ECU Temperatuursensor B230FK: waar zit ie? - Startprobleem opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 11:11 #1064879 door V700 register
Ik heb het idee dat de temperatuursensor die de gegevens naar de ECU stuurt niet meer geweldig werkt.
Ik heb nog zo'n ding liggen, voor een B230FB en daar weet ik hem wel te vinden.
Maar kan iemand me alsjeblieft vertellen dat ik op een B230FK niet het hele inlaatspruitstuk hoef te verwijderen om de sensor te vervangen?Met andere woorden, waar zit die sensor op een B230FK? Ik dacht dat het voor alle RedBlocks hetzelfde was, maar gezien de enorme berg draden, buizen en gasinjectors, hoop ik toch van niet.
Klopt het overigens dat op een B230FK de naald van de temperatuuraanduiding net ietsje rechts van het midden staat (en daar blijft staan?)
Of zal ik, als ik toch bezig ben die (de dash-temp-sensor) ook maar gelijk vervangen? (die een stuk beter bereikbaar is trouwens....)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 12:04 #1197941 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ben ook wel benieuwd
naar die sensor. zou m ook wel eens willen controleren. ook in heb een FK met LPi, dus die wirwar van allerlei spullen herken ik wel. vlamdover carterventilatie vervangen staat ook nog op de planning, denk dat ik daarvoor de CIS klep maar verwijder.
bij mijn FK staat de temperatuurmeter ook iets rechts van het midden. lijkt me dus normaal. wellicht is daar met een thermostaat nog wat aan te doen (andere openingstemperatuur) ? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 12:28 #1197945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt me ook.

henk 940LPT schreef : vlamdover carterventilatie vervangen staat ook nog op de planning, denk dat ik daarvoor de CIS klep maar verwijder.

Dat lijkt me het minste wat eruit moet. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 12:41 #1197946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sensor
Ik heb laatst geprobeerd de sensor er uit te halen maar dat valt niet mee zonder het inlaatspruitstuk er af te halen. Zeker met een FK die gas en EGR heeft. allemaal erg krap onder het inlaatspruitstuk, en al helemaal met die extra spullen er bij.
Ik zou het inlaatspruitstuk er af halen, gasklep enzo goed schoonmaken, cis klep schoonmaken, sensor vervangen (die onder de 3e intake runner zit, te herkennen aan eenzelfde 2 polige connector als bijvoorbeeld de injectoren, cis motor of klopsensor) en de hele carterventilatie eens vervangen. Zeker met de EGR wordt het inlaaspruitstuk best smerig. Ook gelijk alle aardingsdraden/punten controleren en schoonmaken. Gewoon even een paar uur uittrekken om gelijk wat meer te doen.
Thermostaat vervangen kan ook geen kwaad, vaak worden deze een beetje sloom.
(Misschien gelijk de hele EGR zooi er af halen. laatst heb ik een stuk egr buis afgezaagd (direct aan het spruitstuk) en een rvs plaatje er op gelast en dat weer op het uitlaatspruitstuk gelast. Een dopje dat meteen op de schroefdraad past zal ook wel te vinden zijn bij een technische handelsonderneming.... )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 13:30 #1197949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ?

JW schreef : (Misschien gelijk de hele EGR zooi er af halen. laatst heb ik een stuk egr buis afgezaagd (direct aan het spruitstuk) en een rvs plaatje er op gelast en dat weer op het uitlaatspruitstuk gelast. Een dopje dat meteen op de schroefdraad past zal ook wel te vinden zijn bij een technische handelsonderneming.... )

geen last gekregen met een brandend lambda lampje?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 13:41 #1197951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic neen

flyingdutchman181 schreef :

JW schreef : (Misschien gelijk de hele EGR zooi er af halen. laatst heb ik een stuk egr buis afgezaagd (direct aan het spruitstuk) en een rvs plaatje er op gelast en dat weer op het uitlaatspruitstuk gelast. Een dopje dat meteen op de schroefdraad past zal ook wel te vinden zijn bij een technische handelsonderneming.... )

geen last gekregen met een brandend lambda lampje?

nee geen last gekregen, voordat ik het heb dichtgelast had die auto al vele kilometers gemaakt met een afdichting tussen de flens van de EGR buis en het inlaatspruitstuk. In het kader van de trillingsreductie en opschoning na een tijdje de hele boel maar netjes afgedopt. deze wagen had de simpele egr, gewoon een klepje, geen temperatuur sensor oid. vacuum klepje zit op de bestuurderskant veerpoot bij de ABS pomp, dat klepje bediend via een vacuumleiding de membraangestuurde klep die onder het inlaatspruitstuk zit tegen de pcv box. Volgens mij zou de eventuele sensor daar ook moeten zitten (als de wagen de geavanceerdere EGR zou hebben). Het gaat hier om een 95-er 940 B230FK, mijn 95-er B230FK had ook dezelfde EGR.
Simpele test is om een kleine afdichting te maken voor de egr flens op het inlaatspruitstuk of er een 2/5 cent muntje tussen te doen en de stekker los te halen en dan kijken wat ie doet. als het dan storingen geeft is het zo terug gebouwd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 14:12 #1197952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas bij mij wel
Vorig jaar heb ik mijn EGR systeem afgedopt op wijze die jij beschrijft (met een muntje). Helaas gaat het lambda lampje bij mijn (940 1994 non-turbo FD motor mét sensor) wel branden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 17:40 #1197959 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temp sensor
Bas, het is mogelijk het spruitstuk met alles erop en eraan los te schroeven en opzij te leggen met alles erop en eraan en aangesloten.
je kan dan heel makkelijk en goed bij de tempsensor ergens in de buurt van de nr3 en nr4 inlaatpoorten.
tip: demonteer gelijk even de carterventilatiespullen om ze schoon te maken, je hebt immers toch alles al open liggen.
 grt
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 20:47 #1197977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thanks.

JanV schreef : Bas, het is mogelijk het spruitstuk met alles erop en eraan los te schroeven en opzij te leggen met alles erop en eraan en aangesloten.
je kan dan heel makkelijk en goed bij de tempsensor ergens in de buurt van de nr3 en nr4 inlaatpoorten.
tip: demonteer gelijk even de carterventilatiespullen om ze schoon te maken, je hebt immers toch alles al open liggen.

Nou moet ik volgende week een week naar frankrijk en zie even geen tijd om dat hele spul eraf te slopen en vroeg me iets anders af.
Ik kan het niet opmeten, omdat ik geen meetpennen in de buurt van de sensor krijg, en het andere eind van de sensor (dus in de ecu opzoeken) is geen optie.Stel nou dat ik tijdelijk een weerstand in plaats van de sensor plaats, want ik krijg de stekker er denk ik wél af. Dit zou alleen een overweging zijn om tijdens de rit naar frankrijk te doen, gezien het feit ik dan in ieder geval 4 keer moet stoppen en starten met warm blok behoorlijk moeizaam gaat.Zou dat dan dus werken? (uiteraard alleen als tijdelijke oplossing!) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2008 21:02 #1197981 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bas, wat doet je denken dat
Bas, wat doet je denken dat 'ie kapot is?
soms willen de stekkertjes zelf ook nog wel eens oxyderen. Beetje inspuiten met contactcleaner, paar keer erop en eraf en misschien doet 'ie het wel weer.
Verder: het spruitstuk zit meen ik met 9 moertjes vast... in 15min los, 5 min om sensor te vernieuwen, 15 min spruitstuk er weer op: klaar, ben je van het gepruts af.
Sensor kost 15? 30? euro.
 Als je een tijdelijk fix wil doen moet je weer uitvogelen welke waarde die sensor hoort af te geven (bij koud en bij warm), hoop gedoe, net zo makkelijk om even snel de sensor te vervangen, de Volvo dealer heeft een 24uurs onderdelen service.

Moderators: Jerry Stam