Hoe vind je TDC firing position voor cylinder-1?
- guy horn (GAST)
- Nieuw lid
-
De motor draait 720 graden voor elk 'verbranding'. Daar zijn we mee eens. Stel jezelf nu voor dat volgende script draait:
1. Cylinder1 staat in TDC.
2. Dist.riem gaat af.
3. motor draait 360 graden.
Dan zijn alle markeringen op hun plaats maar de timing is totaal verkeerd, niet? Hiervoor moet de motor alle kleppen krom slaan in de andere cylinders dus erg waarschijnlijk is het niet.
Een andere vraag. Robert spreekt van inkepingen op de camchaft poelie. Ik zie koperen en witte markeringen op elk poelie en iets wat op een kleine kras lijkt. Wie heeft ervaring met een 960 uit 1995? De camshaftpoelie bij mij ziet er echt anders uit. Er staat oom de letter M duidelijk aan de zijkant. Foto zal erg handig zijn. Ik heb net een foto toegevoegd aan de 1e draad van iets wat er goed op lijkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
inlaatslag, compressieslag, arbeidsslag, uitlaatslag
Ik wil wel een kleine poging doen om de kleptiming t.o.v. de krukas te verklaren.
1 Krukastandriemwiel staat op het merkteken. ( moet je wel kunnen vinden natuurlijk)
De zuiger van cil. 1 staat dan in het BDP (TDC). (Dit is nu eenmaal zo geconstrueerd.)
2 De nokkenassen staan ook op de merktekens. (althans wanneer de riem erop ligt en goed is afgesteld)
Als je nu de motor rechtsom gaat tornen dan zal de motor meteen met de juiste volgorde beginnen.(Voor cilinder 1 is dat de inlaatslag) Als de krukas eenmaal rond is geweest zijn de nokkenassen nog maar op de helft. Dus heb je dan de inlaat- en de uitlaatslag gehad, Met nog een keer de krukas ronddraaien krijg je de arbeidslag en de uitlaatslag. De nokkenas is dan juist rond geweest en bij verder verdraaien begint voor cilinder 1 het proces opnieuw.....
De merktekens met viltstiften e.d. zijn nooit betrouwbaar. (Dit zijn vaak de tekens van iemand die weet wat hij doet, dit kan dus afwijken van de standaardprocedure) Zoek altijd de originele tekens op. Op de nokkenassen zijn tekens vaak heel dun. Dus even goed kijken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Guy, het maakt niet uit hoe krukas as staat, merkteken is goed. Zelfde geldt voor nokkenas, ook al draai je deze een hele slag terwijl hij de halve omwenteling heeft van de krukas. Het moment van ontsteken in de cilnder (dus BDP ontsteking) wordt bepaald door de nokkenaspositiesensor, of in de meeste gevallen de rotor met verdelerkap op de nokkenas. Komt dus allemaal goed.
Succes,
Robert
- guy horn (GAST)
- Nieuw lid
-
- Jan van Gulick
- Nieuw lid
-
Als je aan de nokkenas gaat draaien en er zit geen riem op zijn er zeker enkele kleppen krom, draai je de krukas en staat de nokkenas stil zijn er ook enkele kleppen krom.
mvg Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je er eerst goed aan doet om een boek bij de hand te pakken met duidelijke afbeeldingen en tekst waar in de basis van een 4 slagmotor begrijpelijk word uitgelecht.
En zou dus zeker niet alleen aan deze klus beginnen, want concludeer uit je postings dat je nog niet heel veel kaas heb gegeten van de techniek van de 4 slag motor en dan heb je ook nog eens één met dubbele nokkenas.
En ben dus bang dat er meer kapot gaat dan dat nu al het geval is, dit is niet om je af te kraken, want de intentie van het zelf uitzoeken hoe het moet is goed, maar dit zijn klussen voor gevorderde sleutelaars in autotechniek.
Nogmaals wil je niet af kraken, maar behoeden voor eventueel nog meer schade .
Gr Bart.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Origineel of niet, wit, rood of koperkleurig weet voor 100 procent zeker dat je de goede tekens hebt. De niet originele tekens worden vaak gebruikt om de positie t.o.v. de riem over te nemen. De oude riem en poelies willekeurig merken. De oude riem eraf de nieuwe op de zelfde plek er weer op. Nadat de motor nog paar omwentelingen heeft gemaakt zijn deze tekens niet meer relevant.guyhorn schreef : Dus, zijn de witte tekens op de toegevoegde foto op draad1 geen originele tekens? Het is echt dik sterk verf. Lijkt niet op merkstift maar eerder op zilver of koper merkteken. Het lijkt me eerlijk gezegd origineel.
Als je van plan bent om de drie boutjes van het rechternokkenastandwiel te verwijderen, merk dan de plaats van boutjes t.o.v. het wiel, het scheelt je weer een hoop nadenk werk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat gaat dus niet, want er ligt, voor zover ik het heb begrepen, geen riem meer op.Je hebt dus geen referentie meer.wp001 schreef : De oude riem en poelies willekeurig merken. De oude riem eraf de nieuwe op de zelfde plek er weer op. Nadat de motor nog paar omwentelingen heeft gemaakt zijn deze tekens niet meer relevant.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Beter lezen. Het gaat over de merktekens die er opstaan en hoe die er op gekomen zijn.Baseman schreef :
Dat gaat dus niet, want er ligt, voor zover ik het heb begrepen, geen riem meer op.Je hebt dus geen referentie meer.wp001 schreef : De oude riem en poelies willekeurig merken. De oude riem eraf de nieuwe op de zelfde plek er weer op. Nadat de motor nog paar omwentelingen heeft gemaakt zijn deze tekens niet meer relevant.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Bas hier staat het nog een keer.Het gaat over de merktekens die er opstaan en hoe die er op gekomen kunnen zijn.wp001 schreef :
Origineel of niet, wit, rood of koperkleurig weet voor 100 procent zeker dat je de goede tekens hebt. De niet originele tekens worden vaak gebruikt om de positie t.o.v. de riem over te nemen. De oude riem en poelies willekeurig merken. De oude riem eraf de nieuwe op de zelfde plek er weer op. Nadat de motor nog paar omwentelingen heeft gemaakt zijn deze tekens niet meer relevant.guyhorn schreef : Dus, zijn de witte tekens op de toegevoegde foto op draad1 geen originele tekens? Het is echt dik sterk verf. Lijkt niet op merkstift maar eerder op zilver of koper merkteken. Het lijkt me eerlijk gezegd origineel.
Als je van plan bent om de drie boutjes van het rechternokkenastandwiel te verwijderen, merk dan de plaats van boutjes t.o.v. het wiel, het scheelt je weer een hoop nadenk werk.