Koelvloeistof verlies

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 19:13 #1217901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koprevisie
Mijn dorpsgarage voerde detsijds voor mij een koprevisie uit, inclusief vlakken!, voor 250 euro:
commentaar: wij hebben het tussendoor gedaan...
Peter
Lobbes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 19:25 #1217902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok

Lobbes schreef : Mijn dorpsgarage voerde detsijds voor mij een koprevisie uit, inclusief vlakken!, voor 250 euro:

Dat is niet duur, MAAR een gescheurde kop kun je niet reviseren..
Ligt er ook aan hoeveel je zelf doet natuurlijk. 
Groet!
Philip

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2008 19:37 #1217905 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic niet duur

Lobbes schreef : Mijn dorpsgarage voerde detsijds voor mij een koprevisie uit, inclusief vlakken!, voor 250 euro:

Peter
Lobbes

Dat is niet duur, maar de ene revisie is de andere niet. Wat is er toen precies met de kop gedaan behalve dan gevlakt?
Nieuwe inlaatkleppen voor een turbokop  kosten alleen al 60€ per stuk. Vooruit de inlaatkleppen kosten maar 15€ per stuk.
maar dan 8 klepgeleiders.
en ook nog 8 nieuwe klepzittingen
en dan nog vlakken het montage werk aan de cilinderkop. Graag dit adresje!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 16:26 #1218028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook ik heb lekkage
Hallo, ik heb ook een zelfde model uit '97 met hetzelfde euvel.
In het verleden was er sprake van één of meerdere lekkages die zijn verholpen maar toch moet ik regelmatig koelvloeistof bijvullen.
Dat wordt dus zoeken... Is sneller om eerst te bepalen of de kop en alles daar omheen nog goed is alvorens met het priegelwerk te beginnen?
Groet, Peter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 16:58 #1218031 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderzoek
Hoewel ik me even terug tot dezelfde concusie heb laten verleiden bij een opgeloste koelvloeistoflekkage wordt de ' schuld' toch wel erg gauw bij de cilinderkop gelegd. Het koelcircuit is tamelijk omvangrijk (o.a. expansievat, radiator, intercooler, waterpomp en een hele zwik slangen) dus het makkelijkste is eerst om alle zichtbare onderdelen te controleren op lekkage. Ook weer uit eigen ervaring: vergeet niet de radiator! Deze zit verstopt achter de intercooler en het is in gemonteerde toestand nauwelijks te zien als de radiator ergens lekt  (wat bij mij dus het geval was). Slangen, slangaansluitingen (ook de minder voor de hand liggende, onderhet expansievat bijvoorbeeld) zijn ook een goede kanshebber. Kijk vooral ook eens naar de slangklemmen, en zo mogelijk onder de slangklemmen: scheurtjes in slangen die onder de slangklem zitten zijn niet direct zichtbaar maar lekken wel degelijk. Niet goed aangedraaide slangklemmen komen ook voor, evenals scheurtjes in de plastic aansluitingen van de radiator waar de slangen overheen geschoven worden. Is het thermostaathuis nog goed, en sluit deze goed aan op het motorblok? Ook niet helemaal direct zichtbaar: de waterpomp en de pakking. Is bij de genoemde onderdelen echt niets te zien, dan is het naar mijn idee pas gerechtvaardigd om de cilinderkop of de koppakking te gaan verdenken.

• antoine kollee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 17:54 #1218038 door antoine kollee (GAST)
Beantwoord door antoine kollee (GAST) in topic Fijn veel reacties, daar
Fijn veel reacties, daar heb ik echt wat aan. Wouter, je geeft aan dat het euvel zich natuurlijk ook in het koelcircuit kan bevinden. Vraagje: als het systeem op druk wordt gezet, zou dan niet meteen moeten zichtbaar moeten worden dat er drukverlies optreedt, door een lekkage in het koelcircuit? Bij mij is het systeem inmiddels 3x op druk gezet en iedere keer wordt er geen drukverlies gemeten en is er nergens (zichtbaar) een lekkage te zien bij slangen en aansluitingen........en toch iedere 500 km bijvullen.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 18:42 #1218044 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overdruk?
Heb je extra harde slangen? 's Morgens nog druk in je expansievat? Hoeveel moet je bijvullen? Kwart tot halve liter? Als je op deze vragen met 'ja' moet antwoorden, denk dan maar aan je kop(pakking)
Gr en succes,
Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2008 12:35 #1218099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat je wilt

twannie schreef : Fijn veel reacties, daar heb ik echt wat aan. Wouter, je geeft aan dat het euvel zich natuurlijk ook in het koelcircuit kan bevinden. Vraagje: als het systeem op druk wordt gezet, zou dan niet meteen moeten zichtbaar moeten worden dat er drukverlies optreedt, door een lekkage in het koelcircuit? Bij mij is het systeem inmiddels 3x op druk gezet en iedere keer wordt er geen drukverlies gemeten en is er nergens (zichtbaar) een lekkage te zien bij slangen en aansluitingen........en toch iedere 500 km bijvullen.....

Waarom sluit je een gewone lekkage wel uit na 3x afpersen en een gescheurde kop niet ? Bij een gescheurde kop zou je toch ook drukverlies moeten hebben ? Hoe lang heb je m eigenlijk op druk gehad, bij warme of koude motor ?Ik sluit me aan bij Wouter: Op alleen koelwaterverlies zou ik de kop(pakking) niet verdenken. Bij meerdere van de volgende symptomen wel:- belletjes in expansievat- vettige waas op koelwater in expansievat- mayonaise aan de peilstok/in de olie- stomen (witte rook) bij warme motor

• antoine kollee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2008 18:23 #1218232 door antoine kollee (GAST)
Beantwoord door antoine kollee (GAST) in topic Ja Henk, goed punt. Ik heb
Ja Henk, goed punt. Ik heb de auto 3x bij een warme motor op druk laten zetten. Systeem is maximaal 15 minuten op druk geweest.......  
Overigens: belletjes in het expansievat zou dat dan ook meteen bij een CO check een negatief (koppakking) uitslag moeten leiden? Dus: zou de CO check dit dan hebben moeten aangeven? Ik heb eerder zo'n check gedaan en toen werd er geen CO gemeten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2008 21:57 #1218259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denken
Even denken, op zich heb ik er weinig persoonlijke ervaring mee. Wat nu volgt is dus een gedachtenexperiment.Bij een (beginnende)  lekke koppakking zou je denken dat het lekt van de hoge druk naar de lage druk. Dus vanuit de cilinder, op moment van ontbranding richting olie/water kanalen. Belletjes lijken dan waarschijnlijk. Verkeerd CO misschien wat minder. Er verdwijnt wat uit het systeem, CO heb je meer bij een onvolledige verbranding. Zou je moeten kunnen zien aan de belletjes (bij geopende thermostaat) en aan harde slangen als de motor uit is. Niet heel waarschijnlijk dat je veel verlies zal merken. Als je lekkage hebt van koelsysteem naar cilinder, zou je dat merken aan stomen bij warme motor (witte rook), het best is hiernaar te kijken als de motor warm is en op benzine loopt. Lpg bevat meer vocht (hebben we het in ander draadje over gehad) en zal dus wat meer naar stomen neigen, ook als er niets aan de hand is. Bij koude motor kun je ook stoom/waterdamp krijgen doordat vocht wat in de uitlaat is gecondenseerd weer verdampt en in de buitenlucht condenseert. Het lijkt me dat je dat in de samenstelling van uitlaatgassen (CO ??) wel kunt meten. Je kunt het ook ruiken. Je kunt ook van olie naar water systeem of omgekeerd krijgen. Bij olie naar water zou je een vettige waas in je expansievat/op je koelwater krijgen. Omgekeerd mayonaise (witte, vettige substantie) in je olie/aan je peilstok. Anders.... is het gewoon een lekkage. Slang aan de onderzijde van het expansievat al gecontroleerd ? Iemand hier had een scheur in de slang of in de aansluiting van het vaatje...

Moderators: Jerry Stam