Koelvloeistof blijft te koud,ook na langere rit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 21:46 #1070444 door V700 register
Koelvloeistof blijft te koud,ook na langere rit is gemaakt door V700 register
Vandaag 2x een rit van 3 kwartier gemaakt over binnenwegen, naar het mooie Lauwersoog. De temperatuurmeter van het koelwater kwam niet hoger dan een achtste van de schaalverdeling. Normaal gesproken staat de meter na een kwartiertje rijden iets links van het midden. Met de caravan op de snelweg in het midden of iets rechts ervan. Dus er is iets mis, denk ik, maar wat? De thermostaat misschien? Als die niet meer dichtgaat bij lage temperaturen, kan dan de motor zo koud blijven> Kan je een thermostaat testen? Bijvoorbeeld in heet water leggen, kijken of ie open gaat.... Of heeft het niets met de thermostaat te maken? De temperatuurmeter lijkt wel goed te werken. Want na de tweede rit vanmiddag, na een half uur stilstand, startte ik de motor en toen ging de meter direct naar een kwart van de schaal. Ik denk omdat toen de warmte van het blok, zonder rijwind, is afgegeven aan de koelvloeistof. Alvast dank voor het meedenken! Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 21:56 #1215112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 sensors.
Er ziten twee sensors op het blok. 1 voor de aanduiding en 1 voor de ECU.
Wellicht is de draad van de aanduiding-sensor niet helemaal jofel.Degene waar je het makkelijkste bij kan van de twee, de voorste, is van de meter, de ander, die achteraan zit, is voor je ECU.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 22:18 #1215117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic thermostaat vervangen komt
thermostaat vervangen komt vaker voor ;)

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 22:19 #1215118 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic beruchte thermostaat?
Of zou het misschien toch wel weer de beroemde beruchte thermostaat zijn? Die blijft dan, indien defect, toch contnu openstaan met het omschreven resultaat? Ik vind de gedachtengang niet verkeert, heb exact hetzelde gehad. Even het thermostaatje vernieuwen en bespaar je het uittesten in mams kookpannetje. Kost volgens mij niet veel, nog geen 15 euries of zo, is wel excl. montage.
Gr., G.J.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 22:32 #1215121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic monteren kan je zelf :D
monteren kan je zelf :D

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 22:56 #1215130 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet de thermostaat.
Waarom de thermostaat?
Lijkt me niet, er staat namelijk bergens dat het koelwater ook echt niet op temperatuur komt, alleen dat de meter het niet aangeeft.
Als alle slangen en de radiator gewoon normaal op temperatuur komen, zou ik de thermostaat lekker laten zitten.
Even logisch denkend:Als de thermostaat stuk is, blijft ie of open of dicht staan.Volgens mij dicht. Als dat zo is, dan wordt het blok abnormaal warm, is niet goed en op 3 kwartier rijden merk je dat echt wel.In het ergste geval loopt ie gewoon vast.
Open blijven staan kan alleen als hij zou blijven hangen, maar dan zou het blok op temperatuur komen, maar tijdens opwarmfase hooguit minder goed lopen en de kachel wordt pas later warm.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 23:03 #1215133 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sensor, denk ik ook
Ik dacht ook al na drie kwartier wordt dat blok toch wel warm, ook als de thermostaat open zou blijven staan (hangen). MOrgen maar even weer stukje rijden en dan gewoon voelen. Eventueel voorzichtig expansievat open en dan thermometer erin, lijkt me. Ik meld mijn bevindingen wel... Een fijne avond verder!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 23:05 #1215134 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thermostaat stuk = open?!
Heb precies hetzelfde gehad.
Thermostaat was stuk. Er was een steuntje afgebroken, waardoor hij continu open bleef staan. Klinkt mij ook logischer dat hij altijd open blijft staan als hij stuk is en niet dicht. Veel kan er niet stuk aan zo`n ding, anders dan zo`n afgebroken steuntje.
Simpele controle, slang er af schroeven en je ziet het meteen. Daarna kun je alle andere controles doen, als je het probleem niet hebt gevonden in de thermostaat.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 23:13 #1215135 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewoon stuk
Dat kan toch bijna niet anders?
Door het openstaan van de thermostaat komt het koelwater direct in de radiator. Hierdoor zal het koelwater door rijwind echt niet opwarmen.
Je kunt na een ritje de auto even 10 minuten laten staan en dan kun je vaststellen of de temperatuurmeter wel of niet oploopt.
Je kunt ook bij koude motor de slang vastpakken die vanaf de motor direct naar de radiator loopt. Indien de thermostaat openstaat (toch stuk?) dan wordt de slang vrijwel direct warm bij draaiende motor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2008 23:34 #1215136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als een thermostaat stuk is
als een thermostaat stuk is blijft ie openstaan :d

grjg

Moderators: Jerry Stam