ECU Temperatuursensor B230FK: waar zit ie? - Startprobleem opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 21:06 #1197982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel even wat duurder..
Die sensor kost voor een 230FK tegen de €55.... Nou niet echt een bedrag dat ík zou willen uitgeven voor "zomaar-wat-proberen"... maar gelukkig zijn mensen verschillend.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 21:28 #1197985 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic sensor weerstand meten
de sensor zit op een vervelende plek om die bij warme motor de weerstand te meten. Ik heb er ooit enkele brandwonden aan overgehouden door toch met een multimeter de weerstand te meten. Het lukt wel. Veiliger methode: je haalt van een sloper een stekker en de multimete zet je op de losse draden. Let wel, er zitten twee temp sondes in. ieder contactpunt met aarde is er een meetpunt. Een dacht ik voor de ontstekingscomputer een een voor de brandstofcomputer. Wil je de sensor wisselen wanneer die stuk is, dan knijp je het contactblok ervan af en plaats je een dop op de bout.
De nieuwe kun je wel met een steeksleutel vast draaien.
BTW: De nieuwere versie van de EGR heeft een gastempsonde. Is de motor op temperatuur dan wordt de waarde van de gastempsensor gemapt en de egrcontrole ingeschakeld. Klopt de waarde niet dan gaat het lambdalampje branden. Geen circulatie langs de EGR levert een verkeerde waarde voor de gastempsonde. 
succes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 21:32 #1197986 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic egr

Adrian schreef : BTW: De nieuwere versie van de EGR heeft een gastempsonde. Is de motor op temperatuur dan wordt de waarde van de gastempsensor gemapt en de egrcontrole ingeschakeld. Klopt de waarde niet dan gaat het lambdalampje branden. Geen circulatie langs de EGR levert een verkeerde waarde voor de gastempsonde.

kennelijk enkele 95-ers dus nog zonder die sensor voor de EGR. In de USA hebben ze ook al veel vroeger EGR met sensor gehad, staat wel wat op turbobricks van mensen die het weggehaald hadden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 21:51 #1197991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bosch
zou zomaar dezelfde sensor kunnen zijn die ik bij Bosch heb gehaald, 18.90 Euro zo uit het schap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 21:59 #1197992 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij Bosch gehaald?
Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Speciale Bosch winkels? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 22:11 #1197994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad
inderdaad, hier kun je ze opzoeken: <a href=" www.boschcarservice.nl/index.php?h=59 "> www.boschcarservice.nl/index.php?h=59 , wel handig om het Bosch nr bij de hand te hebben, kun je ook opzoeken op diezelfde site

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 22:52 #1198008 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic egr ontkoppel procedure
ooit ergens een procedure gelezen om de egr meting door de ecu ongedaan te maken, maar de procedure nooit meer terug  gevonden  

JW schreef :

Adrian schreef : BTW: De nieuwere versie van de EGR heeft een gastempsonde. Is de motor op temperatuur dan wordt de waarde van de gastempsensor gemapt en de egrcontrole ingeschakeld. Klopt de waarde niet dan gaat het lambdalampje branden. Geen circulatie langs de EGR levert een verkeerde waarde voor de gastempsonde.

kennelijk enkele 95-ers dus nog zonder die sensor voor de EGR. In de USA hebben ze ook al veel vroeger EGR met sensor gehad, staat wel wat op turbobricks van mensen die het weggehaald hadden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 23:38 #1198015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet starten.

JanV schreef : Bas, wat doet je denken dat 'ie kapot is?

Het feit dat de auto met koud blok in 1 keer start en met warm blok moeilijk aan de gang te krijgen is. Als de temperatuur weer iets gedaald is, zeg na een half uurtje, doet ie het in twee keer, maar voor die tijd is het bijna niet mogelijk.
Laat ik het zo zeggen: Wil ik met mijn Volvo geen flater slaan, kan ik beter niet met de auto effe naar het postkantoor, want dan sta ik daar een kwartier te starten....;-(
Die EGR, die heb ik volgens mij ook......wacht effe.....
[opgezocht] 
Ja, heb ik, zie <a href="/node/16142" target="_blank">deze pagina:</a>Emissiecode 25: EGR, drie-weg-katalysator, EVAP, Verwarmde <a href="/taxonomy/term/1592"><acronym>Lambda</acronym></a> sensor, <a href="/taxonomy/term/352"><acronym>OBD</acronym></a>-enabled  
Maar ook OBD, dus zal ik hem morgen even uitlezen, eens zien wat ie aangeeft. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 23:50 #1198018 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EGR
ieieieiks! EGR... storingsgevoelige meuk die er alleen op zit om een bepaalde emissiecode te scoren bij een typegoedkeuring.
Verhoogd risico op vervuilen van het gasklephuis.
Op moderne diesels is EGR een regelrechte ramp (verstoppende inlaatkanalen.)
Uitlaatgas terugleiden = verlies aan vulgraad van de cilinder = minder vermogen.
Als de auto al op LPG rijdt wordt  'ie er zonder EGR toch niet 'viezer' van want LPG verbrandt al superschoon.
Snel afdoppen/verwijderen/afdichten.
grt
Jan
PS mijn '97-er LPT met LPi heeft geen EGR!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 23:58 #1198021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitzoeken.

JanV schreef : Snel afdoppen/verwijderen/afdichten.

Dat moet ik dan maar eens gaan uitzoeken, want het hele EGR-systeem ken ik niet, heb geen idee wat het is en waar het zit, laat staan hoe ik het moet afdoppen.
Gisteren bij het vervangen van mijn waterpomp al wel ontdekt, dat een 8-kleppert 2.3 non-turbo met AMS, andere koek is, dan een 2.3 LPT met LPi.  Maar goed, het is wel weer dicht, lekvrij.
Die EGR, kan dat de reden zijn van slecht/niet starten dan?En als het antwoord ja is, is er dan een slimme snelle tijdelijke truc, om het op te lossen zodat ik niet een half uur moet wachten aan de Peage?

Moderators: Jerry Stam