warme start en koelwater (diagnose: koppakking NIET lek!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Had ik vorig jaar (of twee jaar terug) ook met mijn Sedan.Ik heb er zelfs de factor mee gehaald.....een twijfelachtige eer.henk 940LPT schreef : De jongere radiatoren (die met de kunststof zijkanten) schijnen wat sneller poreus te raken heb ik hier ergens wel eens gelezen... Te herkennen aan (witte) aanslagsporen.
Het euvel bij die dingen is dat die plastic zijkant eraan gemaakt is, door lipjes om te vouwen van de radiator zelf, waardoor het vast zit. Een heel klein gaatje, met aanslag erin, zet uit, gaatje wordt groter en voor je het weet loopt het eruit, zoals bij mij.Lullig voor jou, Wouter, is dat je een LPT hebt en er een Intercooler voor hangt.Als je de grille verwijderd kun je het wellicht net zien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rijd 1 op 6,8, maar hou wel van stevig optrekken, mits warm blok, korte stukjes ben ik voorzichtiger.Wouter1973 schreef : Bovendien werd ik getrakteerd op een alleraardigst gemiddeld lpg-verbruik van 1:8,3. Niet slecht voor een LPi volgens mij!
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Wanneer de turbo meedoet, komt er vanzelf een hogere verbrandingsdruk in de cilinders. De cilinderkop wordt dan wat meer "opgetild" de koppakking komt "losser" te liggen, waardoor het meer koelvloeistof kwijtraken vermoedelijk wel door verklaard kan worden.Wouter1973 schreef : Het verdwijnen van koelwater lijkt harder te gaan naarmate de turbo meer worden aangesproken. Dat heb ik voorzichtigheidshalve de afgelopen dagen zo min mogelijk gedaan (rustig gas en onder de 2500 toeren blijven).
- V700 register
- Nieuw lid
-
- walter schutz (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je dat vaatje gevuld hebt met koude motor nu wordt die motor lekker warm en bouwt het systeem wat druk op waardoor er meestal wel wat vloeistof uit gaat via de overdruk .
Je geeft zelf aan dat de vloiestof nu (blijft staan ) of staat tussen min en max en dat is prima wat er teveel inzit wordt er uit gegooid .
Verder je klacht over het lopen op benzine dat is niet abnormaal bij een lpg auto .
Loopt die op lpg wel netjes dan zou ik me er niet druk om maken .
en koppakking kan niet met zo weinig verlies maar kijk ook even je oliedop na voor sludge (wittige troep bevat dan water)
koeltankje ook evt op olie sporen controleren en je peilstok ooik even op watersporen cintroleren .
Maar waarschijnlijk niets aan de hand verder .
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tijdens een dagje sleutelen in het zonnige Vaassen zijn wel een aantal andere zaken aan het licht gekomen, waarvan zelfs enkele zeer kritiek.
De thermostaat bleef hangen. Dat had tot gevolg dat de motor soms de eerste 12 kilometer na koude start koud bleef, en dan plotsklaps op temperatuur kwam. Thermostaat is vervangen.
De radiateur was eigenlijk volledig rot. Verborgen achter de intercooler was dat nog niet zo zichtbaar, maar omdat voor het vervangen van de distributieriem de fan eruit is gehaald werd duidelijk dat de radiateur op was. Groene bloemkoolachtige aanslag op grote delen van de lamellen, en een sterke mate van corrosie. Radiateur eveneens vervangen door een nieuw exemplaar.
Bij het loshalen van radiatorslangen bleek dat overal een roest-achtige aanslag zat. Kennelijk is ooit rondgereden met gewoon water in plaats van koelvloeistof. Het zou me niks verbazen als de thermostaat ook door corrosie bleef hangen. Bijna alle slangklemmen waren in elk geval gecorrodeerd. Heeft nog aardig wat tijd en moeite gekost om deze te verwijderen.
Alle uitlaatkleppen stonden veel te strak, dat wil zeggen dat ze feitelijk geen enkele speling hadden. Betekent datze kleppen wellicht niet goed meer hebben afgesloten, en betekent dat de kans op een verbrande klep aanzienlijk is geweest. Klepspeling is nu overal weer goed, waarbij het noodzakelijk was om sommige stelplaatbusjes iets af te slijpen. Zoals het er nu naar uitziet loopt de motor weer mooi, en lijkt het zo te zijn dat er geen klep verbrand is.
Bougies waren allemaal enigszins rond geworden op de elektrode aan de kant van de mantel. Er zitten nu nieuwe bougies in.
Verdeler is ook meteen maar uit elkaar gehaald voor een check, maar zag er verrassend goed uit.
En last but not least: een spiksplinternieuwe distributieriem.
Kortom: een flink aantal belangrijke zaken zijn nu aangepakt, en ik zou dus weer even vooruit moeten kunnen. Kan ik éindelijk die MBC er eens in monteren...