Koelvloeistof blijft te koud,ook na langere rit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een opwarmend blok met uitzettend steeds heter wordend koelwater dat nergens anders heen kan drukt die veer best open, desnoods met geweld (stoom). Ik ben wel blij met de constructie dat in 80% van de gevallen de thermostaat in open toestand blijft hangen als ie kapot is...Baseman schreef : De veer in de thermostaat drukt hem wel dicht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas je hebt de melk horen klotsen maar je weet niet waar de tepel hangt -gdehaas schreef :
Thermostaat is gewoon kapot. die dingen blijven idd open staan als ze kapot gaan.Baseman schreef : Waarom de thermostaat?
Lijkt me niet, er staat namelijk bergens dat het koelwater ook echt niet op temperatuur komt, alleen dat de meter het niet aangeeft.
Als alle slangen en de radiator gewoon normaal op temperatuur komen, zou ik de thermostaat lekker laten zitten.
Even logisch denkend:Als de thermostaat stuk is, blijft ie of open of dicht staan.Volgens mij dicht. Als dat zo is, dan wordt het blok abnormaal warm, is niet goed en op 3 kwartier rijden merk je dat echt wel.In het ergste geval loopt ie gewoon vast.
Open blijven staan kan alleen als hij zou blijven hangen, maar dan zou het blok op temperatuur komen, maar tijdens opwarmfase hooguit minder goed lopen en de kachel wordt pas later warm.
Er mee door rijden is veel duurder dan het ding vervangen. Auto gaat nogal wat meer gebruiken nl.
De radiator heeft een dusdanige overcapaciteit dat de motor nooit op temperatuur komt als de thermostaat open blijft staan.
Net wat G. de Haas zegt: doe niet eigenwijs en vervang de thermostaat, kost weinig en is voor 100% zeker de oplossing. Tempsensoren gaan bij deze auto's vrijwel nooit stuk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weet ik allemaal wel en eigenwijs zal best, waar de tepel hangt weet ik na anderhalf jaar aanschouwing van borstvoeding ook wel, ik wil gewoon weten hoe het WERKT. Punt.solexpaul schreef : Bas je hebt de melk horen klotsen maar je weet niet waar de tepel hangt -
De radiator heeft een dusdanige overcapaciteit dat de motor nooit op temperatuur komt als de thermostaat open blijft staan.
Net wat G. de Haas zegt: doe niet eigenwijs en vervang de thermostaat, kost weinig en is voor 100% zeker de oplossing.
Die overcapaciteit snap ik, dat ie dan niet op temperatuur komt, snap ik ook. Het gaat mij om de kans dat het ding blijft dichtstaan. Stoom zal hem best opendrukken, maar dan koelt ie daarna nog minder en gaat het zeker mis met het blok.
Voor zover ik weet (maar leg het me gerust uit, als ik het mis heb) gaat een thermostaat open, doordat er een waselement smeltonder invloed van de temperatuur in de thermostaat. Door het smelten (of zachter worden) gaatde thermostaat meer of minder open.Op deze wijze reguleert de thermostaat de temperatuur.(Ik snap het, toch?)
Maar wat nu, als het waselement stuk gaat? Dan blijft ie toch dicht? Dan heb ik mijn punt toch gemaakt, dat dat ook een mogelijkheid is, als de thermostaat stuk gaat (helemaal los van of het nou eigenwijs/verstandig/onduidelijk/niet slim of weet ik wat is) Het lijkt mij waarschijnlijker, dat het waselement stuk zal gaan, dan dat een van de twee (of drie) pootjes van de thermostaat afbreekt, maar misschien heb ik dat wel mis.
Tuurlijk zou ik hem zelf ook vervangen, bij de geringste twijfel, maar daar gaat het nu niet om.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is een drukveer en de was smelt, waardoor het zich in de thermostaat naar de andere kant van een zuigerelementje kan verplaatsen, waardoor de thermostaat opent. Althans, zo zit het in mijn hoofd en misschien gaat het daar wel mis.henk 940LPT schreef : Nu heb ik zon ding nog nooit in het echt (los) gezien. Maar berust de werking niet op uitzetting van de was bij hoge temperaturen ? En is die veer nu een trek of drukveer ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gewoon even vervangen, kan je kiezen uit drie openingssoorten : 82, 84 of 88 graden watertemperatuur. Nij 82 graden opening zal de verwarming net iets eerder warm worden in de winter.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
1 2 3 4
Een paar plaatjes van defecte thermostaten.
1. De lip is gebroken . De thermostaat staat volledig open. De motor bleef veel te koud.
2. De lip is gebroken. De thermostaat sloeg dicht. De cilinderkop kon vernieuwd worden.
3. Het waselement is lek. De thermostaat ging niet open . Weer een cilinderkop naar zijn grootje.
4. De geleidepen uit de houder geraakt. De thermostaat staat open dus geen schade.
De veer is een drukveer. Het waselement drukt de thermostaat tegen de veerdruk in open als de was uitzet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Update 25 oktober: nieuwe gemonteerd, <a href="/node/22008">zie het andere draadje over thermostaten en ontluchten</a>.