slippen automaat V90 af te stellen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2008 23:00 #1211756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen 2
H!
dank je voor het meedenken. Het is bekend dat deze versie automaten in de V90 niet meer in de 2 (en 3 in standje D) in de lockup gaat (wel lockup in 3 als de automaat in drie staat). Ik vergelijk ook twee identieke V90's met elkaar. Om een andere vergelijking te maken: als ik in 1 met-vol-op-de-rem op gasgeef, maakt de mijne tegen de 2600 toeren en die ander tegen de 2300. Dus in deze fase is er nog geen sprake van een lock-up. Ook springt de lockup er natuurlijk af als je meer vermogen vraagt, en dan valt me ook op dat de mijne minder aan het gas plakt dan degene waar ik laatst in reed.
gr Martijn 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2008 23:28 #1211757 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Weer wat geleerd, niet in z'n 2e dus.
Dit heb ik nog voor je kunnen vinden, maar ik hoop niet dat dat het is.
STALL SPEED TEST
1) Operate engine and transmission at normal operatingtemperature. Connect tachometer to vehicle and ensure it is visible todriver. Apply parking brake and block all 4 wheels.CAUTION: DO NOT maintain stall speed RPM for more than 5 seconds.Transmission damage may occur.
2) Ensure A/C is off. Start engine, apply brakes and placetransmission in "D" position. Depress accelerator to full throttle andnote maximum RPM obtained. Repeat test in "R" position. For stallspeed specifications, see STALL SPEED SPECIFICATIONS table.
STALL SPEED SPECIFICATIONSTransmission RPMAW30-40 ........ 2700AW30-43 ........ 2100
3) If stall speed RPM recorded is lower or higher thenspecified, check fluid color and odor. If fluid color and odor isnormal, replace torque converter. If fluid is discolored or has aburnt smell, manufacturer recommends replacing transmission as anassembly.
NOTE: If stall speed RPM is greater than 600 RPM lower thanspecification and poor acceleration exists, torque convertermay be faulty.
Groetjes Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 08:36 #1211777 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 43
kijk! Vlgs mij heb ik de 30-43 en dan is het toerental dus te hoog
wat is een torque converter? Koppelomvormer?
Hoe raakt zoiets defeect?

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 13:10 #1211793 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic moedig
Ik vind het behoorlijk moedig dat je een stall-speed test gedaan hebt. Eigenlijk grappig dat ze het een stall-SPEED test noemen terwijl je niet van de plaats komt maar dat terzijde. Als het stall toerental meer als 600 rpm LAGER is, kan er een probleem zijn met de koppelomvormer maar dat is bij jouw niet het geval. Gaan we weer verder in engels
If the stall speed in D range is higher than specified without the rear wheels rotating:
  1. line pressure too low
  2. forward clutch slipping
  3. No.2 one-way clutch nor operating properly
  4. O/D one way clutch not operating properly
wel zeker weten dat je een 30-43 bak hebt anders goed kijken op de bak zelf.Overigens als de bak niet in de noodloop gaat en verder geen foutmelding geeft zou ik er niets aan veranderen.
Groet Martin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2008 21:40 #1212352 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij deze

MSuidgeest schreef : RobertM heeft een tijdje terug ge-experimenteerd met een extra schakelaar om de lock-up later in te laten komen maar daar was niet iedereen het mee eens, dacht ik. Het verhaal is wel ergens terug te vinden en nu ik er over begin, ben ik toch weer nieuwsgierig hoe het is afgelopen.
Robert ? Zeg het maar ...

Ik ben weer terug op het forum. Tijdje afwezig geweest. Hoewel dit niet over het gevraagde probleem gaat is het antwoord op jouw vraag: prima! De bak schakelt de lock-up niet meer in onder de 80km/u (heb hem wat bijgesteld: voorheen was dat 90km/u). Dit rijdt veel soepeler in de stad dan dat de bak al bij 4km/u de lock-up inschakelt. De olie is nog steeds rood, niet bruin. Maar goed, als je normaal rijdt lijdt de bak er niet onder: ze schakelt bij accelereren standaard af fabriek de lock-up ook uit en dan wordt de bak toch behoorlijk belast.
Robert

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2008 11:38 #1212377 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hier een Volvo
Hier een Volvo specificatieblad van de motoren van de V90:
<a href=" i526.photobucket.com/albums/cc347/Piet22...tions1997_Page_2.jpg "> i526.photobucket.com/albums/cc347/Piet22...tions1997_Page_2.jpg
Volgens Volvo heeft de 6304S1 (204pk) motor de AW43 automaat en de 6304S2 (180pk) motor de AW40 automaat.
Als de 6304F2 hetzelfde is als de 6304S2 dan zou jij dus een 180 pk motor hebben en dus een AW40 ipv AW43 automaat.
En dan komen die 2600 toeren van jou aardig overeen met de 2700 toeren uit de post van Bouke
Klopt dat?
Het slippen wordt toch ook beinvloed door de schakelaars Economy/Sport/Winter ?
Dus de slip moet ook electronisch te beinvloeden zijn.
Zit hier niet iets fout bij jou? Merk je nog verschil tussen deze standen? Mischien staat de automaat in een soort winter-stand?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2008 13:14 #1212389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verklaring
Dank je.
Dát verklaart idd het verschil, ik heb de F2 dus 180 en ik heb gereden in een 204 dus met AW43 (altijd gedacht dat ik een AW43 had)
weet iemand wat de verschillen zijn (behalve de slip) tussen de AW43 en AW40?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2008 14:19 #1212395 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Uit het specificatieblad
Uit het specificatieblad blijkt dat de overbrengingsverhoudingen in de vierde versnelling verschillen: 0,75:1 en 0,70:1.
Verder blijkt uit de grafieken dat de vermogenscurve van beide motoren tot ca 5000 rpm ongeveer gelijk is: bij 5000 rpm leveren ze allebei ca 180 kW.
Alleen bij hogere toerentallen loopt de 204 pk motor dan nog verder op in vermogen en de 180 pk niet meer.
Bij lagere toerentallen daarentegen lijkt de 180 pk motor iets meer koppel te hebben: bij 2000 rpm 240 Nm tegen 220 Nm voor de 204 pk motor.
Er staat mij vaag iets bij dat ik ergens gelezen heb dat de 180 pk motor beter geschikt/bedoeld zou zijn voor het trekken van caravans. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2008 14:26 #1212397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPT

Piet22 schreef : Bij lagere toerentallen daarentegen lijkt de 180 pk motor iets meer koppel te hebben: bij 2000 rpm 240 Nm tegen 220 Nm voor de 204 pk motor.

Dan doet een LPT hier niet zoveel voor onder: 230Nm @ 2300 rpm. Natuurlijk niet zo soepel als de 6 cilinder lijnblokken.

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2008 15:33 #1212400 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic pocket data booklet
Heb je <a href="/files/Volvo_DataPocket_700-900.pdf" target="_blank">hier</a> al gekeken voor transmissie specs? Vanaf boekpagina 101 of pdf pagina 53.
Groet Martin

Moderators: Jerry Stam