Aircopomp vraagt veel vermogen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2008 23:53 #1199342 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hee Bart,
Zoals reeds opgemerkt "die van Tom doet het ook", en dat klopt. Ik rijd altijd met de ECC ingeschakeld (is tenslotte Electronic Climate Control), maar hij schokt wel degelijk als ik 'm 'ns 'n keer inschakel. Ik heb ooit begrepen dat een op volle kracht werkende airco ca. 10% van het vermogen van een gemiddelde motor vraagt, dus een schokje lijkt me niet schokkend. Je zal overigens ook merken dat de airco uitgeschakeld wordt als je een (tijdelijke) hoge belasting vraagt van je motor. In de bergen bij 30gr. en de airco aan: als je omhoog gaat met een flinke snelheid, wordt de airco uitgeschakeld, lekker warm dat het dan wordt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2008 03:29 #1199350 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Rekensommetje
Om een geladen vrachtwagen combinatie 50 ton/80 km/uur  (windstil, vlakke weg) aan het rollen te houden is 80 pk nodig.
Airco; Koelen kost meer vermogen als verwarmen.(redements verliezen enz enz enz)
Wat zou er nodig zijn om het interieur van een 700/900 koel te houden?
M'n gevoel zegt; 7500 Watt. = toch +/- 10 PK!!!!!!
MAW; om je auto aan het rijden/rollen te houden kost naar verhouding minder als de zaak "koel" te houden.
Niet zo gek dat je dat voelt, wanneer de airco inschakeld.
Daarom wordt bij kleine pinda autotjes de airco compressor tijdens accelererenrenenen.. uitgeschakeld door het motor managment.
De injector van de airco blijft toch wel inspuiten............= verdamping = warmte ontrekken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2008 10:24 #1199361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar ook

struis schreef : Om een geladen vrachtwagen combinatie 50 ton/80 km/uur  (windstil, vlakke weg) aan het rollen te houden is 80 pk nodig. Airco; Koelen kost meer vermogen dan verwarmen. (redementsverliezen enz enz enz) Wat zou er nodig zijn om het interieur van een 700/900 koel te houden? M'n gevoel zegt; 7500 Watt. = toch +/- 10 PK!!!!!! MAW; om je auto aan het rijden/rollen te houden kost naar verhouding minder dan de zaak "koel" te houden. Niet zo gek dat je dat voelt, wanneer de airco inschakelt. Daarom wordt bij kleine pinda autootjes de airco-compressor tijdens accelererenrenenen.. uitgeschakeld door het motormanagement. De injector van de airco blijft toch wel inspuiten............= verdamping = warmte ontrekken

maar dus ook bij grote ZWEEDSE VOLVO's. Zie mijn posting hierboven

Moderators: Jerry Stam