wielmoeren aluvelgen aanhaalmoment
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je ze dus gelijkmatig met tussen de 85 en 90nm kruislings vastzet, zit je dus goed.
De momentsleutel zegt klik, omdat het ingestelde moment is bereikt. -emand die doorgaat, nadat de momentsleutel klikte, kan net zo goed een normale dopsleutel gebruiken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
kan iemand vertellen hoe het zit met die slotmoeren (origineel volvo) ? het is een setje met 4 moeren met een "vreemde" buitenkant, er zitten 2 doppen bij die om die buitenkant passen. doel is dat mensen zonder die doppen jouw velgen niet mee kunnen nemen. het lijkt me dat die doppen die echt beter worden van de luchtmoersleutel. of valt dat wel mee ?
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Wat je wel kan doen is met de slagmoersleutel even vastdraaien tot de eerste tik, dan zit de boel nog in het geheel niet vast en dan op moment vastzetten.
Een andere mogelijkheid is een torsiestaafje tussen de slagmoersleutel en de dop zetten. Die staafjes kan je in verschillende momenten krijgen. 110 Nm is overigens geen enkel probleem.
Die slotmoeren zou ik zeker niet met een slagmoersleutel lossen of vastzetten. Je weet nooit wat voor materiaal het is en veel slotmoeren hebben "grappige" kleine ribbelrandjes of nokjes. Die kan je er waarschijnlijk makkelijk afslaan.
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb even wat specificaties van diverse merken slagmoersleutels doorgenomen ( ook de meest professionele ) en wat blijkt :ik heb er geen kunnen vinden, waarbij het aanhaalmoment op de sleutel zelf is aan te passen.De modellen met een 3/4 aansluiting gaan gemiddeld tot 800 nm en de modellen met een 1/2 aansluiting gaan zelfs tot 1250 nm.Conclusie zou dus moeten zijn, dat de monteur de velgen op het gevoel met de luchtsleutel vastzet en daarna als het goed is, het laatste zetje met de momentsleutel zou moeten geven ( tot hij klikt ).In de praktijk zal de luchtsleutel echter al veel meer kracht hebben gezet, zodat de momentsleutel zonder verder te draaien al direct over het ingestelde moment zal klikken.Daarom zitten de krengen ook altijd zo vast, als je die met de hand los moet draaien en daarom zitten ze ook schijnbaar zo los, als je ze zelf wel op het goede moment heb vastgezet.
Overigens zou ik zelf slotmoeren direct de container in mikken.Als je onderweg ergens problemen mee kan verwachten, dan is het wel daarmee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Pierre van Aert schreef : Overigens zou ik zelf slotmoeren direct de container in mikken.Als je onderweg ergens problemen mee kan verwachten, dan is het wel daarmee.
in welk opzicht kun je problemen verwachten ? ik voorzie dat niet (anders had ik ze er niet op gedaan)
je moet in elk geval zorgen dat als je pech krijgt, je de bijbehorende "sleuteldop" bij je hebt (voorkant op slotmoer, achterkant heeft zelfde 6-kant als wielmoeren)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beschadigd of kwijt ? Dan ben je echt gestrand.Als bovendien de slotmoer is vastgezet door een luchtsleutel, dan loop je extra grote risico op beschadiging van de tandjes.Doordat bovendien de omtrek van de tandjes kleiner is, dan de omtrek van de eigenlijke wielmoer moet er extra kracht gezet worden om hem los te krijgen.
Ga maar na in de praktijk, als er één wielmoer is, die niet los te krijgen is, dan is het altijd die slotmoer.En waarom zou je tegenwoordig nog slotmoeren monteren ? Het risico op diefstal is tegenwoordig echt nihil.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Hiermee trek je je wielbouten altijd op het juiste moment aan.
Als je banden boer/garage dit niet heeft, zoek dan een andere, dit zijn de meest basic gereedschappen voor iemand die met wielmoer/bouten werkt.
- V700 register
- Nieuw lid
-