wielmoeren aluvelgen aanhaalmoment
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 21:31 #1065101
door V700 register
wielmoeren aluvelgen aanhaalmoment is gemaakt door V700 register
Ik vind als aanhaalmoment voor wielmoeren 80 N
Is dit voor alu en stalen velgen gelijk?
Ik heb mijn aluvelgen net met 120 aangehaald...
Peter,
Lobbes
Is dit voor alu en stalen velgen gelijk?
Ik heb mijn aluvelgen net met 120 aangehaald...
Peter,
Lobbes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 22:10 #1199600
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zet ze altijd met 100Nm
Ik zet ze altijd met 100Nm vast, ooit eens van een bandenboer gehoord.....
Groet,
Paul
Groet,
Paul
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 22:25 #1199602
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic 85 Nm.
In het instructieboekje van zowel de 760 als de s90 staat 85 NM als aanbevolen aanhaalmoment. Voor mijn s80 is dat overigens een stuk hoger, deze heeft een aanbevolen aanhaalmoment van maar liefst 140 NM.
Groeten, Jan
Groeten, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 22:44 #1199609
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarheid..
mijn hemel, wat een spreiding,
wat is "de waarheid" ?
Peter,
LObbes
wat is "de waarheid" ?
Peter,
LObbes
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 22:46 #1199611
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Steekwoorden
Hallo Volvisti
Aanhaalmoment is toegevoegd als steekwoord. Click daarop en je komt bij een lijstje met onderwerpen, waar dit zelfde steekwoord aan hangt. Daartussen staat een lijst met aanhaalmomenten die Bas(eman) ooit heeft samengesteld.
Groetjes
Mathy (moderator)
Aanhaalmoment is toegevoegd als steekwoord. Click daarop en je komt bij een lijstje met onderwerpen, waar dit zelfde steekwoord aan hangt. Daartussen staat een lijst met aanhaalmomenten die Bas(eman) ooit heeft samengesteld.
Groetjes
Mathy (moderator)
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2008 00:01 #1199613
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Moment
Het gaat er meer om dat ze allemaal even vast aangetrokken worden.
De velg moet gelijkmatig vervormen en alle bouten moeten gelijk belast worden.
Belangrijker is dat de pasvlakken schoon zijn, schroefdraad moet gangbaar zijn.
Originele Volvo velgen draai je zomaar niet kapot met 120 Nm!
Zelf ben ik een liefhebber van alles lekker in de koper/nikkel-pasta te smeren.
Ondanks dat dit afgeraden wordt door de mensen die het denken te weten.
De velg moet gelijkmatig vervormen en alle bouten moeten gelijk belast worden.
Belangrijker is dat de pasvlakken schoon zijn, schroefdraad moet gangbaar zijn.
Originele Volvo velgen draai je zomaar niet kapot met 120 Nm!
Zelf ben ik een liefhebber van alles lekker in de koper/nikkel-pasta te smeren.
Ondanks dat dit afgeraden wordt door de mensen die het denken te weten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2008 03:34 #1199625
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic momentsleutel vraag
Ik was in de veronderstelling dat je de wielmoeren met de normale wielsleutel vastzet en ze daarna met de momentsleutel op 90nm vastzet totdat de momentsleutel klik zegt. Was ik laatst bij de bandenboer voor het uitlijnen zie ik de monteur gewoon doorgaan met aandraaien en klikken
met de momentsleutel. Toen ik hem vroeg waarom hij dit deed zei hij dat hij doorging tot de moeren allemaal vastzitten. Ik dacht dat de moeren vastzitten met het juiste NM als de momentsleutel klik zegt.
Wat is de juiste procedure om je wielmoeren vast te zetten met een momentsleutel?
mvg
Marcel
Wat is de juiste procedure om je wielmoeren vast te zetten met een momentsleutel?
mvg
Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2008 08:39 #1199627
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic smeermiddel
wielmoeren vastzetten op moment is eigenlijk ervoor zorgen dat je de moeren zo stijf aandraait dat er een trekspanning in de bouten ontstaat waardoor de velg tegen de naaf wordt getrokken. omdat je die trekspanning lastig kunt meten wordt ervan uitgegaan dat als je met een bepaald moment aan de moer draait je een bepaalde trekspanning opbouwt. de omstandigheden zijn daarvoor wel bepalend. wrijving in de schroefdraad speelt een grote rol, volgens mijn zijn die momenten opgegeven bij schone, "droge" schroefdraad, maw, zonder smering van olie of vet. ga je de schroefdraad invetten met het een of ander dan is die wrijving minder. omdat je naar het moment kijkt, wordt de trekspanning in de bouten groter (omdat bij gelijkblijvend koppel de het aandeel van de wrijving kleiner is). je hebt dan kans op overbelasting van de bouten. ik persoonlijk vet ze om deze reden niet in !
juiste procedure is gelijkmatig vastdraaien (om de beurt en kruislings een beetje) en dan elke moer controleren met de momentsleutel. 1x klik is genoeg om m vast te zetten. ikzelf doe dan nog een tweede ronde met klikken om te controleren of hij goed vast zat, mogelijk zijn de eerste bouten wat losser komen te zitten omdat je de laatste aan hebt getrokken
volgens handleiding van volvo is het voor de 940 85Nm voor stalen en lichtmetalen velgen.
juiste procedure is gelijkmatig vastdraaien (om de beurt en kruislings een beetje) en dan elke moer controleren met de momentsleutel. 1x klik is genoeg om m vast te zetten. ikzelf doe dan nog een tweede ronde met klikken om te controleren of hij goed vast zat, mogelijk zijn de eerste bouten wat losser komen te zitten omdat je de laatste aan hebt getrokken
volgens handleiding van volvo is het voor de 940 85Nm voor stalen en lichtmetalen velgen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2008 08:42 #1199628
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Moment
De momentsleutel werkt net als iedere andere normale dop, zolang je niet op het ingestelde aanhaalmoment bent aangeland. Wat de bandenboer deed, si dus niet anders dan wat jij doet. Waarschijnlijk had hij overigens een ratel-momentsleutel, dan is het makkelijk om gewoon alles daarmee te doen. Heb je een vaste, wat langere, dan moet je meestal telkens de sleutel verzetten, en dat werkt minder handig. Dan kan je beter een kruissleutel gebruiken.
Al te veel invetten zorgt inderdaad voor een te hoog moment zonder dat je dat meet (lees: de streksterkte is hoger) en dus niet echt verstandig, maar helemaal droog is ook niet prettig: dan krijg je van die taferelen dat je de moeren niet meer loskrijgt. Weleens gehad dat de moeren alleen van het losdraaien al gloeiend heet waren: in zo'n geval kan je maar beter een beetje smeren met hermontage.
"Kruiselings" aandraaien op onze auto's met 5 moeren is lastig, maar als je steeds eentje overslaat kom je keurig rond met een zelfde effect.
Al te veel invetten zorgt inderdaad voor een te hoog moment zonder dat je dat meet (lees: de streksterkte is hoger) en dus niet echt verstandig, maar helemaal droog is ook niet prettig: dan krijg je van die taferelen dat je de moeren niet meer loskrijgt. Weleens gehad dat de moeren alleen van het losdraaien al gloeiend heet waren: in zo'n geval kan je maar beter een beetje smeren met hermontage.
"Kruiselings" aandraaien op onze auto's met 5 moeren is lastig, maar als je steeds eentje overslaat kom je keurig rond met een zelfde effect.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2008 20:29 #1199673
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen vet meer..
Nou dat wordt dus geen kopervet meer. 'leek mij zo netjes, maar jullie hebben wel gelijk.
Ik zal in elk geval de spanning wat verminderen.
Allen bedankt!
Peter
n.b.
Ik had de aanhaalmomenten wel gevoden, maar daar werd geen onderscheid gemaakt tussen staal en lichtmetaal...
Ik zal in elk geval de spanning wat verminderen.
Allen bedankt!
Peter
n.b.
Ik had de aanhaalmomenten wel gevoden, maar daar werd geen onderscheid gemaakt tussen staal en lichtmetaal...
Moderators: Jerry Stam