slippen automaat V90 af te stellen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 21:25 #1069743 door V700 register
slippen automaat V90 af te stellen? is gemaakt door V700 register
is het mogelijk deze af te stellen. Ik vind dat hij wat veel 'slipt' als je het zo al mag noemen. Laatsts reed ik in een andere V90 waarbij ik het idee had dat de automaat wat beter aan het gas plakte zeg maar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 21:51 #1211710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee en ja, toch wel
De slip in de bak wordt bepaald door enkele parameters die in princiepe NIET zijn af te stellen, omdat ze mechanisch bepaald zijn.
RobertM heeft een tijdje terug ge-experimenteerd met een extra schakelaar om de lock-up later in te laten komen maar daar was niet iedereen het mee eens, dacht ik. Het verhaal is wel ergens terug te vinden en nu ik er over begin, ben ik toch weer nieuwsgierig hoe het is afgelopen.
Robert ? Zeg het maar ...
Je kunt wel de automaat een keer flushen. Draaiend leeg laten spuiten en aan de andere kant meteen weer nieuwe olie toevoegen. Gewoon doorspoelen dus en ik kan u zeggen dat het enorm kan schelen qua schakelgedrag. Normaal is de bakolie zacht rood-roze dus de kleur is een indicatie voor de vervuiling van de olie en indirect een maat voor de hoeveelheid slip in je bak.
Een gevalletje sleuteldag, lijkt me zo. Nordicar? Carlo misschien? Alles binnen 2 maanden uit te voeren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 21:53 #1211711 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo
Zo ver ik weet is het niet af te stellen.
Er zitten dacht ik soort duwbanden op en die zijn dan wat versleten.

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 22:33 #1211712 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Nou,
praktisch valt er niet veel af te stellen. Theoretisch kun je aan de elektronica en aan de hydrauliek (dwz andere koppelomvormer, de veren bij de elektromagnetische kleppen veranderen, ander frictie materiaal installeren) dingen veranderen zodat de schakel eigenschappen ook veranderen. <a href=" www.importperformancetrans.com/toyotaauto.shtml#main " target="_blank">Hier een bedrijf die wat aanpassingen heeft voor de A340E en A341E wat in principe de dezelfde bak is. Maar laten sleutelen aan een automaat is duur.
Groet Martin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 22:49 #1211713 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wanneer vervangen?

960 estate 1996 schreef : Zo ver ik weet is het niet af te stellen.
Er zitten dacht ik soort duwbanden op en die zijn dan wat versleten.

is vervangen van die banden duur?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 22:56 #1211716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank je

MSuidgeest schreef : \RobertM heeft een tijdje terug ge-experimenteerd met een extra schakelaar om de lock-up later in te laten komen maar daar was niet iedereen het mee eens, dacht ik. Het verhaal is wel ergens terug te vinden en nu ik er over begin, ben ik toch weer nieuwsgierig hoe het is afgelopen.

Dank je, dat stuk heb ik met grote aandacht gevolgd toen. Het gaat echter over de lockup die bij mij in drie en vier werkt. Ik zou graag minder slip willen in alle versnellingen, zoals ik ook meende te merken bij de leen V90 waarin ik reed.
Oja, voor de statistieken: flushen en olie vervangen is vorig jaar gebeurd.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2008 23:46 #1211722 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet duwen, maar remmen
Hallo Frits

960 estate 1996 schreef : Er zitten dacht ik soort duwbanden op en die zijn dan wat versleten.

Er zitten geen duwbanden op, die voor de aandrijving zorgen, maar rembanden, die planetaire stelsels afremmen (of niet). Dit afremmen gebeurt alleen op momenten dat de bak schakelt. Zijn die banden versleten, dan zal dat afremmen van die stelsels wat langer duren en dus ook het schakelen.
Onderstaande link leidt je naar een plaatje waarop de werking van die banden (voor de techneut) te herkennen is. Helaas weet ik niet hoe ik een .swf in en draadje zichtbaar kan maken, dus je zult even moeten klikken. <pre><a href=" static.howstuffworks.com/flash/automatic...on-gears-diagram.swf " target="_blank"> static.howstuffworks.com/flash/automatic...on-gears-diagram.swf BTW je kunt met de pook bewegen. 
Groetjes
Mathy

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2008 07:16 #1211723 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Hoi
Wat je zou kunnen proberen is:
Bak flushen, andere (originele) olie erin (ivm dikte), of als je elektronica expert bent de mapping van de lockup tijden in de computer aanpassen. Er zijn verschillende lockup mappings in diverse modeljaren gebruikt.

gr. Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2008 11:50 #1211726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niets van doen met de lock-up
hallo,
even voor de duidelijkheid:
- flushen en de hele santekraam is al gebeurd (ondanks dat de olie er nog goed uit zag)
- de lock-up heeft het niets mee van doen; wat ik bedoel is de slip die de bak heeft nog voordat hij in de lockup springt, dus tijdens het optrekken in 1, 2 en 3 (mijn bak lock-upt niet in 1, 2 en 3 (indien in D gezet).

kortom: als ik op de rem ga staan en gas geef, maakt hij meer toeren dan een vergelijkbare V90
Wat zou dat kunnen zijn? 

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2008 22:52 #1211755 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Ik weet het natuurlijk niet zeker maar..............
Voor zover ik weet zit er een elektronisch gestuurde automaat onder de V90; Aw 30-40 of AW 30-43 (echt anders dan de zf22 of de aw 70-71, deze zijn hydraulisch gestuurd). Deze automaten horen ook in hun 2e en 3e versnelling hun lock-up te gebruiken (zie onderstaand tabel) Als dat niet het geval is dan is er iets niet goed en maakt de motor inderdaad meer toeren bij het optrekken en afremmen.
LOCK-UP SPEED SPECIFICATIONS (1) (2)Application MPHAW30-40Economy ModeLock-Up ON2nd Gear ...................................................... 253rd Gear ...................................................... 654th Gear ...................................................... 90Lock-Up OFF2nd Gear ...................................................... 193rd Gear ...................................................... 594th Gear ...................................................... 82Sport ModeLock-Up ON2nd Gear ...................................................... 503rd Gear ...................................................... 764th Gear ..................................................... 127Lock-Up OFF2nd Gear ...................................................... 403rd Gear ...................................................... 714th Gear ..................................................... 122AW30-43Economy ModeLock-Up ON2nd Gear ...................................................... 293rd Gear ...................................................... 504th Gear ...................................................... 92Lock-Up OFF2nd Gear ...................................................... 193rd Gear ...................................................... 594th Gear ...................................................... 71Sport ModeLock-Up ON2nd Gear ...................................................... 433rd Gear ...................................................... 794th Gear ..................................................... 108Lock-Up OFF2nd Gear ...................................................... 373rd Gear ...................................................... 684th Gear ..................................................... 100

Groetjes Bouke 

Moderators: Jerry Stam