slippen automaat V90 af te stellen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2008 23:14 #1212446
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic help me eens
een hogere factor betekent minder toeren?Piet22 schreef : Uit het specificatieblad blijkt dat de overbrengingsverhoudingen in de vierde versnelling verschillen: 0,75:1 en 0,70:1.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2008 10:47 #1212458
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic overbrenging
Volgens mij eerste getal omdraaiing ingaande as of te wel motorzijde, tweede getal uitgaande as of te wel wielenzijde. Dus lager eerste getal minder toeren.
Groet Martin
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2008 20:32 #1212497
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar toch!
na wat onderzoek lijkt het erop dat de 40 en 43 nagenoeg dezelfde automaten zijn. Dit betekent dat er toch iets af te stellen moet zijn: zou de slip toch niet af te stellen zijn, iemand ideeën?
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-09-2008 14:25 #1212608
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic slippen
In de bak, als hij goed werkt en buiten de schakelmomenten om, slipt er niks. Blijft over: de werking van de koppelomvormer en het inschakelen van de lock-up. Volgens data booklet: er zijn 3 koppelomvormers beschikbaar met verschillende stall-speeds(K-factor). De oudere TCMs (1993-94) schakelen lock-up in, in de 2e versnelling. Uit eigen ervaring, wanneer in bak zelf (excluis koppelomvormer) iets slipt, krijg je een foutmelding, pijl gaat knipperen en hij gaat in een noodloopprogramma. Trouwens iedere controle van een automaat begint met controleren van de oliedruk liefs voordat je een stall-speed test doet.
Groet Martin
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-09-2008 19:00 #1212688
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn duit dan maar
Een tijdje geleden heb ik 1 en ander gepost over een schakeling welke de koppelomvormer pas bij hogere snelheid inschakelt. Deze schakeling had ik zelf ontworpen en ik schakelde de klep voor de koppelomvormer gewoon in middels schakelen van een transistor. Op de snelweg uitte hiermee het terugschakelen naar de 3-e versnelling en weer opschakelen naar de 4-e in ferme klappen, dwz de versnelling werd hard ingeschakeld. Reden is dat ik de transistor tot ver in het verzadingsgebied uitstuurde (wat je normaal doet als je een transistor gebruikt als schakelaar). Ik kreeg dus hiermee het vermoeden dat de koppelomvormer normaal "langzaam" werd in en uitgeschakeld door de stuureenheid voor een soepel verloop van de versnellingen! Het schakelen van de koppelomvormer dmw de transisitor heb ik vervangen door een relais zodat het stuursignaal van de controle module nu direct wordt doorgegeven en het harde schakelen was verdwenen. Ik vermoed dat ook de kleppen of solenoids voor de gangwissels/versnellingen soepel worden in en uitgeschakeld in plaats er direct 12V op te zetten, en omgekeerd: de spanning langzaam laten afbouwen naar gelang de situatie van schakelen. Best slim, het zal wel gepatenteerd zijn. Moet je even opzoeken met Google.
Probleem van te weinig slip kan misschien zijn dat de kleppen/solenoids beetje blijven hangen! Neem ze eens uit (gaat gemakkelijk) en maak ze eens schoon. Misschien dat het helpt. Het slippen is niet af te stellen, ik krijg de indruk (weet het wel zeker) dat het soepele schakelen wordt ingeleid door het "langzaam" electrisch bedienen van de solenoids. Met je controle module zal niets mis zijn.
Succes,
Robert
Probleem van te weinig slip kan misschien zijn dat de kleppen/solenoids beetje blijven hangen! Neem ze eens uit (gaat gemakkelijk) en maak ze eens schoon. Misschien dat het helpt. Het slippen is niet af te stellen, ik krijg de indruk (weet het wel zeker) dat het soepele schakelen wordt ingeleid door het "langzaam" electrisch bedienen van de solenoids. Met je controle module zal niets mis zijn.
Succes,
Robert
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-09-2008 12:02 #1212710
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic koppelomvormer-lockup
Robert, met koppelomvormer bedoel je lock-up koppeling?
groet Martin
groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2008 18:49 #1212780
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ehh...
sorry. ja, de lock-up natuurlijk!
Robert
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2009 08:27 #1225622
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe inzichten
Om een oud thema weer eens bovenaan te zetten, ben ik tot weer een aparte ontdekking gekomen. Als de bak in de winterstand staat, rijdt hij weg uit stilstand in de 3. Dat mag bekend zijn dus dat is geen nieuws. Wat mij echter opviel was dit: op de snelweg schakelt de bak bij volgas (niet kickdown!!) vanaf pakweg 90 niet meer terug naar 3 (als hij dus in de winterstand staat). Ook schiet hij in de winterstand later uit zijn lockup (in 4) dan met de winterstand uitgeschakeld.
Ik kwam daar toevallig achter toen ik vergeten was met de gladheid van afgelopen weken de winterstand uit te zetten. Het viel mij op dat de bak minder onrustig was op de snelweg en pas in 3 wilde bij de kickdown. Nu nog dat slippen minder en ik begin langzaam deze automaat te waarderen.
Ik kwam daar toevallig achter toen ik vergeten was met de gladheid van afgelopen weken de winterstand uit te zetten. Het viel mij op dat de bak minder onrustig was op de snelweg en pas in 3 wilde bij de kickdown. Nu nog dat slippen minder en ik begin langzaam deze automaat te waarderen.
Moderators: Jerry Stam