E 85

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 16:57 #1065840 door Martin Deckers
E 85 is gemaakt door Martin Deckers
Wat zijn eigenlijk de minimale aanpassingen om enigszins fatsoenlijk op E85 te kunnen rijden, met mijn V90? Ik begreep dat vanaf 1990 het brandstof-gedeelte, benzine-pomp,leidingen enz E85 bestendig is. Ik maak  te weinig kilometers om lpg rendabel te rijden, en woon bij de duitse grens.
Groet Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 17:34 #1204577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 40% meer brandstof
40% meer brandstof inspuiten (ongeveer, meer kan ook, minder is niet echt aan te raden). Kan door hogere druk, grotere injectoren of beide.
Optie twee is het best.

B6304 zou een mooi blok moeten zijn om op e85 te laten lopen, betere ontsteking dan mijn B234 en iets hogere compressie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 17:49 #1204581 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic grotere injectoren er in
grotere injectoren er in moet het doen, samen met een nieuw brandstoffilter na een paar 1000 km.

Ik rijd nu al weer best een tijd met E85 in mijn 240, gaan perfect.Duidelijk wat meer vermogen en loopt soepeler. verbruik tussen de 15 en 20% meer. ik spaar dus rond de 40-50 cent per liter benzine die ik normaal zou moeten kopen. 

Let op met koud starten, onder de 10 graden gaat mijn 240 licht protesteren. met de hogere compressie en betere ontsteking moet dat nog beter gaan, en in de winter is een beetje benzine bij mengen genoeg om te starten. 

waar ga je dan tanken? ik ga bij de Stawag in Aken tanken. Heb je wel een EC-karte nodig. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 18:14 #1204583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat is het?
kan iemand mij vertellen in Dikkiediktaal wat E85 is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 18:25 #1204584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic E85 Uit Wikipedia, de vrije
<h1 class="firstHeading">E85</h1><div id="bodyContent"><h3 id="siteSub">Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie</h3><div id="jump-to-nav">Ga naar: <a href="#column-one">navigatie</a>, <a href="#searchInput">zoeken</a></div><!-- start content -->E85 is een alcoholbrandstofmix van 85% <a href="http://null/wiki/Denaturatie" title="Denaturatie">gedenatureerde ethanol met 15% benzine. Naast de ethanol en benzine bevat de brandstof ook nog vaak kleine hoeveelheden MTBE en isobutanol voor een betere verbranding en of motoronderhoud. De genoemde percentages zijn volumepercentages.
De ethanol wordt verkregen uit planten, en wordt daarom ook wel <a href="http://null/wiki/Bio-ethanol" title="Bio-ethanol">bio-ethanol genoemd. Door het gebruik van planten is de brandstof meer CO2-neutraal.
Deze brandstof wordt al veel gebruikt in <a href="http://null/wiki/Zweden" title="Zweden">Zweden en het mid-westen van de Verenigde Staten, waar de ethanol uit maïs wordt verkegen. Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat deze krachtiger zou zijn dan normale brandstof.
Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als <a href="http://null/wiki/Magnesium" title="Magnesium">magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvrijstaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
Gegroet Nick

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 18:26 #1204585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 85% Ethanol en 15%
85% Ethanol en 15% benzine
Hoog octaangehalte, zuiverend vermogen, hogere klopvastheid, groter koelend vermogen,
Auto start er wel slecht mee in de winter, maar dat is al gezegd... 
Bossie's 740 16v reedt geweldig op E85, niet normaal zo goed als dat ding trok...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 18:30 #1204586 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt

nickgrootendorst schreef : <div id="bodyContent">Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als <a href="http://null/wiki/Magnesium" title="Magnesium">magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvrijstaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.

Ethanol is misschien schadelijk voor blank aluminium, maar andere zaken in de auto (mits in goede staat) kunnen er tegen.
Methanol is wel zeer agressief. In zweden tijden al zeer veel oude volvo's op E85, zonder problemen en zonder grote aanpassingen.
Volgens mij worden er fabels de wereld in geholpen over ethanol, zodat het niet algemeen goed wordt... 

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 18:32 #1204587 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Injectoren
Ik meen dat de oem-injectors iets van 190-200ccm/m bij 3bar leveren. Dus 280 ccm bij 3 bar of iets kleinere (240 ccm) en de brandstofdruk iets opvoeren. De ECM (dmv de lambda-sonde) regelt het mengsel dan wel bij voor beide brandstoffen? Of zit ik dan wat betreft gewone benzine ook met een hoger verbruik?
Voor mij is Aachen het handigste.
Groet Martin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 18:35 #1204588 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ethanol
Het betreft hier een mengsel van 85% (bio?)ethanol en 15% benzine
E5 bestaat ook, 5% ethanol bijgemengd, dus 95% benzine. Kan je in een gewone benzinemotor gebruiken zonder aanpassingen.
ethanol brandt kleurloos (denk aan de tafrelen bij Indycar racen, onzichtbare brand...), om die reden vooegt met 15% benzine bij, waardoor ineens het mengsel wel zichtbaar brandt.
Het grote voordeel van ethanol als brandstof (naast de debateerbare en geclaimde  milieuvoordelen.) is dat ethanol beter verneveld dan benzine en misschien zelfs volledig verdampt , In dit proces onttrekt het veel warmte aan de omgeving(vergelijkbaar met injecteren van vloeibare LPG) waardoor de vulgraad van de cilinders beter is. De uiteindelijke verbranding is ook nog eens schoner en vollediger. Een bijkomend voordeel is dat de motor minder gevoelig wordt voor detonatie. Om dat voordeel weer maximaal uit te nutten zou je eigenlijk een blok moeten hebben dat met een compressie van 13:1-15:1 draait. Voor Turbo-blokken betekent het dat je meer boost kan draaien bij gelijkblijvende compressieverhouding. 
Een B6xx4-blok lijkt mij bij uitstek geschikt om om te bouwen naar E85.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2008 19:05 #1204593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Randstad
Ook al ergens in de randstad, en dan met name in de buurt van Amsterdam te krijgen?

Edit: Wormer is net aan de verkeerde kant van amsterdam, en zo te zien is 't daar rond de 1 euro 90 per liter... Laatmaar dan. 

Moderators: Jerry Stam