Tips aankoop 87er 760GLE die ruim 2jaar stil heeft gestaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aanstaand weekend ga ik kijken naar een mooie lichte 87er 760GLE!
De auto staat echter al geruime tijd stil (ruim 2jr) De auto heeft (voor zover ik weet) altijd binnen gestaan. en is voorheen ook goed onderhouden. Nu vraag ik me af wat wijsheid is...
Graag wil ik WEL voor de aankoop met de auto rijden, wil tenslotten wel weten of en hoe die rijdt. Hoe kan ik dit het beste aapakken?
Het liefst rijd ik er voor de aankoop niet te ver & lang mee aangezien er geen geldige apk op zit & de auto geschorst is.
1. Gewoon starten, en (indien die t gelijk doet) rustig een stukkie rijden en dan eea proberen? Na het weekend wil ik er dan als alle papierwerk geregeld is (op APK na) gelijk 70km mee naar huis willen rijden om vervolgens alle vloeistofffen te vervangen)
2. starten en poos stationair laten draaien (likt mij nie, maar je weet maar nooit) en dan even testen?
3 starten en klein stukje rijden (basic test) en dan per auto ambulance naar huis en alle vloeistoffen vervangen)
De eerste geniet uiteraard mijn voorkeur, echter weet ik niet hoe "slim" dit is aangezien ie al een geruime tijd stil staat. Echter denk ik dat als er geen rare dingen naar boven komen dit best te doen is.
Misschien kunnne jullie me ook een aantal tips geven waaruit ik zonder te ver te rijden (geen apkm & geschorsd) kan merken in welke staat de moter en bak zijn
Bedankt en wellicht tot ziens op een sleuteldag!!
Greetzz Maarten Buinsma
ps. de auto is stil gezet vanwege gezondheids problemen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voor je antwoord,
De auto heeft (voor zover ik weet) altijd binnen gestaan. en is voorheen ook goed onderhouden.
Dus ik zou niet weten hoe er dan water op de zuigers kan komen?? Gaan lagers dan zo (relatief) snel vast zitten??
ps. ik ben nieuw bij dit model volvo (en al helemaal met dit type motor) dus vergeef me als ik iets (in jullie ogen) stoms zeg...
ps. de auto is stil gezet vanwege gezondheids problemen...
Ik heb eea ook even aangepast.
Greetzz Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar dat spreekt voor zich.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Leuk gevonden, maar de poster van het antwoord was Henk, evenewel zal het antwoord wel duidelijk zijn....M_Bruinsma schreef : Hallo Tornen,
Anyway, ik heb je berichtje op het Volvo-forum.nl ook gelezen.
Ik moet zeggen, dat ik dit niet vaker aan de hand gehad heb, nog durf ik er iets over te beweren.Gevoelsmati, lijkt me dat een auto er wel tegen moet kunnen, ik zou zelf waarschijnlijk de motor staionair op temperatuur laten komen, nagaan in de tussentijd of de dingen die erop zitten werken en (NIET OP DE OPENBARE WEG) een stukje rijden, nadat je gechecked hebt, of alles er wel in zit (benzine, stuurbekr.olie, remolie, koelvloeistof en dat soort zaken. Leeghalen van de brandstoftank kan ook zinvol zijn, al weet ik niet of er hier al een plastic tank in zit, of niet. Aan de andere kant, als het filter verstop, zit er voor 2 tientjes (als je het zelf doet) meestal wel een nieuwe onder.
De pest is, dat je dus niet merkt of er iets mis is, als je snelheid maakt, grotere afstand rijdt en dat soort spul, simpelweg omdat ik je zeker ten stelligste zal afraden om er de weg mee op te gaan, zonder verzekering. (kijk maar wat je daarmee doet)
Is het toevallig een bekende van de vereniging? Stuur me anders eens de gegevens van de auto, wie weet is ie inderdaad al eens langs gekomen.
De meeste zorgen zou ik me maken over de accu, maar vooral de banden, die worden met twee jaar stilstaan meestal niet beter. Nou is een setje winterbanden zo gekocht en zou ik die bij twijfel eronder schroeven, maar ook daarbij geld, kijk maar wat je ermee doet.
Een en ander hangt natuurlijk helemaal af van de prijs in combinatie met de staat. Een 760 van die leeftijd, die er als nieuw uitziet met weinig kilometers maar voor (laten we zeggen) 5000 euro op gas, daar zou ik zeker een langere proefrit mee willen maken en dan is een rondje over het priveterrein natuurlijk niet handig.kost ie 1000 euri, tsja, dan kun je overwegen hoeveel er kapot aan kan zijn, waar je later achter gaat komen, omdat je geen langere proefrit gemaakt hebt.Als je budget 3000 is, heb je nog 2000 over om dat te fixen, dat boedoel ik er maar mee te zeggen.
Does that make sense?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik zou het niet doen. Volgens mij mag je zonder APK niet de weg op (misschien dat een weekje nog wel mag, maar de auto staat al twee jaar stil). En als je pech hebt, vind je verzekering dat ook niet goed.M_Bruinsma schreef : Na het weekend wil ik er dan als alle papierwerk geregeld is (op APK na) gelijk 70km mee naar huis willen rijden om vervolgens alle vloeistofffen te vervangen)
Een aankoopkeuring voor 5 a 6 tientjes is overigens altijd de moeite waard.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voo de reacties tot zover!!
Utreraard ga ik niet onverzekerd rondrijden, dat lijkt me nl errug onverstandig! een tenaamstelling voor een testrit ga ik niet doen, maar ik heb met mn verzekerings adv. afgesproken dat ik iig het weekend verzekerd ermee kan rijden. Naar huis rijden doe ik bij aankoop pas aankomende week na de tenaamstelling en plaatsing van accu en eventueel banden (over die banden had ik idd niet nagedacht)
Ik heb overigens geen idee of het een bekende van het forum is, ik heb het kenteken nl. nog niet, morgen wel (voor verzekering) dus dan laat ik het je wel even weten.
Het gaat om een benzine auto met 230000 op de teller, de auto is niet al te duur geprijsd.
Ik heb mezelf voorgenomen om alle vloeistoffen te vervangen (mits ik m koop zal ik voor de automaat nog wel een paar vraagjes neerleggen), alle rubbersslangen & steunen ed. te vervangen ( belanrgijke zaken eerst & comfort zaken later), alle filters vervangen, remrevisie (zie mijn zojuist geplaatste "how to" op t volvo-forum) en al dat soort zaken.
Meer tips zijn altijd welkom, met name dan motorisch en over de bak.
Greetzz Maarten