Veel minderverbruiken / rijden zonder katalysator?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 23:46 #1211849 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet helemaal
Hallo Magnet

MaGNeT schreef : Verder rijdt mijn Volvo 740 zonder katalysator ruim 1 op 9; dat is vrij zuinig en draagt ook bij aan een schoner milieu ;)

Helaas is dat niet zo. Een auto die 1 op 7,5 rijdt, kan veel milieuvriendelijker zijn dan een auto die op dezelfde brandstof 1 op 9 rijdt. Het gaat namelijk niet om wat erin danwel eruit komt aan hoeveelheid, maar vooral om wat er van bepaalde stofffen uitkomt. Als er maar half zoveel CO, C, NOx en HC's uitkomen "met catalysator" in vergelijking met "geen catalysator", dan is een auto met catalysator milieuvriendelijker. Ondanks dat er meer brandstof doorheen gaat.

MaGNeT schreef : Van je banden en remmen komt overigens ook een lading fijnstof en die zitten zelfs op de allernieuwste auto's...Stof van slijtende remblokjes, banden en remschijven heb ik nog nooit ergens in opgevangen

We hebben het niet over fijnstof dat in het algemeen vrij komt, maar over fijnstof dat vrijkomt bij het leegkloppen van een catalysator. Deze extra hoeveelheid fijnstof komt niet of nauwelijks vrij, als de catalysator gewoon gerecycled wordt.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 00:05 #1211852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik doelde...

Mathy schreef : Hallo Magnet

MaGNeT schreef : Verder rijdt mijn Volvo 740 zonder katalysator ruim 1 op 9; dat is vrij zuinig en draagt ook bij aan een schoner milieu ;)

Helaas is dat niet zo. Een auto die 1 op 7,5 rijdt, kan veel milieuvriendelijker zijn dan een auto die op dezelfde brandstof 1 op 9 rijdt. Het gaat namelijk niet om wat erin danwel eruit komt aan hoeveelheid, maar vooral om wat er van bepaalde stofffen uitkomt. Als er maar half zoveel CO, C, NOx en HC's uitkomen "met catalysator" in vergelijking met "geen catalysator", dan is een auto met catalysator milieuvriendelijker. Ondanks dat er meer brandstof doorheen gaat.
Ik doelde hier meer op de hoeveelheid geconsumeerde brandstof. Maar ik begrijp je punt.Mijn model heeft overigens geen katalysator en is wat dat betreft origineel.

MaGNeT schreef : Van je banden en remmen komt overigens ook een lading fijnstof en die zitten zelfs op de allernieuwste auto's...Stof van slijtende remblokjes, banden en remschijven heb ik nog nooit ergens in opgevangen

We hebben het niet over fijnstof dat in het algemeen vrij komt, maar over fijnstof dat vrijkomt bij het leegkloppen van een catalysator. Deze extra hoeveelheid fijnstof komt niet of nauwelijks vrij, als de catalysator gewoon gerecycled wordt.Groetjes
Mathy

Misschien is het dan handiger om de katalysator weg te laten en te overbruggen met een pijp?Of een kat-vervanger?
Aan de andere kant; 225 euro voor een nieuwe (niet originele) katalysator is ook nog te overzien.Als hij 100.000km mee zou gaan, zou dat zo'n 0,002 euro per kilometer kosten.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 00:05 #1211853 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic fijnstof
Hallo Magnet
Dan spaar je inderdaad wat fijnstof. Maar ja, wat er achter uit de pijp komt wordt er niet schoner van.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 00:11 #1211856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaar...

Mathy schreef : Hallo Magnet
Dan spaar je inderdaad wat fijnstof. Maar ja, wat er achter uit de pijp komt wordt er niet schoner van.
Groetjes
Mathy

Vandaar m'n overdenking die ik nog toevoegde

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 00:14 #1211857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een gloednieuwe kat heeft
een gloednieuwe kat heeft een verwaarloosbare weerstand. dit is vaak zat aangetoond op een rollenbank.
een gebruikte oude kat is vaak al gedeeltelijk <u>dichtgesmolten</u>, <u>volgekoekt met rommel</u>. zo'n kat heeft geen wel meer tegendruk. m.a.w. het is niet vreemd dat je oude auto ineens minder verbruikt al je de oude kat leegklopt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 08:30 #1211865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goedkoper tanken in Adam zuid oost

JP Elverding schreef : Aangezien ik de komende maanden in Amsterdam Zuid Oost moet parkeren zullen de parkeer- en brandstofkosten een beste stoot geld kosten. Met een beetje handig tanken kom ik dan wel aan mijn CU besparingen!

Hoi,
In Amsterdam Zuid-oost kun je redelijk voordelig parkeren in het Transferium. Even verderop bij een vestiging van de Makro in  De Flinesstraat 9 is de brandstrofprijs gemiddeld 10 tot 15 cent lager dan de snelwegtankstations!
GRoetjes Rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 09:44 #1211868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in een woonwijk
kun je m niet gewoon ergens in een (nette)  woonwijk zetten en dan met de tram verder?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 10:14 #1211872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke?

Jeroen schreef : kun je m niet gewoon ergens in een (nette)  woonwijk zetten en dan met de tram verder?

Had je er één in gedachte? Enige fatsoenlijke optie is volgens mij Ouderkerk a/d Amstel, en dan met bus 300 richting station Bijlmer (er van uitgaande dat ZO de eindbestemming is)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 11:11 #1211875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kijk eens op ebay.de, daar
kijk eens op ebay.de, daar heb je vanaf 100 euro al nieuwe katalysatoren (universele). dan kun je er ook nog een kiezen die wat minder weerstand bied (100 cpi bijvoorbeeld).Misschien is dat een optie als je toch een kat terug wil zetten voor de APK (lijkt me niet nodig). 
Misschien is het interessant als je het bonnetje van de 4-gas meting van de APK kunt vragen (even voor de keuring aangeven dat je het wil hebben), dan kan goed vergeleken worden wat/hoe het effect is.
De katalysator in mijn 240 en andere wagens met 2-3 ton er op zag de katalysator er nog erg goed uit, niets dichtgesmolten of vervuild. misschien wel minder effectief, maar niet echt meer weerstand dan een nieuwe. 
Als je echt wat wil besparen en toch goed voor milieu, JT 3" superflow met 3" kat. kost ook iets van 500 euro maar iemand die ik ken heeft er toch wel een reductie van rond de 10% aan verbruik mee gerealiseerd (gechipte B230FK). Moet je wel van het geluid houden, kan me goed voorstellen dat het voor een dagelijkse auto wat veel kan zijn (geluidsnivo gaat goed, maar op simmige snelheden resonanties/gedreun). Misschien is een 2,5" Simons systeem een mooi compromis, die zijn erg mooi voor dagelijks gebruik lijkt me. 

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 12:01 #1211877 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Kat -> stop in de uitlaat
Zo'n kat is inderdaad een stop in de uitlaat. Vers heb je er weinig last van (in het verbruik merkt je het wel), maar als ie ouder is is ie inderdaad meestal dicht gesmolten.

En of met kat rijden zo veel beter is... men is er nog steeds niet uit. Ok, je hebt 4 stoffen gefiltert, maar je krijgt er weer andere voor terug en daar heeft men niet eens naar gekeken.

Zolang je met kat rijdt ben je altijd duurder uit:

- meer verbruik
- regelmatige vervanging

en dat zonder dat er enige voordelen aan zitten voor je.

Ik persoonlijk ben erg blij zonder roetfilter rond te rijden, zodra dat kreng verplicht wordt of je een financieel voordeel hebt om 'm te plaatsen (lees minder wegenbelasting/lagere km toeslag) zal ik er pas aan gaan. Tot die tijd blijf ik van mening dat minder verbruiken beter is voor de wereld dan zo'n stop in je uitlaat.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam