Volvo 760 1982 ervaringen
- A. Remy
- Nieuw lid
-

Ik overweeg om een 760 uit 1982 te kopen die sedert 1995 stil staat (heeft sedertdien wel nu en dan gedraaid mar werd niet meer ingeschreven). Het is dus een 2.8 benzine met manuele versnellingsbak, middenblauw met zwart lederen interieur en nog een hele resem accessoires. Ze zou in goede staat zijn maar heb ze nog niet gezien.
De motor draait maar valt 'in een zak' als je ze belast (luchtklep defect of andere mankement???).
Gelet op mijn ondeskundigheid met dit type van motoren kijk ik naar jullie om jullie ervaringen daarover te kennen.
Zijn die PRV-motoren degelijk? Zijn er gemakkelijk (tweedehands) onderdelen te vinden ervoor? Kan een automaat achter dat blok gehangen worden, en zo ja, dewelke (van een 4-cylinder wellicht niet, van een andere 6-cylinder in lijn wel??)?Rij- en andere ervaringen?
Graag tot mails
Wolwo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
PRV-motoren zijn op zich degelijk. Alleen is het werken er aan moeilijker dan aan de volvo blokken, en is vooral de K-jet inspuiting een nachtmerrie (sorry, dit is mijn mening)... MITS IN GOEDE STAAT WERKT HET DAARENTEGEN UITSTEKEND.... maar dat kan behoorlijk wat werk zijn bij een wagen die al lang stil staat.
De bedrading is (mits nooit vervangen) in de motorruimte slecht... isolatie brokkelt weg met alle moegelijke storingen... Als de wagen lang stil heeft gestaan zal er grote kans werk aan het inspuitingssysteem zijn (plunjer die vast hangt, injectoren die geen goed sproeibeeld meer geven....)
Ik zou zelf nooit een automaat achter de motor hangen als er al een handbak aan zit. De V6 rijdt zeer fijn met de handbak, zeer mooi koppel en goed vermogen.
Onderdelen? Ik heb nu een motor en handbak van mijn auto staan (die ik niet wil verkopen, mocht ik ooit het geheel terug willen bouwen), maar je kunt volgens mij vrijwel alles nog krijgen (injectoren, demprukregelaars etc.)
Het geheel van een goed lopende V6 met een handbak rijdt ZEER aangenaam. Zelf ben ik echter meer voor de volvo motoren.
Ik weet niet hoe goed het mogelijk is om de V6 met K-jet op gas te zetten, of ben je dit niet van plan?
De automaatbakken van een 4 cylinder past niet, en die van latere 6 cyl in lijn ook niet. Die van de B280 zeer waarschijnlijk wel (?)
Mijn mening:
Zeer leuke wagens met de handbak, mits de V6 in goede staat is. Laat de handbak er in (ook voor het verbruik) en zorg dat de motor in goede conditie is (inspuiting).
Mijn wagen had op een paar plaatsen wel wat roest, maar allemaal onder controle te krijgen.
Laatste punt wat ik kan bedenken (ik weet niet wat je rijstijl is), maar de voorremmen zijn onder de maat, en daarbij ook nog moeilijker te verkrijgen...
Ik hoop dat ik niemand tegen het zere been heb getrapt, met mijn mening over deze wagens.... ze zijn hartstikke goed als de staat van onderhoud goed is...
Groet,
Philip
- A. Remy
- Nieuw lid
-
In een ander draadje dacht ik dat je een motor verkocht, dus heb ik je ondertussen al een PB verstuurd daarover.
Ik overweeg idd ook om er gas in te laten leggen. Hoe zijn de ervaringen daarmee?
De reden waarom ik er een automaat zou willen inleggen is louter uit 'luiheid'. Het constant moeten schakelen wil ik zoveel mogelijk vermijden. De auto gewoon in D zetten en rijden vind ik aangenamer.
"Remmen vooraan ondermaats" --> zijn ze niet geventileerd? Zo neen, passen die 1/1 van een 'gewone' 740 pakweg uit 1992?
Verdere reacties welkom (ook van die met de 'zere benen'
Wolwo
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De remmen voor zijn niet geventileerd, en de remschijf en het wiellager zijn in elkaar geïntegreerd.wolwo schreef : "Remmen vooraan ondermaats" --> zijn ze niet geventileerd? Zo neen, passen die 1/1 van een 'gewone' 740 pakweg uit 1992?
Ik plaats andere veerpoten om geventileerde schijven te kunnen monteren.
Ik heb veerpoten van een 740 uit '88 (zonder ABS, maar dat maakt niet uit), gecombineerd met de veerpootlagers uit 1982. De latere veerpootlagers passen niet in een 760 uit 1982. De vroege 760 hebben een opbouw die erg veel lijkt op een 240.
Met de latere veerpoten kun je de geventileerde schijven plaatsen, in combinatie met de veerpootlagers, veren en bovenste veerschalen van de wagen uit 1982.
Groet!
Philip
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
De remmen van een 1982 zijn voor niet geventileerd, maar ondermaats kan ik ze nog steeds niet vinden: leer eens te anticiperen...de remmen van elke 700, mits in fatsoenlijke staat van onderhoud, zijn voldoende krachtig om de grip van de banden als grens te hebben (lees een ABS is niet voor niets...) Wel zijn de specifieke remdelen voor een 1982 lastig leverbaar. Je kunt wel de complete voorpoten wisselen voor een later jaar (1985-1989), maar waarom koop je dan niet gewoon een 1984 of later? Het ontgaat me compleet waarom iedereen specifiek een afwijkende 1982'er wil, om daarna alle afwijkende details te willen ombouwen naar de mainstream 700. Houd er nou eens eentje origineel!
LPG in de B28 kan, maar zal een ouderwets systeem zijn, met ringmixer of continu-inspuiting. Je hebt geen injectoren waaraan een slave injectiesysteem gehangen kan worden, dan moet je een B280 hebben. De B28 is wel een stuk gevoeliger dan de latere B280, kwa oliekanalen, koeling en smering van de nokkenassen en dergelijke, en de injectie kan gaan lekken. Verder zijn er inmiddels heel wat technische onderdelen niet meer fatsoenlijk leverbaar, wat het een matige auto voor dagelijks gebruik maakt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
groet,Willem van Strik lidnr 328 schreef : Als je een automaat wilt, koop dan een automaat en bouw niet een veel zeldzamer handbak om! Je wilt niet weten, hoe lang ik heb gezocht naar een handbak, en uiteindelijk heb ik een 1985 automaat gekocht: goede handbakken waren TOEN absoluut niet te vinden! En constant schakelen: het is wel een 2,8 liter V6 met bijbehorend koppel: je kan 'm heel schakellui rijden als je wilt.
Dat ben ik helemaal met je eens, mijn V6 kon je zeer schakellui rijden. Het was een alpenmassief aan koppel bij lage toerentallen. Op hoge toerentallen liep het zeer mooi met veel vermogen.
De remmen van een 1982 zijn voor niet geventileerd, maar ondermaats kan ik ze nog steeds niet vinden: leer eens te anticiperen...de remmen van elke 700, mits in fatsoenlijke staat van onderhoud, zijn voldoende krachtig om de grip van de banden als grens te hebben (lees een ABS is niet voor niets...) Wel zijn de specifieke remdelen voor een 1982 lastig leverbaar. Je kunt wel de complete voorpoten wisselen voor een later jaar (1985-1989), maar waarom koop je dan niet gewoon een 1984 of later?
Ik kan anticiperen... en doe dat ook altijd in het verkeer, maar ik wil de zekerheid. De remmen zullen meer dan voldoende zijn in het dagelijkse verkeer, maar als je doorrijdt, wat meer remt, of ook nog een automaat hebt... vind ik ze niet goed genoeg, zeker als je kijkt naar het gedoe met de onderdelen. Ik ban bang dat een Elandrun te veel is voor de ongeventileerde schijven, maar de latere remschijven zijn (mits in goede staat) zeer goed.
Het ontgaat me compleet waarom iedereen specifiek een afwijkende 1982'er wil, om daarna alle afwijkende details te willen ombouwen naar de mainstream 700. Houd er nou eens eentje origineel!
Naar mijn mening maken de speciefieke details de wagen soms zo moeilijk. Ik snap dat mijn ombouw wat radicaal is, maar als wolwo alleen de remmen zou doen is dat geen probleem met betrekking tot de originaliteit van de wagen. Je geeft immers zelf ook aan dat sommige delen van de remmen wel wat lastig zijn te vinden. Nu geldt dit ook een beetje voor de V6 (niet genoeg om het blok daarom te verwijderen...) Ik kan je wel vertellen dat mijn wagen anders misschien nu wel niet meer bestond, omdat er eigenlijk te veel problemen aan waren.
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
- A. Remy
- Nieuw lid
-
Ondertussen het mankement niet uit het oog verliezen Volvisten - oplossingen graag.
BTW, het vin-nummer is YV1704682C1002903. Zijn er nog oudere?
Wolwo (nog steeds hengelend naar ervaringen en info/sites rond de 760 V6)
- V700 register
- Nieuw lid
-
slechts een idee, weet er verder niet zo veel van.
Groet,
Philip