Gierend geluid NIET uit aandrijving, maar uit motor! OPGELOST
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
De oliedruk op zichzelf is niet belangrijk, vandaar ook die spreiding 2 tot 6 Bar. Te hoge druk kan de smering zelfs negatief beinvloeden. Belangrijk is dat er olie naar de lagers wordt gevoerd. De smering van de lagers op zichzelf is hydrostatisch. Wie geinteresseerd is: zoek de regels van Vogelpohl maar eens op.henk 940LPT schreef : oliedruk is volgens haynes 2.5 tot 6 bar @2000 rpm met warme motor

volgens mij zie je die 6 normaal gesproken weinig, meestal 3-4 bij warme motor, toerental heeft weinig invloed ? correct me if i'm wrong.

ben van plan een drukmeter vast in te bouwen, nog niet aan toegekomen. anders kon ik het je vertellen.
Toch rijst bij mij een vraag.
Waarom heeft een verbrandingsmotor geen elec.pomp die de olie op druk brengt voordat er gestart wordt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De pomp zelf gaat erg lang mee (logisch want deze draait letterlijk in de olie) maar zal naarmate deze ouder wordt wel enige performance verliezen maar nooit dramatisch.Jerry schreef : Jan, weet je toevallig ook hoelang een oliepomp mee gaat in een redblock?Ik lees altijd over hoge kilometerstanden maar een oliepomp moet toch een keervernieuwd worden?
Het binnenwerk van de pomp bestaat uit 2 tandwielen waar tussen die tandwielen olie wordt verpompt. Slijtage is indien het geval te zien aan het pompdekseltje, als dat dekseltje niet meer vlak is en inloopsporen heeft ( van de kopse kanten van de tandwielen) dan treedt daar enige drukverlies op. Maar dat is echt minimaal en zeker veel minder ernstig als een uitgeslagen olieseal op die transferpipe.
M.a.w. oliepomp vernieuwen: meestal onnodig en alleen aan te raden bij revisiewerkzaamheden aan de motor als het onderblok toch al uit elkaar ligt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als dat zo is, hoe moet ik dan mijn meting beoordelen?De oliedruk op zichzelf is niet belangrijk, vandaar ook die spreiding 2 tot 6 Bar.
Ik zal toch een 'maak je geen zorgen waarde' en een 'je hebt een probleem waarde' moeten hebben, al dan niet met bandbreedte...
Joost
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Een druk onder de 2 Bar gaat de verkeerde kant op. Het controlelampje oliedruk gaat bij te lage druk branden. Meestal is de pomp niet stuk maar is er ergens te veel slijtage ontstaan waardoor de pomp de druk niet meer kan opbouwen.JJager schreef :
Als dat zo is, hoe moet ik dan mijn meting beoordelen?De oliedruk op zichzelf is niet belangrijk, vandaar ook die spreiding 2 tot 6 Bar.
Ik zal toch een 'maak je geen zorgen waarde' en een 'je hebt een probleem waarde' moeten hebben, al dan niet met bandbreedte...
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
wat er standaard op zit, is een schakelaar die bij een bepaalde druk schakelt. ik vervang deze door een VDO schakelaar EN sensor. zit in 1, wat grotere behuizing, de schakelaar schakelt bij een druk van 0.7 bar (andere keuze was 0.5 bar). dat is dus 0.5 - 0.7 bar overdruk tov buitenlucht. wanneer de originele schakelaar schakelt weet ik niet, verwacht eigenlijk bij ongeveer dezelfde druk.
je hebt oliedruk of niet, hoeveel precies is maakt bij normaal rijden niet zoveel uit. qua diagnose eigenlijk ook niet. of je hebt overal evenveel druk en geen probleem, of je hebt ergens minder/geen druk, op weg daar naartoe zit dan je probleem. je moet dan heel specifiek de druk op verschillende plaatsen gaan meten. oliedruk meten kan dus, maar als ergens een verstopping zit kun je dat (hoogstwaarschijnlijk) niet aflezen aan de druk (als je op één punt hebt gemeten)
- V700 register
- Nieuw lid
-
En ik heb begrepen dat er wat tips zijn gegeven om verder te zoeken en op te lossen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
We hadden er graag een manometer opgezet om de druk te meten. In plaats daarvan zijn we gaan luisteren met een stethoscoop.
Dokter Wolda en ik hoorden niets verkeerds bij het nokkenaslager, niets bij de waterpomp, alleen de spanrol rammelde aan alle kanten.
Die hebben we vervangen en nu is het gegier weg. Samen met nieuwe bougiekabeltjes loopt hij nu weer als een tierelier.
Fijn voor de nieuwe eigenaar. Nieuwe WAT? Ja, heren...kijk vanavond maar op Marktplaats.
Ratio heeft het deze keer gewonnen van emotie. Het is niet anders.
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-

Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De opbrengst van de Volvo gaat in de pot voor m'n verbouwing en de tijd die ik niet meer aan de Volvo besteed gaat eindelijk naar de Deusjevoo.
Keuzes maken heet dat. En die Peugeot 407 SW 2.0 van de baas wordt nu het familiehok waar ik geen omkijken naar heb.
Als perfectionist met 2 kinderen en een volle baan is het niet verstandig om een gecombineerde hobbyauto/familieauto te hebben.
Dat kost gewoon teveel tijd. Maar de nieuwe eigenaar zal me dankbaar zijn En ik blijf lid, want het Golfje zal ook ooit versleten raken...
Joost