tuning 740 turbo diesel
- V700 register
- Nieuw lid
-
155bar is bij de huidige commonrail dieselstandaarden peanuts! Een moderne commonrail dieselmotor gebruikt tegenwoordig inspuitdrukken boven de 1000bar! Goed voor de verneveling, goed om in extreem korte tijd de nodige brandstof daadwerkelijk in de verbrandingskamer te krijgen ( waardoor hogere toeren mogelijk zijn.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zelf heb ik een tijdje een 740 turbodiesel gereden en ik was stapelverliefd op z'n rij eigenschappen; heerlijk rustig, beresterk en lekker schakel-lui rijden. Dat is volgens mij ook waar deze uitvoering voor gemaakt is. Als je deze uitvoering rustig en met liefde bestuurt en regelmatig onderhoud pleegt, is het een auto voor de eeuwigheid.
Als je meer power wil is het mijns inziens een betere oplossing om een andere uitvoering te kopen. Beter dan een D24T te mishandelen voor een heel klein beetje meer power. Snel wordt ie nooit.
Het is natuurlijk jouw auto en je moet er mee doen wat je wil, maar ik nam even de vrijheid te spreken met het hart van een liefhebber..........
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar correct me if i'm wrong...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het klopt dat de mechanische pomp een inspuitmaximum heeft maar dat levert 'ie alleen bij volgas. ( en voor de roettest is dat ook nog eens optimaal afgesteld op minimale roetuitstoot) Bovendien zit de hele leiding naar de injector ook vol met brandstof. De pomp duwt dus als het ware kleine hoeveelheden (in een sequentie van vloeistof pulsjes ) achter elkaar aan de leiding in en aangezien vloeistof niet samendrukbaar is komt het er bij de injector ook in gecalibreerde hoeveelheden uit op een gecalibreed moment (daarom is pomptiming ook zo belangrijk) Als je dan ook de veerdruk en sproeiopening van de injectoren verandert dan verandert dus ook de hoeveelheid doorgelaten brandstof, lijkt mij.henk 940LPT schreef : Bij een dieselmotor werkt het toch anders ? De brandstofpomp geeft op een bepaald tijdstip een bepaalde hoeveelheid brandstof, waarna dit via de leidingen naar de verstuivers loopt. In de verstuiver zit een veer en een naald. De naald dicht de inspuitopening van de verstuiver af, de veer drukt de naald in een zitting voor goede afdichting. Als de brandstofpomp diesel geeft, loopt de druk op (de naald sluit immers de opening af) totdat de druk van de brandstof groter is dan de druk van de veer die de naald in de opening houdt. Op dat moment beweegt de naald naar buiten en wordt de diesel de verbrandingsruimte in verneveld. De hoeveelheid wordt dus bepaald vanuit je brandstofpomp. Met de druk beinvloed je de verneveling (fijn of nog fijner zeg maar) en als je het extreem gaat doen het tijdstip (bij hogere drukken zal het wat langer duren voor de druk zich zover heeft ogebouwd dat de druk de veerkracht overwint).
Maar correct me if i'm wrong...
Ik bekijk het maar een beetje vanuit de electro: U = I x R (spanning = stroomsterkte x weerstand), mij lijkt dat dit min of meer ook opgaan voor vloeistof in een leiding.
spanning is vergelijkbaar met druk in de leiding
stroomsterkte zal afhankelijk zijn van diameter van de leiding en de doorlaat van de injector. Uitgedrukt in cc/min
weerstand wordt geleverd door tegenkracht van de naaldveer in de injector, door de compressie in de cilinder (die de injectie tegenwerkt) en weerstand van de wanden van de pomp, leidingen en injectoren

- V700 register
- Nieuw lid
-
Koop dan een 850 tdi!
Ff chip erin en hup 170 pk en vet koppel!
Deze 740 diesel gewoon lekker laten tokkelen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
850 = wrong wheel drive.scaniar164 schreef : Ben het helemaal met Vaalentijn eens!
Koop dan een 850 tdi!
Ff chip erin en hup 170 pk en vet koppel!
Deze 740 diesel gewoon lekker laten tokkelen...
dan liever een M-B e-klasse of BMW 5
- V700 register
- Nieuw lid
-
Qua pomp heb je dan denk ik met 2 grenzen te maken, namelijk de druk (hoe fijn kun je vernevelen bij inspuiten) en de opbrengst.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Of de verstuiver eerder open gaat bij een hogere (eind) druk zal liggen aan hoe die druk opgebouwd wordt. Wordt de hogere druk bereikt op het moment dat "vroeger" de lagere druk werd bereikt, dan is de druk waarbij de verstuiver open gaat iets eerder bereikt. Maar loopt de druk op zoals ie voor de verhoging (van die druk) was en stijgt ie dan nog een tijdje, dan zal de verstuiver niet eerder open gaan.
Hoe hoger de druk, hoe meer brandstof er ingespoten zal worden. De hoeveelheid brandstof wordt er harder ingedrukt, dus zal er binnen dezelfde openingstijd ook meer brandstof door de verstuiver gedrukt worden.
Alhoewel. Zodra de verstuiver open gaat, hoef je alleen de verstuiver open te houden en tegen de druk in de verbrandingskamer op te boxen. En die blijven gelijk. Dus aan die verhoging heb je qua brandstofhoeveelheid per tijdseenheid niks.
Groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Voor wie denk dat de diesel van Rob Barten, een van de grootste liefhebbers van het type, nog beperkt is tot de oorspronkelijke 109 (of 115, of 122) pk: denk opnieuw...
Het is niet goedkoop, maar als je de motor toch reviseert, dan is het de moeite waard om alles net een beetje beter te maken, en daarmee krijg je vanzelf een stuk meer vermogen. Ook een stuk meer verbruik als de motor wel moet werken (caravan...) heb ik van Rob begrepen...
Doe het verkeerde, en dan ben je inderdaad bezig een blok te vermoorden. Het blijft een vrij fragiel blok met grenzen die niet heel ver weg liggen. Ondanks het slagvolume ga je er nooit betrouwbaar meer dan zo'n 140 pk uit krijgen, en dan heb je al heel wat aanpassingen gedaan...