warme start en koelwater (diagnose: koppakking NIET lek!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Koelwaterverbruik , de ene keer wel andere keer niet of een beetje. Toch maar de kop eraf getrokken , en er weer op , probleem over
Eerst al radiateur vervangen , waterpomp , drukdop op reservoir , kachelkraan..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rene
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Rene,Rene schreef : Idem hier, vanmorgen naar de garage geweest na dinsdag drie liter water te hebben bijgevuld en nergens een spoor van lekkage. Woensdag 50 kilometer gereden en weer iets meer dan een liter bijvullen. Vanmorgen Co2 gemeten bij koelvloeistoftank na warm te hebben gereden en meter gaf meer dan 600 ug? aan. Volgens de garagist een duidelijk geval van lekke koppakking. Afhankelijk van de dikte van de stelplaatjes ook nog nieuwe koppen (LPG). Affijn dat worden magere feestdagen als het zo door gaat. Iemand een prijsindicatie? Kan niets zelf doen ivm ruimtegebrek dus afhankelijk van de algemene garage bij mij om de hoek
Rene
Ik was er ook van overtuigd dat ik een lekke koppakking zou hebben. Dat lijkt echter toch niet het geval. Ik lees niet wat voor Volvo je hebt (740? 940? turbo? lpg?). Het loont in elk geval de moeite om e.e.a. eens na te kijken. Kijk bijvoorbeeld is met warme motor in het geopende expansievat. Komen er belletjes naar boven? Hoe is de staat van de radiator? Heb je nog andere symptomen, zoals een enorme witte rooklpuim uit de uitlaat, smurrie aan de oliepeilstok, smurrie onder de olievuldop, olieachtige laag op de koelvloeistof in het expansievat? Hoe is de pakking bij de waterpomp? Rijdt de auto slecht? De genoemde symptomen geven geen definitief uitsluitsel, want ze zijn ook afhankelijk van de plaats van het eventuele lek in de koppakking. Wat heeft de garage precies gedaan? Kan het zijn dat koelwater is ververst, en dat er nog lucht in het systeem zit?
Ik moet zeggen dat een hoog CO percentage (het is volgens mij geen CO2) wel erop zou kunnen duiden dat er een lekkage in de koppakking zit.
Over de stelplaatjes: de dunste stelplaatjes zijn standaard (dacht ik) 3,30 mm dik. Volgens Volvo is de kop dan 'uitgesteld'. Dunnere plaatjes zijn ook standaard niet mogelijk, omdat de plaatjes dan lager komen te liggen dan de randen van de busjes waarin de stelplaatjes liggen. Dat kan vervelende gevolgen hebben, waardoor in elk geval de nokken van de nokkenas kunnen beschadigen. Er is gelukkig geen noemenswaardig argument te vinden waarom je die stelplaat-busjes niet nog iets zou afslijpen. Op die manier kunnen dunnere stelplaatjes geplaatst worden. Eén stelplaatje bij mijn 940 is zelfs maar 2,70 mm dik. Je kan dus op die manier nog wel even vooruit met de cilinderkop. Bij mijn vorige 740 was dezelfde 'truuk' toegepast, en die heeft daar gedurende 30.000 km prima op gereden (en doet dat nog steeds, maar dan bij een andere eigenaar).
Kortom:geen directe reden tot paniek. Je moet wel even een aantal zaken checken en het even in de gaten houden. Met de stelplaatjes moet je niet te lang wachten, bij te weinig klepspeling kunnen je kleppen verbranden en dan ben je nog wat verder van huis.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kijken inderdaad nog even hoeveel speling er is voor de stelplaatjes, al besloten dat als er 3,50 of minder is dat dan de koppen vervangen worden. Het is inderdaad CO en geen CO2
Rene
- V700 register
- Nieuw lid
-
De belangrijkste reden van mijn betoog was dat het dus niet nodig is om nu al een nieuwe kop te plaatsen. Er zijn zoals beschreven andere maatregelen nog voorhanden om nog even vooruit te kunnen, tegen veel minder kosten.Rene schreef : 940 Estate, model 1998 LPI geimporteerd uit Italie op kenteken gezet september 1997. Alhier G3 laten inbouwen. Motor B200FT kmst 210.000 km
Kijken inderdaad nog even hoeveel speling er is voor de stelplaatjes, al besloten dat als er 3,50 of minder is dat dan de koppen vervangen worden. Het is inderdaad CO en geen CO2
Rene
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je mag/moet het helemaal zelf weten, maar het lijkt mij persoonlijk zonde om de kop al bij (één plaatje van) 3.50 te laten reviseren. Ik rijd al 29.000 km in mijn LPT/LPi en in die tijd is er één plaatje 0.1mm dunner geworden. Volvo staat tot 3.30 toe, dus je zou nog 0.2 verder op kunnen gebruiken. Dat zou toch (afhankelijk van rijstijl) goed moeten zijn voor een 50-75.000 km ? Plaatjes afslijpen tot 3mm (of nog wat dunner, 2.7oid) is dan een vervolg, als je nog verder wilt kun je de klepstelen laten afslijpen. Bovendien zou het logisch zijn dat de kleppen bij dunnere plaatjes minder snel slijten doordat het contactoppervlak tussen klep en zitting groter is. De klep kan hierdoor zn warmte beter kwijt en zal minder snel slijten. Dit wordt ook bevestigd door ervaringen van mensen met weinig speling of zelfs afgeslepen klepstelen. Met een gereviseerde kop ga je relatief snel weer richting de 3.8 - 3.5.Tuurlijk, de koek is eens op. Maar ik zou toch overwegen tot de 3.3 of misschien 3.0 te gaan. De motor heeft er verder geen last van, prestaties zullen er ook niet door beinvloed worden.Rene schreef : al besloten dat als er 3,50 of minder is dat dan de koppen vervangen worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rene
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rene