wielmoeren aluvelgen aanhaalmoment
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2008 09:59 #1199825
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wielbouten
Mijn 850 heeft wel degelijk wielbouten. Denk dat de v90 ze ook wel heeft.
Bas
Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2008 10:51 #1199827
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic wielmoeren
Mijn V90 heeft wielmoeren. En over verschil van luchtsleutels. Als mijn auto bij de bandenboer is geweest heb ik nooit een probleem om wielen los te krijgen. Maar laatst heeft mijn garage op de hoek in verband met APK aan een kant de handrem schoenen vernieuwd, toen ik dat wiel los wilde krijgen hebben we met twee man, twee stukken pijp en een licht verbogen kruissleutel aan de wielmoeren moeten hangen om ze los te krijgen. Gelukkig werkte de handrem goed.
Groet Martin
Groet Martin
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2008 18:05 #1199850
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Niet instelbaar
Voor elke sleutelwijte een apart moment-verlengstuk met hierop de aantrek-waarde in Nm.
Dus vast, niet instelbaar.
Moeren of bouten; maakt toch niets uit!
Het garage bedrijf/banden boer die dit niet heeft bezorgd zichzelf extra werk.
4 X 5 moeren met de momentsleutel vast zetten of ze in één keer met de luchtsleutel op moment vast..........
Dus vast, niet instelbaar.
Moeren of bouten; maakt toch niets uit!
Het garage bedrijf/banden boer die dit niet heeft bezorgd zichzelf extra werk.
4 X 5 moeren met de momentsleutel vast zetten of ze in één keer met de luchtsleutel op moment vast..........
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2008 20:30 #1199857
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet niet of het al
Ik weet niet of het al gesuggereerd is, maar het verschil in aanhaalmomenten bij de verschillende 700/900 auto's (weet niet precies de jaren), komt doordat de stijging van de draad veranderd is (dat dacht ik in ieder geval, klopt dit???)
85 Nm bij een 700 komt dan ongeveer overeen qua kracht op de draad als 110 Nm (ofzo) bij een 900 (late?) Een 700 zou dan een draad met een kleinere stijging hebben.
Verder gebruik ik wel kopervet, alleen niet op de draad. Ik denk niet dat het veel uitmaakt.
85 Nm bij een 700 komt dan ongeveer overeen qua kracht op de draad als 110 Nm (ofzo) bij een 900 (late?) Een 700 zou dan een draad met een kleinere stijging hebben.
Verder gebruik ik wel kopervet, alleen niet op de draad. Ik denk niet dat het veel uitmaakt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-05-2008 21:20 #1199863
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mijn late 940
mijn late 940 (modeljaar 98, veel later heb je ze niet) heeft als koppel in het boekje (ook modeljaar 98) ook 85 Nm.
als je het kopervet niet op de draad gebruikt, kan dat alleen tussen de moer en het "verzonken gat" in de velg zijn lijkt me ? ook die wrijving telt mee met het koppel, samen met de wrijving op de schroefdraad en dus de trekspanning die je opwekt. hoeveel het uitmaakt durf ik niet te zeggen.
als je het kopervet niet op de draad gebruikt, kan dat alleen tussen de moer en het "verzonken gat" in de velg zijn lijkt me ? ook die wrijving telt mee met het koppel, samen met de wrijving op de schroefdraad en dus de trekspanning die je opwekt. hoeveel het uitmaakt durf ik niet te zeggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2008 19:10 #1199998
door V700 register
je legt een stuk duidelijker uit wat ik eigenlijk deed/bedoelde.
bij de bandenboer geweest om mijn voorbanden te laten balanceren. aandraaien van de moeren met luchtmoersteutel met net (minimaal) ingeknepen trekker. zodra de moer een groter moment nodig had, werd gestopt, verder aangehaald met momentsleutel op 90 Nm. die 90 Nm was op mijn verzoek, normaal deze ze rond de 110 -120 Nm "voor de veiligheid"
Beantwoord door V700 register in topic vandaag
Willem van Strik schreef : "Kruiselings" aandraaien op onze auto's met 5 moeren is lastig, maar als je steeds eentje overslaat kom je keurig rond met een zelfde effect.
je legt een stuk duidelijker uit wat ik eigenlijk deed/bedoelde.
bij de bandenboer geweest om mijn voorbanden te laten balanceren. aandraaien van de moeren met luchtmoersteutel met net (minimaal) ingeknepen trekker. zodra de moer een groter moment nodig had, werd gestopt, verder aangehaald met momentsleutel op 90 Nm. die 90 Nm was op mijn verzoek, normaal deze ze rond de 110 -120 Nm "voor de veiligheid"
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2024 18:03 #1475132
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje laat deze reactie,
Beetje laat deze reactie, maar de 70 modellen generatie 3 hebben ze wel.
Moderators: Jerry Stam