tuning 740 turbo diesel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 16:55 #1069355 door V700 register
tuning 740 turbo diesel is gemaakt door V700 register
hallo,
Is er door middel van tuning wat meer pk te halen uit een 740 turbo diesel blok.
Wie kan mij hierover iets meer info geven.
Heb ooit eens gehoord over een bedrijf "de Linde" in uffelte bij meppel.
Weet iemand meer bedrijven die iets meer pk uit mijn diesel kunnen halen?
groet Ber

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 18:25 #1209671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ladelucht koeler
Heb jij de uitvoering met interkoeler? Of te wel de ladeluchtkoeler?
Zo nee, dan is er de optie om die te monteren en ga je van 107 naar 122 PK en koppel gaat van ongeveer 200 naar 230 Nm. Je zult in dat geval ook de opbrengst van de brandstofpomp moeten vergroten maar met die Bosch-dingen lijkt me dat niet zo moeilijk.
Vervolgens kun je (als de motor verder in orde is) de turbodruk verhogen. Of dat met de bekende MBC gaat, weet ik niet. Maar dat is wel het uitgangspunt: meer druk is meer lucht (plus extra diesel) is meer power.
Zo ongeveer dan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 20:53 #1209676 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 22:20 #1209684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad zoals al gezegd
inderdaad zoals al gezegd komt het neer op:
- meer lucht erin pompen: door verhogen van turbodruk (eventueel een grotere turbo gebruiken)
bij die extra lucht  meer brandstof injecteren: de injectiepomp is binnen bepaalde grenzen afstelbaar. (wat onder andere gebeurt tijdens roetmeting/afstelling)
samen geeft dat per cilinder een grotere klap = meer vermogen.
Ik heb ooit hier op het forum gelezen over een 760Tic met 140PK en ongeveer 300Nm koppel., alles met standaard onderdelen. (vooral de intercooler en de turbo zijn bepalend, maar een dikkere downpipe en uitlaat zal ook helpen.)
Maar ik adviseer om eerst eens een zgn. stage 0 te doen: het helemaal perfect afstellen van de standaard motor: d.w.z. de klepspeling, de inj.pomptiming, de inj.pomp afstelling, maak de intercooler eens intern en extern schoon/vetvrij, nieuw luchtfilter, nieuwe brandstoffilter.
Vanaf dat moment kan je relatief veilig gaan tunen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2008 07:39 #1209693 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Teveel

MSuidgeest schreef : en ga je van 107 naar 122 PK en koppel gaat van ongeveer 200 naar 230 Nm. Je zult in dat geval ook de opbrengst van de brandstofpomp moeten vergroten maar met die Bosch-dingen lijkt me dat niet zo moeilijk.

Die opbrengst van alleen een intercooler en afstelling is een beetje te hoog. De TD met intercooler gaat uitkomen op 115 pk, niet op 122. Aan het blok met 122 pk is nog heel wat meer veranderd, al zou ik natuurlijk Rob Barten moeten vragen wat precies, of in de werkplaatshandboeken moeten duiken. Als ik me niet vergis, zit er onder meer ook een andere brandstofpomp op.
Middels turbodruk en een andere afstelling van de brandstofpomp kwam de 780 overigens aan 129 pk, dus is er nog wel wat meer te behalen.In het algemeen is onderdelen gebruiken van de nieuwste modellen wel een goed (maar kostbaar) plan: cilinderkop met hydraulische klepstoters, ander "elleboogje" bij de intercooler, etc.
De turbodiesels reageren ook uitstekend op een KN-vervangingsfilter: dat scheelt met name een stuk trekkracht onderin.

Maar ik ga ook met Jan mee: zorg eerst dat je basis technisch in orde is, dus een stage 0. Waarbij je bijvoorbeeld ook alle luchtlekken in het drukcircuit oplost, en de turbo laat controleren.Ze zijnnamelijk van oorsprong ook niet bepaald langzaam...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2008 08:48 #1209698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mark,   Volgens mij heeft
Mark,

Volgens mij heeft een Diesel geen turbodrukbegrenzing, en dan heeft een MBC ook geen functie, wat je bij deze motortjes wel zou kunnen doen is de brandstofpomp een paar honderdste vroeger zetten en meer brandstof inspuiten, een diesel heeft het meeste vermogen net in de roetgrens, dus een goeie diesel rookt stevig zeg maar, door hem wat vroeger te zetten verhoog je de trekkracht. niet zo moeilijk bij een Bosch pomp, micrometer erin en controleren of ie op tijd staat, en dan ietsje vroeger zetten, deed ik vroeger bij de golfjes ook altijd, een 1500 zat in een golf en in een pasat, nou heb je om een pasat vooruit te sleuren met een 1500 dieseltje een beetje meer nodig als om een golfje vooruit te bewegen, dat hadden ze opgelost door een pasat 6 honderdste vervroeging meer te geven en ietsje meer diesel, ik gaf ze veel meer diesel wat resulteerde in een golf 1500 diesel die 170 liep. en als je rustig reed ook nog zuiniger.
groeten Co. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2008 14:08 #1209725 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een turbo-diesel heeft wel
Een turbo-diesel heeft wel degelijk een turbodruk begrenzing nl. een wastegate (zo heb ik bijvoorbeeld de wastegate actuator van een 940TDic op mijn LPT gebouwd) Zonder wastegate zou de turbodruk ongecontroleerd kunnen oplopen met het opblazen van het blok tot gevolg.
Een (turbo)diesel heeft echter (meestal) geen gasklep, de motor draait op een overschot aan lucht en het toerental wordt geregeld door de brandstoftoevoer te varieren. Omdat deze diesels geen gasklep hebben, hebben ze geen CBV/dumpvalve want die is zonder gasklep totaal overbodig.
Over die Golf/Passat diesel: interessant! als ik me niet vergis is het D24 blok de 6cil uitvoering van dat 4cil VAG blokje. dan zou dezelfde truc wel eens kunnen werken op een D24.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2008 17:43 #1209738 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inhaken op Co:
Ooit was ik bij de Audidealer met een 1900 TD en wilde graag meer powerrrrrrr. Ik had gelezen dat je de inspuitdruk van de injectoren kon verhogen van 130 naar 155 bar. Nou, daar wilde de garage niet aan beginnen wat voor mij aanleiding is om te veronderstellen dat de inspuitdruk ook van belang is voor PK's.
Overigens heb ik zo'n 1500 Golf diesel gehad. Eentje uit 1977. Geweldig ding maar met 2 ton al rotte zuigerveren. Daar kon je gewoon je vingers langs steken ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2008 19:10 #1209744 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet teveel
Zou van hogere inspuitdrukken niet teveel verwachten. Hogere druk, fijnere verneveling waardoor je verbranding beter verloopt. Als ik zou schatten hooguit 5-10 pk ?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2008 21:20 #1209757 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Meer power en meer cilinders
Hallo Volvisti

JanV schreef : Over die Golf/Passat diesel: interessant! als ik me niet vergis is het D24 blok de 6cil uitvoering van dat 4cil VAG blokje. dan zou dezelfde truc wel eens kunnen werken op een D24.

Het Golf/Passat verhaal heeft Rob Barten ook wel eens verteld, dus dat zal wel kloppen. En de D24 is inderdaad het golfblokje waar VW twee extra cilinder aan heeft toegevoegd.
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam