Veel minderverbruiken / rijden zonder katalysator?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 10:56 #1069772 door V700 register
UPDATE:
Ik heb inmiddels doorgekregen dat het een stuk goedkoper kan, en we kunnen testen of de auto met kale kat APK-waardig is.
Wat ik ook gemerkt heb is dat ik na twee tankbeurten (59 liter) minder ben gaan gebruiken; waar ik normaal reken met (krap) 1 op 7,5 voor lange ritten en een beetje file  haalde ik nu 1 op 8,7 (517 km) De tankstop van zo-even 41,18 liter voor 361 km. Normaal zou de tank op de laatste wolkjes gas drijven.
Heeft die kat zoveel  weerstand dat het verbruik zoveel toeneemt?
Graag jullie reactie!
Bedankt,JohnPeter
PS: hoop morgenavond ergens een PC met webaccess te vinden.

Helaas, de 725.000 kilometers beginnen weer wat tol te eisen; het achterste deel van de uitlaat moet vervangen worden maar ook de kat (2003!) heeft het begeven, kenbaar vanwege een hoop gerammel. Het is nu dus een rammelbak aan het worden die pas eind dit jaar de TLC krijgt die de blauwe tank verdient.
Maar ja, banden en uitlaat moeten APK proof zijn, dus dat moet binnenkort gebeuren.
Nu kreeg ik van iemand het advies om de kat "leeg te maken" waardoor het rammelen stopt. Omdat ik op LPG rijdt (behalve de eerste kilometer, waarop een kat al helemaal niets schijnt te doen) zouden de emissiewaarden moeten voldoen aan de eisen. Als het niet zou lukken kun je altijd nog een katalysator onder hangen.
Ik heb daardoor de volgende vragen:
- Kan een 2.3 LPT katloos door de APK komen?
- Hoe "leeg" je die kat en wat komt er uit? Ik neem aan platina en nog wat gif?
- Zijn er ruil kats?
Profile in Veendam, waar ik goede ervaringen heb, rekent 325 euro voor een achterstuk, en iets van 700 voor kat + achterstuk. Prijzen voor het gedeelte ervoor hadden ze niet. - Zijn dit redelijke (all-in!) prijzen?
- Gaat het voorste deel nooit kapot?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en dankbaar voor het delen van jullie kennis!
Veilige dag,JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 12:01 #1211786 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Rijden zonder kat kan...
Dat kan zelfs zonder problemen, kijk maar naar alles van voor +- '90.

Of het mag is een 2e. Om te beginnen is voor alle benzine wagens van '93 en later (geloof ik) en de G3 gas wagens een 4 gassen test noodzakelijk bij de apk. Die ga je never nooit niet halen zonder goed werkende kat. (en een LPT is de wagen waar een G3 installatie in kan zitten)

Heb je een G2 lpg wagen of een oudere wagen, dan heb je alleen een CO waarde om je zorgen over te maken. Met een goede motor en afstelling is die zonder kat ook te halen.

Het leeg kloppen is redelijk simpel, men neme iets scherps en sla het binnenwerk stuk. Vang het wel op, want er komt veel fijnstof vrij. (en tik geen gat in de behuizing, anders moet je alsnog naar een vervanger op zoek)

Oh, als je inderdaad een G3 installatie hebt... niet miepen en vervangen dat ding. ;) Je hebt al bergen in de wegenbelasting bespaard om de kosten voor eens in de 5 jaar een kat de kat eruit te hebben.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 13:40 #1211795 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind de prijzen absurd.
Ik vind de prijzen absurd. Bij Wytze stond (meen ik) een uitlaat vanaf de kat voor 125 Euro in de lijst. Een pijp met kat kostte ook zoiets. Da's samen 250 Euro. 450 Euro voor het plaatsen lijkt me iets teveel van het goede omdat dat in een uur makkelijk lukt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 13:58 #1211797 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tweedehands?
Tot 1993 fysiek aanwezig (mag het lege omhulsel zijn) CO is bepalend, wordt dan ook gemakkelijk gehaald gezien de wettelijke percentage's die bij deze situatie horen.
Vanaf 1993 fysiek aanwezig en werkend!! 4-gastest wordt dan uitgevoerd en dan val je door de mand met een leeggeklopt exemplaar. CO percentage ligt lager in de regelgeving.
Volgens mij is er genoeg tweedehands te vinden, Wytze, Timen, Estateservices, Nordicar enz.
succes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 13:59 #1211799 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Low profile.

JP Elverding schreef : Profile in Veendam, waar ik goede ervaringen heb, rekent 325 euro voor een achterstuk, en iets van 700 voor kat + achterstuk. Prijzen voor het gedeelte ervoor hadden ze niet. - Zijn dit redelijke (all-in!) prijzen?
- Gaat het voorste deel nooit kapot?

Dat je de auto naar Profile brengt zal ik me maar niet over uitlaten......
Maar voor prijs-vergelijk en nummers, <a href=" members.home.nl/volvoforlife/v700images/prijslijst/ " target="_blank">zie deze drie PDF-jes.Vlampijp, dat voorste stuk, gaat inderdaad volgens mij nooit stuk.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 14:12 #1211801 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Benzine only...
voor gas geld G2/G3 als grens, ongeacht de leeftijd.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 15:13 #1211805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G(een) 3, helaas
Op dit moment is het een G2 installatie, en betaal ik dus de volle mep. Is ook wel een volle, zij het aan TLC toezijnde topper!
Ik houd ernstig rekening (sinds 2007) dat de LPG tankpompcombi vervangen moet worden; wellciht dat er dan ook iets aan het G3 kan gebeuren. Als de zaken zoch ontwikkelen zoals we hopen ga ik loop volgend jaar op onze eigen diesel over; dan gaat de Blauwe Tank in de motteballen om te worden herboren. Ik zal er dan niet veel meer mee rijden dus kan het LPG gedeelte vervallen.Maar hoop is een, realisatie is twee!
Aangezien ik de komende maanden in Amsterdam Zuid Oost moet parkeren zullen de parkeer- en brandstofkosten een beste stoot geld kosten. Met een beetje handig tanken kom ik dan wel aan mijn CU besparingen!
Tot nu toe alvast bedankt voor de hulp!
JohnPeter
(Zal hierna de ondertekening aanpassen: 725.000 staat ook wel aardig. Nummer 3 in de 9** serie van de high mileage club, als ik me niet vergis. Maar dat zijn 92-ers, ik meen zelfs op diesel..)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 22:05 #1211831 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vlampijp toch kapot
Helaas bij de door mij overgenomen 740 sedan 1988 een paar weken geleden was de vlampijp wel aardig kapot.
Diverse gaten waren al eens dichtgelast/gekit ,maar was al bekend bij aankoop, was alleen lastig te vinden bij de fastfitters omdat het een B200e motor was konden ze deze niet zo makkelijk vinden.
Door een particulier garagebedrijf laten vervangen kosten 145 dacht ik uit mijn hoofd inclusief montage.
&#160;

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 22:35 #1211836 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Milieu en wet
Hallo JohnPeter
Aan de ene kant ben je bezig met allerhande milieuvriendelijke zaken, aan de andere kant overweeg je om een katalysator leeg te kloppen. Omdat je volgens de wet op benzine in deze auto geen katalysator hoeft te hebben. Waarom niet gewoon kiezen voor een katalysator? Omdat die van oorsprong op de auto zit en omdat dat voor het milieu het beste is.
Scheelt ook weer een lading fijnstof, die anders vrij komt bij het leegkloppen.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 23:33 #1211846 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aan de andere kant...

Mathy schreef : Hallo JohnPeter
Aan de ene kant ben je bezig met allerhande milieuvriendelijke zaken, aan de andere kant overweeg je om een katalysator leeg te kloppen. Omdat je volgens de wet op benzine in deze auto geen katalysator hoeft te hebben. Waarom niet gewoon kiezen voor een katalysator? Omdat die van oorsprong op de auto zit en omdat dat voor het milieu het beste is.
Scheelt ook weer een lading fijnstof, die anders vrij komt bij het leegkloppen.
Groetjes
Mathy

Aan de andere kant; hij rijdt voornamelijk op LPG en dat is al behoorlijk schoon.Verder rijdt mijn Volvo 740 zonder katalysator ruim 1 op 9; dat is vrij zuinig en draagt ook bij aan een schoner milieu ;)
Van je banden en remmen komt overigens ook een lading fijnstof en die zitten zelfs op de allernieuwste auto's...Stof van slijtende remblokjes, banden en remschijven heb ik nog nooit ergens in opgevangen
Oh, laat ik het maar niet te hard zeggen.Straks rijdt iedereen verplicht met een fijnstof-filter om de auto heen.

Moderators: Jerry Stam