Veel minderverbruiken / rijden zonder katalysator?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij een simpele kleine gebruikswagen als de Suzuki wagon R van mijn vrouw kostte dit jaar een voorpijp met kat (1 geheel) ruim 400 euro.
En zoals reeds gemeld: een 4-gas meting haal je niet zonder werkende kat. En als ie dit niet haalt, voldiet ie niet aan de eisen en in theorie zou je er de weg niet meer mee op mogen.
Erik
940GL estate 1991 LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Beter zou zijn, als de verbrandig zo goed zou zijn, dat je geen katalysator nodig hebt om de uitlaatgassen "schoon" te krijgen. Maar tot die tijd is een katalysator (in goede staat) beter dan geen katalysator. En daar is men echt al jaren uit.jhuijsmans schreef : En of met kat rijden zo veel beter is... men is er nog steeds niet uit.
Er worden niet vier stoffen gefilterd. Er worden een aantal stoffen omgezet in andere stoffen. De stoffen die daarbij ontstaat zijn minder schadelijk dan de stoffen "voor de katalysator".jhuismans schreef : Ok, je hebt 4 stoffen gefiltert, maar je krijgt er weer andere voor terug en daar heeft men niet eens naar gekeken.
Meer verbruik is er alleen, als je katalysator niet meer nieuw is. En "regelmatig vervangen"? Ik vind "om de ... jaren" niet echt "regelmatig". Al is het dat zuiver theoretisch natuurlijk wel.jhuismans schreef : Zolang je met kat rijdt ben je altijd duurder uit: - meer verbruik - regelmatige vervanging
Het milieu wordt er iets minder door belast. En ieder "ietsje" draagt op een wagenpark als het West-Europese best wel bij aan een iets beter milieu.jhuismans schreef : en dat zonder dat er enige voordelen aan zitten voor je.
Misschien interesseert je dat nu nog niet, maar als je straks ooit eens kinderen of kleinkinderen krijg, denk je er misschien anders over.
Zoals ik hierboven al beschreven heb, gaat het er niet om wat er voor ingaat, maar wat er achter uitkomt. Als je door het gebruik van een katalysator de uitlaatgassen half zo smerig kunt maken, mag het gebruik van die katalysator het verbruik verdubbelen, voor je op dezelfde vervuiling uitkomt. En dat doet een katalysator niet.jhuismans schreef : Tot die tijd blijf ik van mening dat minder verbruiken beter is voor de wereld dan zo'n stop in je uitlaat.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy, ik overwoog het niet zozeer, ik zocht antwoorden, ook wat er met restanten gebeurt bij het leegkloppen. In die restanten moet ook platinum zitten, dus het zal zeker een waarde betekenen. Daarnaast wilde ik weten of het rijden zonder kat zou leiden tot schadelijker uitstoot als ik op LPG rijd; juist de LPG is (volgens profile man) reden dat de kat een korter leven is beschoren.Mathy schreef : Aan de ene kant ben je bezig met allerhande milieuvriendelijke zaken, aan de andere kant overweeg je om een katalysator leeg te kloppen. Omdat je volgens de wet op benzine in deze auto geen katalysator hoeft te hebben. Waarom niet gewoon kiezen voor een katalysator? Omdat die van oorsprong op de auto zit en omdat dat voor het milieu het beste is.
Scheelt ook weer een lading fijnstof, die anders vrij komt bij het leegkloppen.
Als ik alles goed begrijp moet ik proberen katloos te gaan rijden (met APK test) en de fijn stoffelijke resten van de kat laten recycleren. En uiteraard, als de kat noodzakelijk blijkt komt die er op, ook al is de APK geen probleem op LPG zonder kat. Maar als het slechts leidt tot meer verbruik (=meer uitstoot) tegen hogere kosten, dan is de keuze niet meer zo moeilijk. Gisteren werd het LPG bij 12 bar (lekker snel) naar binnen gepompt; gemiddeld 1 op 8,25.
Dus het scheelt wel aanzienlijk in het verbruik.
Enfin, later meer!
- V700 register
- Nieuw lid
-
beste optie is om een buis door de katalysator te zetten, want een leeggeklopte kat is niet echt stromingsoptimaal. gewoon een stukkie buis er in vastpuntlassen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wel leerzaam. Ga nu proberen uit te vogelen hoe ik de V-snaar strakker kan zetten; het kreng jankt zelfs met WD40
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn 745 met B230K motor van 1986 heeft op de plaats van de kat een demper zitten, dus als je overweegt om katloos te rijden zou dat een oplossing kunnen zijn.JP Elverding schreef : Enig idee wie mijn vervuilde platinum wil hebben? Zou een mooie oplossing zijn want ik neem aan de modellen zonder kat een rechte pijp hebben waar nu de kat is geplaatst. Zijn er eigenlijk katvrije uitlaatsystemen voor mijn '95-945Lpt (Aut)?
Wel leerzaam. Ga nu proberen uit te vogelen hoe ik de V-snaar strakker kan zetten; het kreng jankt zelfs met WD40
mvg
Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu even hardop denken.De lpt is voorzien van een stukje regeltechniek die via de luchtmassa meter en de lambda sensorzorgt dat de lucht brandstof verhouding altijd optimaal blijft.Daar valt mijn inziens niet veel aan te veranderen.De standaard uitlaat van de lpt kan het allemaal prima aan tot een pk of 200. Haal je de cat weg dan zal de turbo iets eerder opspoelen en krijg je bij wat lagere toerentallen het maximale koppel.Over het hele gebied zal je wat meer vemogen krijgen.En de motor word wat eficienter en dus waarschijnlijk wat zuiniger.Maar je komt er waarschijnlijk ook niet mee door de apk.Blijft dus over een grotere cat.