Tips aankoop 87er 760GLE die ruim 2jaar stil heeft gestaan
- André Struis
- Nieuw lid
-
En het moet al wel een hele grote loods zijn om een dergelijke kilometerstand te halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou dat inderdaad even goed uitzoeken. Volgens mij staat in de meeste (zo niet alle) verzekeringsvoorwaarden dat je APK gekeurd moet zijn. Als die voorwaarde er in staat en je bent niet gekeurd, dan vervalt je dekking (betaal dan de premie ook niet).Mathy schreef : Volgens mij mag je zonder APK niet de weg op (misschien dat een weekje nog wel mag, maar de auto staat al twee jaar stil). En als je pech hebt, vind je verzekering dat ook niet goed.
- V700 register
- Nieuw lid
-
mijn 780 V6 (ook een 87) die ik onlangs kocht stond 3 jaar stil, buiten...
had een kapotte knalpot (de voorste) en verder... niets
start onmiddelijk, LPG is nog prima, nergens vloeistofverlies, remt ok, ABS werkt prima...
maar voor 1500€ kon ik die moeilijk laten staan
kosten?
LPG herkeuren (belgisch)
nieuwe knalpot (57€)
dat is het tot nu toe
wel rekening mee houden dat je best alle vloeistoffen veranderd
kost ook wat euri natuurlijk
ALLE hé
dus motorolie, versnellingsbakolie, remvloeistof, koelwater, achteras, olie in stuurhuis...
- V700 register
- Nieuw lid
-
is DAT nou niet een beetje overdreven?k² schreef : ALLE hé ..
dus ook versnellingsbakolie, , , achteras, olie in stuurhuis...
die heb ik 19 jaar nog nooit vervangen (nou ja wel dit jaar een nieuw stuurhuis)
en schakelen als de beste, en de achteras is ook gewoon top.
Ik bedoel, het is niet slecht natuurlijk, maar strikt noodzakelijk...
voor dit soort korte stukjes, lijkt me een beetje te veel van het goede.
Of niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
misschien nuttig om even door te starten met de positieve (laagspanningskant) van de bobine los en ook zekering 1 (als ik het goed heb) los zodat de brandstofpomp niet draait. bij onze 760 die ongeveer 4-6 maanden stil stond duurde het zeker 20 seconde voordat er oliedruk was opgebouwd, draaiende op de startmotor.
1. Check alle vloeistoffen...
2. Motor met de hand een paar slagen ronddraaien.
Dopsleutel op de krukaspoelie en minimaal 2x rond draaien met de automaat in N.
3. Motor starten.
Kijk of ie goed reageert, of er geen grote witte/blauwe pluimen uit de uitlaat komen.
4. Bak in D met voet op de rem... wil ie er vandoor of niet.
5. voet van de rem, wil ie vooruit. (zo nee, vaste remmen)
Een rondje rijden zou ik bij voorkeur niet doen, geen apk, geschorst en niet verzekerd is vragen om gedonder, zeker als ie niet goed blijkt te zijn en b.v. geen goed werkende remmen meer heeft. (indien ie niet 100% droog heeft gestaan heb je roest op de schijven... remt niet al te goed)
Indien je wil rijden, blijf dan van de openbare weg af als je die risico's niet wenst te nemen. (ik begin er niet aan) Als de verkoper dat risico wil nemen kan je dat met hem afstemmen.
Denk er echter aan, 2 jaar stilstand zegt meer dan 'heeft daarvoor goed onderhoud gehad'. Stilstant is niet goed voor auto's.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
je wil niet weten hoe die olie eruit ziet na 100.000 km
ik ga trouwens de wegrijsper van de afbraak 940se overbouwen op de 780tdi
wordt die olie sowieso veranderd
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
In het laatste geval heb je kans op lekkage aan de "spinnekop" van de injectie, dat is een bekende kwaal. Op zich hoeft twee jaar stilstand niet veel te betekenen, al zullen de banden wel afval zijn en kan je ook rekenen op vastzittende remzuigers, tenzij je veel geluk hebt.
Verder natuurlijk goed controleren op roest, en eigenlijk zou ej emt een aantal andere exemplaren willen rijden ter vergelijk: de verschillen kunnen erg groot zijn. Zelf heb ik altijd gevoelsmatig gekeken of de motor en bak "goed" liepen, dat wil zeggen soepel, onmerkbaar schakelend en snel. Afwijkingen in geluid of schakelgedrag merk je alleen als je de auto's erg goed kent.
Beste advies: vraag iemand mee die verstand van de V6 heeft. Oh, en de wagen mag niet duur zijn, aangezien je inderdaad nog wel wat herstelkosten mag verwachten na stilstand. En de V6 is niet direct heel goedkoop aan onderdelen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zit ie vast dan laat je hem lekker staan.
en goed kijken naar roest ! want dat kunnen ze !(bandenbakachter,schutboardvoor ,kriksteunen,accubak,en bij 86,87ers achter de stoelen.)
Als je geluk hebt is het een 170PK. uitvoering en geen 156PK. (hebbe hebbe hebbe)

- V700 register
- Nieuw lid
-
hdalhuisen schreef : Als je geluk hebt is het een 170PK. uitvoering en geen 156PK. (hebbe hebbe hebbe)
Hallo,
Wat veroorzaakt het verschil tussen deze 2 vermogens?? ECU, of andere (samenstelling) motor?
Naar aanleiding van al jullie nogal negatieve adviezen mbt rijden heb ik een setje groen platen van mn garage geleend. (kan ik bij evenrtuele aanhouding ook melden dat ik op weg naar de garage ben voor de apk!!)
Verders nog tips voor mij??
Ik heb trouwens begrepen dat de motor gewoon loopt.....
Fijn weekend allemaal!!