warme start en koelwater (diagnose: koppakking NIET lek!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
1. Ik heb een lastige warme start. Koude start gaat prima (en op benzine, want LPi). Bij warme start duurt het een seconde langer voor de motor aanslaat, deze bokt dat wat, valt een keer terug naar 500 toeren per minuut, en neemt uiteindelijk een stabiel stationair toerental aan van ongeveer 700 tpm. De auto schudt dan wat, alsof ie op drie cilinders loopt. Pas als de auto na een paar honder meter op gas overschakelt loopt de auto weer mooi. Vervuilde benzine-injector? Ik heb ook al geprobeerd weer handmatig op benzine over te schakelen om te kijken of de motor met warme motor op benzine ook niet helemaal mooi stationair loopt. Dat is het geval: ook met warme motor een wat bokkige manier van stationair lopen op benzine. Rijden gaat goed en soepel, alleen stationair loopt ie dan niet mooi.
2. Ik heb het nog niet nauwkeurig bijgehouden, maar ik geloof dat ik koelwater verlies. Ik heb na aankoop het expansievaatje netjes tot de max-lijn gevuld, en vanochtend - na een vrij korte rit- bleek na inspectie dat het niveau was gezakt tot halverwege tussen de min en max streep van het vaatje. Sindsdien is er een paar honder kilometer gereden. Ik zie zo gauw geen plassen of lekkages aan slangen. Wel heb ik het idee dat de radiateur hier en daar wat wit uitgeslagen is. Wat me ook opgevallen is: de meter van de koelwatertemperatuur staat een fractie rechts van het midden, maar blijft daar wel stabiel staan bij warme motor. Bij mijn 740 stond de meter eerder een fractie links van het midden.
Iemand ideeen/ suggesties ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Deze vraag stelde ik ook, toen ik mijn LPT net had. Iedereen beaamde dat dat inderdaad zo was, waaruit ik opmaakte dat dat dan normaal is.Wouter1973 schreef : Wat me ook opgevallen is: de meter van de koelwatertemperatuur staat een fractie rechts van het midden, maar blijft daar wel stabiel staan bij warme motor. Bij mijn 740 stond de meter eerder een fractie links van het midden.
Overigens, verloor de mijne ook koelvloeistof. Zie hierover dit draadje: <a href="/node/21647">Noodzakelijk onderhoud, bleek achteraf.</a>Wie weet. De dop kan er ook koelvloeistof uit laten ontsnappen.Ik houd aan, koud tot min en warm tot max. Zolang dat zo is, maak ik me niet druk. Die reparatie heeft verlies trouwens wel opgelost, obviously...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bellen = uitlaatgas = niet de bedoeling, toch? Ik zie het niet alleen stromen, ik zie ook echt belletjes verschijnen, elke paar seconden twee a drie belletjes. Ze komen van onder het expansievaatje. Is er theoretisch een mogelijkheid dat de belletjes niet door een lekke koppakking worden veroorzaakt dan?Jerry schreef : Wouter dat hoeft de koppakking niet te zijn maar wat je ziet kan ook de retour koelvloeistof van de turbo zijn.Altans dat is mijn idee.Als ik in mijn expantievat kijk zie ik het ook stromen als ik een beetje gas geef maar ik zie geen bellen.Het dunne slangetje van de radiator naar je expantievat kan je even lostrekken en in je expantievat houden.Als daar bubbels uitkomen lijkt me dat minder goed.Iemand anders nog tips?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Intussen is de MBC en Turbodrukmeter ook aangekomen, na komende woensdag ga ik daar mee aan de slag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb ook een 940Lpt B230FK LPi gehad met dezelfde problemen van verdwijnen koelvloeistof. Had alle rubbers van de turbo nog vervangen (oliekoeling) maar bleef een witte uitlaat rook houden. Na vervanging koppakking alle problemen verholpen.
Groeten en succes,
Jeen
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Koelwater dat te heet wordt kan ook verdampen als de dop van het expansievat is gehaald want dan is de druk lager in het koelsysteem. Dus misschien zijn de belletje kokende koelvloeistof. Zeker bij een bloedhete turbo kun je zoiets wel verwachten. Iets dergelijks heb ik in mijn expansievat ook gezien na een ritje op de snelweg. En dat deed hij 2 jaar geleden, sindsdien is er niks dramatisch te merken geweest aan de koppakking.Wouter1973 schreef : Bellen = uitlaatgas = niet de bedoeling, toch? Ik zie het niet alleen stromen, ik zie ook echt belletjes verschijnen, elke paar seconden twee a drie belletjes. Ze komen van onder het expansievaatje. Is er theoretisch een mogelijkheid dat de belletjes niet door een lekke koppakking worden veroorzaakt dan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-