fuseekogel vervangen, zelf te doen??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Lobbes heeft wat speling in een fuseekogel, is het vervangen zonder speciale gereedschappen zelf goed te doen?
Peter van der Wal, Lobbes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Echt moeilijk is het allemaal niet. En met de juiste gereedschappen kom je een heel end.
Toch zul je na afloop de boel moeten laten uitlijnen omdat de wielgeometrie toch iets veranderd is tijdens de reparatie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
enige bijzondere gereedschap dat je bij voorkeur nodig hebt is een kogel trekker.
Die stop je tussen draagarm en kogelflens om de conische passing van het bouteinde los te krijgen. als het ding toch versleten is en je er goed mij kan ( auto op 2 kolomsbrug of voor hoog opgekrikt) kan je ook een kleine moker gebruiken.
( om de boel heel te houden zou ik de klauw los schroeven en weghangen en de schijf er even af pakken.)
per kant 30min werk als je het eerder hebt gedaan, anders misschien een uurtje?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat van die moker hoopte ik al, zo'n trekker is er niet...
Dat uitlijnen verrast mij een beetje, 1 mm speling en toch al zo'n afwijking!
Peter, Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb er een vervangen in het afgelopen voorjaar met hulp van Hein en Co. Netjes uitgemeten en nog was de rit naar huis behoorlijk zenuwslopend. Auto wilde echt alle kanten op behalve netjes strak vooruit. Bij ieder hobbeltje in de weg sprong de auto ca. een halve meter naar links.
Heb tijdens de rit van HHW naar Nijmegen 3x op de vluchtstrook onder de auto gekeken of er toch niet stiekem wat was losgegaan. Na uitlijnen probleem opgelost. Zat niets los....moest gewoon ff bijgesteld worden
Hanneke
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
thefaun schreef :
Heb er een vervangen in het afgelopen voorjaar met hulp van Hein en Co. Netjes uitgemeten en nog was de rit naar huis behoorlijk zenuwslopend. Auto wilde echt alle kanten op behalve netjes strak vooruit. Bij ieder hobbeltje in de weg sprong de auto ca. een halve meter naar links.
Heb tijdens de rit van HHW naar Nijmegen 3x op de vluchtstrook onder de auto gekeken of er toch niet stiekem wat was losgegaan. Na uitlijnen probleem opgelost. Zat niets los....moest gewoon ff bijgesteld worden
Hanneke
Wat moest er toen precies bijgesteld worden?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb bij mijn vorige 945 de fuseekogel vervangen omdat hij erg rammelde maar ik merkte geen verschil met uitlijning of sporing van de auto.
Het rammelen was wel weg.
Het hoeft dus niet altijd te gebeuren denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Recent nog de kogels van mijn 740 vervangen en niet opnieuw hoeven uitlijnen.
Groet,
Jan-Willem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar hoopte ik dus op.
Volgens mij moet dat kunnen, Ik meld mijn ervaringen
Peter, Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
wp001 schreef :
thefaun schreef :
Hanneke
Wat moest er toen precies bijgesteld worden?
Bijgesteld= uitgelijnd. Heb ook direct maar laten uitbalanceren, want trilde vanaf ca. 75 kmh. Heb toen trouwens ook paddestoelrubbers v reactiestang vervangen. Dus weet niet of dit ook nog voor enig effect zorgde. Lijkt me niet toch.
Hanneke