slippen automaat V90 af te stellen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
dank je voor het meedenken. Het is bekend dat deze versie automaten in de V90 niet meer in de 2 (en 3 in standje D) in de lockup gaat (wel lockup in 3 als de automaat in drie staat). Ik vergelijk ook twee identieke V90's met elkaar. Om een andere vergelijking te maken: als ik in 1 met-vol-op-de-rem op gasgeef, maakt de mijne tegen de 2600 toeren en die ander tegen de 2300. Dus in deze fase is er nog geen sprake van een lock-up. Ook springt de lockup er natuurlijk af als je meer vermogen vraagt, en dan valt me ook op dat de mijne minder aan het gas plakt dan degene waar ik laatst in reed.
gr Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
STALL SPEED TEST
1) Operate engine and transmission at normal operatingtemperature. Connect tachometer to vehicle and ensure it is visible todriver. Apply parking brake and block all 4 wheels.CAUTION: DO NOT maintain stall speed RPM for more than 5 seconds.Transmission damage may occur.
2) Ensure A/C is off. Start engine, apply brakes and placetransmission in "D" position. Depress accelerator to full throttle andnote maximum RPM obtained. Repeat test in "R" position. For stallspeed specifications, see STALL SPEED SPECIFICATIONS table.
STALL SPEED SPECIFICATIONSTransmission RPMAW30-40 ........ 2700AW30-43 ........ 2100
3) If stall speed RPM recorded is lower or higher thenspecified, check fluid color and odor. If fluid color and odor isnormal, replace torque converter. If fluid is discolored or has aburnt smell, manufacturer recommends replacing transmission as anassembly.
NOTE: If stall speed RPM is greater than 600 RPM lower thanspecification and poor acceleration exists, torque convertermay be faulty.
Groetjes Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
wat is een torque converter? Koppelomvormer?
Hoe raakt zoiets defeect?
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
If the stall speed in D range is higher than specified without the rear wheels rotating:
- line pressure too low
- forward clutch slipping
- No.2 one-way clutch nor operating properly
- O/D one way clutch not operating properly
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben weer terug op het forum. Tijdje afwezig geweest. Hoewel dit niet over het gevraagde probleem gaat is het antwoord op jouw vraag: prima! De bak schakelt de lock-up niet meer in onder de 80km/u (heb hem wat bijgesteld: voorheen was dat 90km/u). Dit rijdt veel soepeler in de stad dan dat de bak al bij 4km/u de lock-up inschakelt. De olie is nog steeds rood, niet bruin. Maar goed, als je normaal rijdt lijdt de bak er niet onder: ze schakelt bij accelereren standaard af fabriek de lock-up ook uit en dan wordt de bak toch behoorlijk belast.MSuidgeest schreef : RobertM heeft een tijdje terug ge-experimenteerd met een extra schakelaar om de lock-up later in te laten komen maar daar was niet iedereen het mee eens, dacht ik. Het verhaal is wel ergens terug te vinden en nu ik er over begin, ben ik toch weer nieuwsgierig hoe het is afgelopen.
Robert ? Zeg het maar ...
Robert
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
<a href=" i526.photobucket.com/albums/cc347/Piet22...tions1997_Page_2.jpg "> i526.photobucket.com/albums/cc347/Piet22...tions1997_Page_2.jpg
Volgens Volvo heeft de 6304S1 (204pk) motor de AW43 automaat en de 6304S2 (180pk) motor de AW40 automaat.
Als de 6304F2 hetzelfde is als de 6304S2 dan zou jij dus een 180 pk motor hebben en dus een AW40 ipv AW43 automaat.
En dan komen die 2600 toeren van jou aardig overeen met de 2700 toeren uit de post van Bouke
Klopt dat?
Het slippen wordt toch ook beinvloed door de schakelaars Economy/Sport/Winter ?
Dus de slip moet ook electronisch te beinvloeden zijn.
Zit hier niet iets fout bij jou? Merk je nog verschil tussen deze standen? Mischien staat de automaat in een soort winter-stand?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dát verklaart idd het verschil, ik heb de F2 dus 180 en ik heb gereden in een 204 dus met AW43 (altijd gedacht dat ik een AW43 had)
weet iemand wat de verschillen zijn (behalve de slip) tussen de AW43 en AW40?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Verder blijkt uit de grafieken dat de vermogenscurve van beide motoren tot ca 5000 rpm ongeveer gelijk is: bij 5000 rpm leveren ze allebei ca 180 kW.
Alleen bij hogere toerentallen loopt de 204 pk motor dan nog verder op in vermogen en de 180 pk niet meer.
Bij lagere toerentallen daarentegen lijkt de 180 pk motor iets meer koppel te hebben: bij 2000 rpm 240 Nm tegen 220 Nm voor de 204 pk motor.
Er staat mij vaag iets bij dat ik ergens gelezen heb dat de 180 pk motor beter geschikt/bedoeld zou zijn voor het trekken van caravans.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan doet een LPT hier niet zoveel voor onder: 230Nm @ 2300 rpm. Natuurlijk niet zo soepel als de 6 cilinder lijnblokken.Piet22 schreef : Bij lagere toerentallen daarentegen lijkt de 180 pk motor iets meer koppel te hebben: bij 2000 rpm 240 Nm tegen 220 Nm voor de 204 pk motor.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin