warme start en koelwater (diagnose: koppakking NIET lek!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 19:42 #1216085 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jongere
De jongere radiatoren (die met de kunststof zijkanten) schijnen wat sneller poreus te raken heb ik hier ergens wel eens gelezen... Te herkennen aan (witte) aanslagsporen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 19:55 #1216087 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt.

henk 940LPT schreef : De jongere radiatoren (die met de kunststof zijkanten) schijnen wat sneller poreus te raken heb ik hier ergens wel eens gelezen... Te herkennen aan (witte) aanslagsporen.

Had ik vorig jaar (of twee jaar terug) ook met mijn Sedan.Ik heb er zelfs de factor mee gehaald.....een twijfelachtige eer.
Het euvel bij die dingen is dat die plastic zijkant eraan gemaakt is, door lipjes om te vouwen van de radiator zelf, waardoor het vast zit. Een heel klein gaatje, met aanslag erin, zet uit, gaatje wordt groter en voor je het weet loopt het eruit, zoals bij mij.Lullig voor jou, Wouter, is dat je een LPT hebt en er een Intercooler voor hangt.Als je de grille verwijderd kun je het wellicht net zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 20:24 #1216094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja....
De enige witte aanslag die ik kan ontdekken zit ter plaatse van het thermostaathuis. Feit is nog steeds, dat er belletjes in het expansievat te zien zijn als de motor stationair loopt. Het is niet zo dat er een enorme laag olie in het expansievat drijft, maar er zijn wel wat vlekjes olie te zien. Ook is er geen enorme witte rookwolk vanuit de uitlaat, en loopt de auto in elk geval niet merkbaar onrustig. Het verband tussen (kleine) lekkages in radiateur en/of slangen en belletjes in het expansievat zie ik zo niet. Ik vermoed dus een (klein) lekje in de koppakking. Het verdwijnen van koelwater lijkt harder te gaan naarmate de turbo meer worden aangesproken. Dat heb ik voorzichtigheidshalve de afgelopen dagen zo min mogelijk gedaan (rustig gas en onder de 2500 toeren blijven). Niveau van het koelwater in het expansievat lijkt (daardoor?) wat stabieler te zijn. Bovendien werd ik getrakteerd op een alleraardigst gemiddeld lpg-verbruik van 1:8,3. Niet slecht voor een LPi volgens mij! Aanstaande woensdag zal de diagnose in elk geval definitief worden gesteld. Ik koppel daarna in elk geval even terug.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 20:30 #1216096 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij ook niet.

Wouter1973 schreef : Bovendien werd ik getrakteerd op een alleraardigst gemiddeld lpg-verbruik van 1:8,3. Niet slecht voor een LPi volgens mij!

Ik rijd 1 op 6,8, maar hou wel van stevig optrekken, mits warm blok, korte stukjes ben ik voorzichtiger.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 20:37 #1216098 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1:8.6
Gemiddeld rijd ik 1:8.6 met mijn LPi. LPT sedan, handbak met 1468 kg op kenteken. Vooral stukken van 25km, eerste 5km 90, rest 130 op de teller. Schakelen bij 2500rpm of daaronder.Jan-Geert haalt naar eigen zeggen 1:10 op LPi, met nagenoeg dezelfde rijstijl.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 20:39 #1216100 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Borrelen

Wouter1973 schreef :  Het verdwijnen van koelwater lijkt harder te gaan naarmate de turbo meer worden aangesproken. Dat heb ik voorzichtigheidshalve de afgelopen dagen zo min mogelijk gedaan (rustig gas en onder de 2500 toeren blijven).

Wanneer de turbo meedoet, komt er vanzelf een hogere verbrandingsdruk in de cilinders. De cilinderkop wordt dan wat meer "opgetild" de koppakking komt "losser" te liggen, waardoor het meer koelvloeistof kwijtraken vermoedelijk wel door verklaard kan worden.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2008 22:45 #1216124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moeilijk
Ik verdacht ook eerst de koppakking van mijn lpt maar nu ongeveer 3 jaar later en ruim 50000km verder weet ik het nog steeds niet zeker.Van die 50000km heb ik er toch wel 12000 met de caravan gereden berg op soms boven de 30 graden met de airco aan en tja dan krijg je enorm veel vertrouwen in het koelsysteem van je auto.Ik verloor in het begin ook koelvloeistof en had af en toe hardere slangen dan ik gewend was met de voorgaande volvo 700 en 900.Die hadden ook allemaal een expantievat dopje met een lagere druk dan de huidige 150psiNadat ik alle slangenklemmen gecontroleerd en aangedraait had was het koelvloeistof verlies verdwenen.Ik zag vooral witte aanslag bij de aansluitingen naar en van de kachel achter het blok.En op de aansluitingen van de kachelkraan zat aanslag.De laatse keer uit frankrijk vandaan toch weer iets koelwater verloren en de slangen waren hard.De oplossing was dit keer een verse dop op het expantie vat.Ondertussen staat de teller op 325000 km waarvan alles op lpg en is de kop bijna uitgestelt.Dus zodra ik weer wat geld over hou gaat de kop eraf en komt er een verse kop op.Dan weet ik na 3 jaar tweifelen in ieder geval zeker dat dat gewoon weer een hele tijd goed is.Dat is dan meteen een mooie tijd om mijn lpi injectoren voor eens en voor altijd goed vast te laten zettenbij de koppendokter.

• walter schutz (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 10:34 #1216148 door walter schutz (GAST)
Beantwoord door walter schutz (GAST) in topic koelwaterverlies?
goede morgen
Ik denk dat je dat vaatje gevuld hebt met koude motor nu wordt die motor lekker warm en bouwt het systeem wat druk op waardoor er meestal wel wat vloeistof  uit gaat via de overdruk  .
Je geeft zelf aan dat de vloiestof nu (blijft staan  ) of staat tussen min en max en dat is prima wat er teveel inzit wordt er uit gegooid .
Verder je klacht over het lopen op benzine dat is niet abnormaal bij een lpg auto .
Loopt die op lpg wel netjes dan zou ik me er niet druk om maken .
en koppakking kan niet met zo weinig verlies maar kijk ook even je oliedop na voor sludge (wittige troep bevat dan water)
koeltankje ook evt op olie sporen controleren en je peilstok ooik even op watersporen cintroleren .
Maar waarschijnlijk niets aan de hand verder .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2008 18:04 #1216151 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic donderdag meer...
Weliswaar mis ik een aantal typische symptomen van een lekkende koppakking (geen witte sludge, geen witte rookwolk, geen harde slangen), maar ik heb toch vermoedens dat er iets lekt (belletjes in het expansievat en een paar héle kleine vlekjes olie-achtige substantie). Een lekkende koppakking kent natuurlijk ook verschillende gradaties van 'lek-heid'. Wellicht is het lekje bij mijn koppakking nog heel klein. Hoe dan ook: woensdag weten we het zeker. Ik zal woensdagavond of donderdag even terugkoppelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2008 22:11 #1216291 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppakking waarschijnlijk toch goed....
Vandaag is aan het licht gekomen dat de koppakking waarschijnlijk nog gewoon goed is. Zoals al eerder aangegeven miste ik al een aantal symptomen, en zelfs na een rit van anderhalf uur is ook het borrelen in het expansievat niet meer zichtbaar. Het is een beetje raadselachtig waar die liter koelwater dan is gebleven die ik er de afgelopen week in totaal in heb gemikt, maar vandaag moest ik ook constateren dat er eigenlijk geen koelvloeistof-verlies meer is opgetreden.
Tijdens een dagje sleutelen in het zonnige Vaassen zijn wel een aantal andere zaken aan het licht gekomen, waarvan zelfs enkele zeer kritiek.
De thermostaat bleef hangen. Dat had tot gevolg dat de motor soms de eerste 12 kilometer na koude start koud bleef, en dan plotsklaps op temperatuur kwam. Thermostaat is vervangen.
De radiateur was eigenlijk volledig rot. Verborgen achter de intercooler was dat nog niet zo zichtbaar, maar omdat voor het vervangen van de distributieriem de fan eruit is gehaald werd duidelijk dat de radiateur op was. Groene bloemkoolachtige aanslag op grote delen van de lamellen, en een sterke mate van corrosie. Radiateur eveneens vervangen door een nieuw exemplaar.
Bij het loshalen van radiatorslangen bleek dat overal een roest-achtige aanslag zat. Kennelijk is ooit rondgereden met gewoon water in plaats van koelvloeistof. Het zou me niks verbazen als de thermostaat ook door corrosie bleef hangen. Bijna alle slangklemmen waren in elk geval gecorrodeerd. Heeft nog aardig wat tijd en moeite gekost om deze te verwijderen.
Alle uitlaatkleppen stonden veel te strak, dat wil zeggen dat ze feitelijk geen enkele speling hadden. Betekent datze kleppen wellicht niet goed meer hebben afgesloten, en betekent dat de kans op een verbrande klep aanzienlijk is geweest. Klepspeling is nu overal weer goed, waarbij het noodzakelijk was om sommige stelplaatbusjes iets af te slijpen. Zoals het er nu naar uitziet loopt de motor weer mooi, en lijkt het zo te zijn dat er geen klep verbrand is. 
Bougies waren allemaal enigszins rond geworden op de elektrode aan de kant van de mantel. Er zitten nu nieuwe bougies in.
Verdeler is ook meteen maar uit elkaar gehaald voor een check, maar zag er verrassend goed uit.
En last but not least: een spiksplinternieuwe distributieriem.
Kortom: een flink aantal belangrijke zaken zijn nu aangepakt, en ik zou dus weer even vooruit moeten kunnen. Kan ik éindelijk die MBC er eens in monteren...

Moderators: Jerry Stam