fuseekogel vervangen, zelf te doen??
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Hanneke
thefaun schreef : Heb toen trouwens ook paddestoelrubbers v reactiestang vervangen. Dus weet niet of dit ook nog voor enig effect zorgde. Lijkt me niet toch.
Nieuwe rubbers zijn dikker dan oude rubbers. Ze drukken je voorwielen dus iets meer naar voren, terwijl de schokdempers aan de bovenkant gewoon vast zitten. Je voorwielen worden dus iets meer gekiept. En dat heeft dus invloed op je uitlijning.
Groetjes
Mathy (die z'n auto te laat liet uitlijnen en daardoor nieuwe bandjes nodig had)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
als die wielen kiepen, naar voren heeft dat (behalve misschien in de bochten) toch geen invloed??
Peter, Lobbes
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Mathy schreef :
Nieuwe rubbers zijn dikker dan oude rubbers.

Waren die oude rubbers niet eens nieuwe rubbers? Als je nieuwe (paddestoel) rubbers plaatst heb je toch weer de situatie zoals die was?

- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy,
Ik laat altijd als ik nieuwe banden eronder zet of laat zetten even de auto uitlijnen, scheelt vaak een boel ellende, van nieuwe banden die je kapot of scheef rijdt, tot je eigen veiligheid. Als er ruime kogels rubbers of fusees onder zitten weet je dat ook gelijk, vandaar
nieuwe banden kost toch meestal een honderdje of 5 kan die 5 tientjes voor uitlijnen er ook nog wel bij
Groeten,Co.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ja, in principe heb je gelijk. Tenzij ergens gedurende het
verouderingsproces iemand het vreemde idee heeft gehad om te gaan
uitlijnen... dan is er natuurlijk afgesteld op het formaat dat de
rubbers toen hadden...
@Co: 500 euro voor banden? Doe je er vijf
tegelijk, of ben ik goedkoop met banden...nog nooit meer dan 100 euro
per band afgerekend, voor 16 inch. Voor 15 duidelijk minder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik banden nieuw koop wil ik wel een beetje kwaliteit, en met montage en en de hele mikmak ben je dat zo maar kwijt, ik kan het ook bij de groothandel laten doen hoor, dan is het wel wat goedkoper, maar dan moet ik met die velgen aan de sjouw, het is gemakkelijker om naar de bandenhandel te gaan een bak koffie te nemen en na een half uurtje /uurtje is de boel weer zoals het hoort, Kwikfit kom ik niet, dan maar effe duurder.
Groeten,Co.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Het probleem bij Hanneke werd veroorzaakt doordat er een stuurkogel vervangen was. Hier is klaarblijkelijk een (meet/reken)foutje gemaakt bij het terugplaatsen. De voorwielen stonden dus volledig verkeerd.
Bij rubbers vervangen (fusee/paddestoelen) zal altijd iets opnieuw uitgelijnd moeten worden om het weer optimaal te krijgen, bij Hanneke was een onrijdbare situatie ontstaan. Dat hadden de banden maar ook Hanneke zelf, niet lang uitgehouden
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Hein Wolda schreef :
Het probleem bij Hanneke werd veroorzaakt doordat er een stuurkogel vervangen was. Hier is klaarblijkelijk een (meet/reken)foutje gemaakt bij het terugplaatsen. De voorwielen stonden dus volledig verkeerd.
Als je stuurkogels vervangt moet je dus het toespoor controleren! Het toespoor is een van de weinige dingen die je kunt stellen. De stuurkogels kun je uit-of instellen door middel van schroefdraad. De andere zaken zoals wielvlucht en ashoek e.d. hebben (helaas) deze stelmogelijkheid niet.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Inderdaad, het toespoor stond helemaal verkeerd!.
Volgens mij is bij het verwijderen van de oude stuurkogel wel de stand genoteerd/gemarkeerd maar is bij het monteren toch een foutje gemaakt en is e.e.a. niet nagemeten.