij blijft horten en stoten, zij het niet zo heel erg meer toen ik hem meenam. Toen viel de motor soms bijna helemaal weg.
Plots boven bepaald toerenbereik pakt hij gewoon soepel op. Hoog in de toeren is alles OK, onderin vooral met zware belasting is het nog steeds niet OK. Ik kreeg geen andere foutmelding dan 3-1-1, maar dat is het snelheidssignaal, niet de RPM sensor.
Aan de andre kant:
LMM kapot: nieuwe ruil LMM geleverd. ECU kapot: niet meer te krijgen maar een vervanger gehaald in Gemert voor dat model..... Is 1 van de 2 niet aan de haak of beide?? Voordat de LMM en ECU kapot gingen heb ik geen klachten gehoord van mijn vriendin vwb horten en stoten. Ik vind het maar helemaal niks. Volgende week maar eens bij de garage langs of ze een ruil RPM sensor hebben liggen, maar ik ga nu toch twijfelen aan de nieuwe LMM of ECU als ik het nu zo beschouw. Bas, je hebt misschien gelijk..
Als de RPM sensor het niet is gaat de wagen WEG en zoeken we een ander. Met de RPM sensor is dan vrijwel alles vervangen wat rond het blok zit behalve de eindtrap van de ontsteking en temperatuursensor. Ze heeft al laten merken dat ze dan geen Volvo wil en een slagje kleiner. Wel een automaat. Heel jammer maar ze baalt ook behoorlijk van deze auto en vrouwen logica is soms moeilijk te begrijpen. Zo'n automaat gaat lastig worden met haar budget voor uitgave aan een auto.
Robert
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik weet misschien nog wel een adres dat een degelijke 340 zou kunnen hebben overigens.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Starten en lopen.
Geen probleem, alleen een lambdalampje dat niet uit wil. En dat is natuurlijk logisch.
Is hier nu sprake van "slechte verbindingen" zoals massadraad van de ECU? Zou dat ook kunnen met de rpm-opnemer?
Belangrijk is ook om te weten of de motor wel brandstof krijgt als hij weinig vermogen levert. En misschien verzuipt de motor wel en dat merk je ook doordat het lijkt dat er weinig vermogen is. In beide gevallen lijkt de lucht-brandstofverhouding de schuldige te zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sorry voor de bemoeienis en het opdringen van mijn mening (overigens gebaseerd op ervaringen), maar neem a.u.b. geen 400-serie. Da's zo ongeveer de meest bedrijfsonzekere en storingsgevoelige Volvo ooit gemaakt!Willem van Strik lidnr 328 schreef : 340 een alternatief? Of is een vario te langzaam? Of 440 automaat? Budget kan bij die auto's geen probleem zijn, het lastige is om een nog goede te vinden.
Ik weet misschien nog wel een adres dat een degelijke 340 zou kunnen hebben overigens.